Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 17
    Reg.datum
    Jul 2018
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard Vad prioritera gällande uppgradering Bianchi Intrepida 105

Har precis bytt racer från en Bianchi till en annan. Hade tidigare en Via Nirone 7, 2010 års modell med Ultegra/105-komponenter. Hade inte bytt ngt annat än kedja och däck när jag sålde den. Var egentligen nöjd med cykeln men ville byta till en dam-racer samt en något mindre ram. Valde en Intrepida med 105-komponenter från 2017 som jag hittade via Blocket. Hade läst att Intrepida var prisvärd med sin kolfiberam och 105r. Prutade brutala 8000 kr och cykeln är i nyskick. Är grymt nöjd och cyklar ca 20-30 mil/v på landsvägar runt om i Skåne. Kör rätt hårt. Långa mil. Hög puls. Har dock inget särskilt mål för tillfället.

Cyklar helst ensam. Det tråkiga blir då att man inte har någon att prata cykling med.

Är ingen prylsnobb men självklart nyfiken vad jag kan göra för att förbättra cykeln ytterligare efter hand. Undrar bland annat över

1. Hjulen. Sitter ett par Shimano R5 på. Om jag vill byta upp mig, vilket är nästa steg? Och vad skulle jag vinna på det?

Kolfiber? Finns billigare alternativ som är ok? Fördelar/nackdelar alu-fälg vs billigare carbon?

2. Om jag byter sadelstolpen till en i kolfiber (nuvarande i alu), kommer det att förbättra komforten? Tänker att carbonet absorberar mer småstötar från underlaget. Sitter bra och har eg inga problem men allt som kan göra hojjen ännu skönare är ju inte helt fel.

3. Däck. Vittoria Zaffiro Pro Slick 25 mm sitter på. Vilka däck är bättre/sämre? Har läst om bredare däck. Fördelar/nackdelar med det? Får det ens plats med bredare däck?

Jag är liten och lätt. Bara 161 cm lång och ramen är en 48 cm dam-racer. Kanske har det betydelse för svaren.

Hoppas på lite givande input och diskussioner.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Välkommen hit till Cykelforum "Ullis72"!

Det var många frågor på en gång! Nåja, vi får ta det lite pö om pö.

Cyklar du 200km-300km, per vecka med racer, tyder detta på seriösa ambitioner.

Vet inte din ålder. Men har du funderat på att börja tävla?

Självklart går det att uppgradera nästan vilken hoj som helst. Det som krävs är en fet plånbok och enbart baserat på mervärde i komponenter brukar resultatet i ökad prestanda bli skralt. Min uppfattning är dock följande:

1. Du cyklar på en hoj med komponenter inom mittsegmentet. Att då öka hojens potential genom uppgraderingar är mycket svårt. Det skiljer inte drastiskt i vikt mellan segmenten, möjligen med undantag för hjul och däck.

2. Frågeställningen utgår vidare ifrån att dina inställningar på hojen är optimerade, med avseende på ex: Sadelhöjd, setback, styrstamslängd, styrbredd, utväxling, pedalarmslängd, samt att ramen verkligen passar dig.

3. Här finns det som alla cyklister kan vinna på och därmed det svåraste, nämligen sig själv. Med avseende på: Kroppsvikt, kondition, träning, kostvanor, långsiktiga mål, ambitioner, mm, mm.

Avslutar med följande: Har testat och kört med nästan alla grupper som finns, (för landsväg) och har väl varit lite av en tekniknörd. Även om det är några år sedan.

Kan därför försäkra att allt som gör cyklingen roligare också gör dig till en mer motiverad cyklist och snabbare ute på flacken!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard

Jag vet inte om det är värt pengarna men en Bike-fit-test kanske kan ge något, om man inte är säker på att alla inställningar och mått är ok. Men den kostar x-antal tusen.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Jul 2018
    Tack
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Välkommen hit till Cykelforum "Ullis72"!
    Det var många frågor på en gång! Nåja, vi får ta det lite pö om pö.

Cyklar du 200km-300km, per vecka med racer, tyder detta på seriösa ambitioner.

Vet inte din ålder. Men har du funderat på att börja tävla?

Självklart går det att uppgradera nästan vilken hoj som helst. Det som krävs är en fet plånbok och enbart baserat på mervärde i komponenter brukar resultatet i ökad prestanda bli skralt. Min uppfattning är dock följande:

1. Du cyklar på en hoj med komponenter inom mittsegmentet. Att då öka hojens potential genom uppgraderingar är mycket svårt. Det skiljer inte drastiskt i vikt mellan segmenten, möjligen med undantag för hjul och däck.

2. Frågeställningen utgår vidare ifrån att dina inställningar på hojen är optimerade, med avseende på ex: Sadelhöjd, setback, styrstamslängd, styrbredd, utväxling, pedalarmslängd, samt att ramen verkligen passar dig.

3. Här finns det som alla cyklister kan vinna på och därmed det svåraste, nämligen sig själv. Med avseende på: Kroppsvikt, kondition, träning, kostvanor, långsiktiga mål, ambitioner, mm, mm.

Avslutar med följande: Har testat och kört med nästan alla grupper som finns, (för landsväg) och har väl varit lite av en tekniknörd. Även om det är några år sedan.

Kan därför försäkra att allt som gör cyklingen roligare också gör dig till en mer motiverad cyklist och snabbare ute på flacken!
    Tack för svaret Sageborn!
    Nej, jag kommer inte att vilja tävla. Bara med mig själv.

Du nämnde hjul och däck. Vad är nästa steg upp i den kategorin och vad får jag ut av det? Blir hjulen lättare eller vad?

Det går ju att få tag i billigare carbonhjul nuförtiden också. Finns det några fördelar
    med dem eller ska jag istället satsa på bättre alu?

Jag gillar komforten, så det är främst den jag är ute efter, men allt som gör cykeln lättare är också bra. Gillar känslan av att susa fram på en lätt cykel, men prioriterade resan till Florida med barnen framför en fullcarbon-hoj som vore alldeles för fin för en 45-årig motionär - om än så dedikerad.

Sitter bra på cykeln. Inställningarna är rätt för mig. Det är utmätt och utprovat. Fungerar såpass bra att jag cyklar 8 mil utan att få ont någonstans.

Reg.datum
    Jul 2018
    Tack
    0

Standard

Någon som tror att en sadelstolpe i kolfiber suger upp mer vibrationer än en i aluminium?

Reg.datum
    Jul 2018
    Tack
    0

Standard

MarkkuS
    Jag har inga problem med sittinställningen. Bra tanke där iofs dock, men jag tycker cykeln känns bekväm och satsar inte på att tävla, så jag tror inte det skulle vara värt pengarna.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Det som ökar luftmotstånd och rullmotstånd är låg sittställning och däck med litet rullmotstånd.

Låg sittställning är något man får träna upp, starkare rygg/bål-muskler. Innebär också att man behöver justera det flesta inställningarna för styre och sadel. Och kanske behöva byta ut vissa delar.

Däck med lite rullmotstånd är dyra, men kan gör betydlig skillnad mot däck med högt rullmotstånd. Jag har sett siffror på att den kan skilja i storleksordningen 1 minut på 1 timmes cykling mellan bra/dåliga däck.

Jag själv satsar på däck med lång livslängd och sedan får rullmotstånd och andra egenskaper bli vad det blir.

När det gäller typ av sadelstolpe vet jag inte, men det känns som det inte spelar någon större roll vad materiellt är. Inget jag skulle lägga pengar på i varje fall.
    Senast redigerad av MarkkuS den 2018-07-11 klockan 17:19
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Komfort är ett stående problem mellan vridstyvhet på hojen och energiupptagning ifrån ramen, (sk flex). Många cykeltillverkare har försökt lösa problemet, med varierande resultat.

Vet inget om vad du kör med för däcksbredd, gissar dock 23mm alt 25mm. Byter du då till en däcksbredd på 28mm, kommer komforten avsevärt att förbättras! Nackdelen är så klart att ett bredare däck väger mer, tar lite mer vind, vilket kanske kommer göra dig lite långsammare på flacken. Men i det långa "loppet" lär du tjäna tid på att köra med bredare däck. Åtminstone om man beaktar det ur ett perspektiv gällande komfort.

Vidare finns det tjockare styrlindor som är mer vibrationshämmande. Vilket kan avlasta handlederna ifrån ojämnheter, när framhjulet överför vibrationerna i vägbanan.

När vi kommer till frågan om sadelstolpar i kolfiber vs alu. Tror jag generellt inte att materialet gör någon större skillnad. Har testad båda över sträckor på 100km och för mig har effekten varit marginell, om ens mätbar. Men det finns lite olika koncept på speciallösningar, så Googla gärna på detta.

Till sist ock inte minst skicka gärna bilder på din hoj!
    Senast redigerad av Sageborn den 2018-07-11 klockan 15:46

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ullis72 Visa inlägg
    Någon som tror att en sadelstolpe i kolfiber suger upp mer vibrationer än en i aluminium?
    Nja, materialet är inte det viktiga, det finns komforthöjande stolpar i "alla" materiel.
    För att vara säker bör du alltså välja en stolpe som är konstruerad för att förbättra komforten, det finns mååånga att välja på, en av dem är
    https://www.rosebikes.se/rose-rc-170...-400-mm-815340
    Se bara till att få rätt längd och diameter

Även styrlindan kan göra stor skillnad och där är det billigare att prova, åtminstone den här https://www.rosebikes.se/rose-gel-ko...bar-tape-26354

Komfort är ett stående problem mellan vridstyvhet på hojen och energiupptagning ifrån ramen, (sk flex). Många cykeltillverkare har försökt lösa problemet, med varierande resultat.

Nja, vridstyvheten hos ramen påverkar inte komforten samma sak med rammaterialet. Detta har provats i flera "blindtester", dvs där all annan utrustning är likadan,
    men själva ramen är maskerad så att fördomar och förutfattade meningar inte ska kunna styra resultatet.

Vet inget om vad du kör med för däcksbredd, gissar dock 23mm alt 25mm. Byter du då till en däcksbredd på 28mm, kommer komforten avsevärt att förbättras!

+1
    Men det viktiga är inte däckens bredd utan att däcken är bra konstruerade
    Ett bra däck som många använder är Continental GP4000SII, det kostar 332,25 kr här https://www.rosebikes.se/continental...e_size=700x25C
    OBS
    De är breda, i verkligheten är däcket som där kallas 700X25C över 27mm och däcket som
    kallas 700X28C är över 31mm!
    Kolla hur breda däck du får plats med innan beställning.
    Bra däck som är något bredare är inte endast komfortablare, även med ngt lägre tryck, de har även lägre rullmotstånd, ju sämre väg desto större är skillnaden mot (onödigt) smala däck.
    Därför blir dessa
    något bredare i praktiken även snabbare, men för den som alltför länge har cyklat på onödigt smala och onödigt hårt pumpade däck och därför tycker att det "ska kännas så" för att vara snabbt! Men det stämmer alltså inte

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

"Byter du då till en däcksbredd på 28mm, kommer komforten avsevärt att förbättras".

Men kontrollera att däcket får plats att monteras. Så att det inte tar i ramen.
    mvh
    Markku

Liknande ämnen

1. Uppgradering nishiki pro sld
    By sl1979 in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-30, 15:21
  2. Drivlina/Uppgradering
    By Sageborn in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 18:50
  3. Uppgradering av hjul till racern
    By Dr Eggel in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 20:11
  4. Stegvis uppgradering
    By T0nyI in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 22:17
  5. Köpråd gällande hybridcykel
    By CalleP in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 08:10

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!