Visar resultat 1 till 7 av 7
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Plågsam tropisk värme

Har nu cyklat över 300mil, denna stekheta sommar.

Värmen har stundtals varit plågsam. Har kompenserat med att köra flera 10 mils rundor med start: mellan kl 03:30 till 04:00. Naturligtvis i fullt dagsljus så här års.
    Vädret, (tempen) har då varit härligt svalt, med ca 15-17grader. Tycker att alla, som har ambitioner, bör pröva detta. I synnerhet för att temperaturen då, erbjuder ett gyllene tillfälle för kroppen att få leverera. Åtminstone för mig, som har svårt med längre sträckor, när tempen ute stiger över 28 grader. Kanske är detta åldersrelaterat. Men jag har aldrig gillat att plåga min kropp i värme. Inte ens på 1990talet då jag hade cykelambitioner…

Finns det då något positivt med klimatet för en cyklist i ett fn kruttorrt och branddrabbat Sverige. Som givetvis inte har något som helst med dom ökande, (Flera Miljarder Ton), koldioxidutsläppen att göra.

I mitt fall. Har effekten av sommarens klimat blivit att jag tappat nästan 2 kg. Detta trots att jag ändå ätit "normalt" och detta med +.

Kanske kan den här tråden bli inspiration till den som vill gå ner i vikt!
    Senast redigerad av Sageborn den 2018-07-17 klockan 20:48

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Angående viktminskning har sommarhalvåret när jag cyklar, i alla tider varit en tid då jag går ner i vikt, trotts att det slinker ned både pizza och tårtor.

För övrigt medför värmen att jag inte orkar cykla i den fart jag brukar, Vilket jag tror är helt naturligt då kroppen "vet bäst" vad den klarar av eller inte. Och motion får man ju ändå.

En fördel med värmen är dock att det snart i 2 månader här varit cykelväder nästan varje dag. Vilket för mig innebär minst +17 och torrt. Fortsätter detta kommer jag upp i nytt rekord på totala antalet mil för en säsong.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 36 gånger i 31 inlägg

Standard

Lider du av tvångstankar kring vikt och speciellt övervikt, Sageborn? Jag häpnar över hur du lyckas få in en rad om viktminsking i vart och vartannat inlägg, även om den raden framstår som helt lösryckt ur sammanhanget.

För övrigt tycker jag temperaturerna efter 10 på kvällen är minst lika bra. Så slipper man gå upp i svinottan också. Men det är klart, det är säkert inte lika avfettande.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Blog Entries
    1

Standard

Nejdå, "Mumrik", jag lider inte av några "tvångstankar", kring problematiken kring övervikt!

Men har man som jag, (till stor bedrövelse) fått se vänner och nära avlida till följd av fenomenet med fetma. Vill jag alltid försöka hjälpa människor, som är beredda att ta itu med sin situation. Jag lovar. Har träffat många, som efter sjukdom haft viljan att förändra sin livssituation.

Men nu är du ändå helt fel ute i den här tråden. För ämnet handlar inte alls om övervikt, utan precis som "MarkkuS", beskriver det, om tappad vikt under sommaren, till följd av ökad träning och belastning, samt mer intensiv aktivitet, (främst över dygnscykeln), under sommarhalvåret.

Hur kan du då få dessa fysiska konstaterande, hos oss båda att påstå att jag lider av tvångstankar. Rimligen borde du väl ändå själv, (vid närmare eftertanke), inse det totalt orimliga i att jag skulle lida av någon "Psykisk åkomma", i den här tråden.

Nåja! Jag gillar dig "Mumrik". Du har skrivit många kloka ord på Cykelforum. Och det har varit både intressant och tänkvärt att dela dina erfarenheter bakom styret.

Kanske kan du kontakta mig via mejl, så kan vi ev ta en diskussion via "fyra ögon"!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Ja, varför håller man på med cykelmotion?

I grunden är det väl för att förbättra hälsan, men kanske i lika stor eller större grad, för att man tycker om att cykla.

Sedan har man olika syn på vad som är rolig cykling. Jag för min del är nöjd med 3 turer i veckan på ca 5 mil under sommarhalvåret. Andra vill cykla mycket mer.

På jobbet finns det en del som talar om motion som något nödvändigt och tråkigt. Det gör det mest för andra skäl än att njuta av det. Det går till gymmet fast det inte tycker det är roligt. I längden håller ju inte det, om man inte har järnvilja. Vilket det flesta inte har.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 36 gånger i 31 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Nejdå, "Mumrik", jag lider inte av några "tvångstankar", kring problematiken kring övervikt!

Men har man som jag, (till stor bedrövelse) fått se vänner och nära avlida till följd av fenomenet med fetma. Vill jag alltid försöka hjälpa människor, som är beredda att ta itu med sin situation. Jag lovar. Har träffat många, som efter sjukdom haft viljan att förändra sin livssituation.
    Du har säkert goda intentioner, men du borde väl inse att ständigt tjat och en ofta taskiga attityd kan få motsatt effekt? Det är inte ett dugg inspirerande.

Men nu är du ändå helt fel ute i den här tråden. För ämnet handlar inte alls om övervikt, utan precis som "MarkkuS", beskriver det, om tappad vikt under sommaren, till följd av ökad träning och belastning, samt mer intensiv aktivitet, (främst över dygnscykeln), under sommarhalvåret.
    Öh, kanske var det just därför jag tyckte följande påpekande i ditt första inlägg var lite lösrykt?
    Kanske kan den här tråden bli inspiration till den som vill gå ner i vikt!
    Varför skulle man vilja gå ner i vikt om man inte är överviktig?

Hur kan du då få dessa fysiska konstaterande, hos oss båda att påstå att jag lider av tvångstankar. Rimligen borde du väl ändå själv, (vid närmare eftertanke), inse det totalt orimliga i att jag skulle lida av någon "Psykisk åkomma", i den här tråden.
    Tvångstankar var väl en överdrift, men du verkar besatt av ämnet. Jag sa ju varför jag tycker det. För att du klämmer in nåt om det i var och varannan tråd. Har för mig att du berättat att du själv varit överviktig och bantat ner dig. Kanske dags att släppa det och vara glad att du är i mål bara?

Nåja! Jag gillar dig "Mumrik". Du har skrivit många kloka ord på Cykelforum. Och det har varit både intressant och tänkvärt att dela dina erfarenheter bakom styret.

Kanske kan du kontakta mig via mejl, så kan vi ev ta en diskussion via "fyra ögon"!
    Tack, det var vänligt. Men jag avstår nog. Din disukussionsstil med vridande och vändande på vad som har sagts och inte lockar inte till tätatät. No offence. ;-)
    Senast redigerad av mumrik den 2018-07-25 klockan 14:05

7. Denna medlem säger tack till mumrik för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Blog Entries
    1

Standard

Oki Doki "Mumrik"!

Liknande ämnen

1. Haninge till Morgongåva 133km i 30 graders värme.
    By dannelasson in forum Långfärdscykling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-28, 20:30
  2. Äntligen värme
    By tomasojohansson in forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 15:41
  3. Cykelsadel med värme i.
    By KaZloW in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 10:05

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!