Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 17 av 17
    Reg.datum
    Jul 2018
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Tack alla för givande svar. Däcken är 25 mm. Det är iaf det som står på. Har inte mätt. De pumpas till minst 8 bar. Max 8,5.

Vad gäller sadelstolparna så tror jag att jag förletts av att läsa i lite gamla mtb-trådar. Och det blir ju väldigt missvisande i sammanhanget! 😬

Får kolla lite på däcken framöver när det blir dags för byte. Vägarna i runtomkring är generellt fina. Och ju fler mil i benen desto bekvämare känns det. Inga domningar i händerna heller längre, annars var tipset med tjockare styrlinda bra, och något jag inte visste.

I helgen blir det en tur på vägarna en tur tillsammans med maken på vägarna på Hallandsåsen. Gör mitt bästa i att hänga med honom men han är man och 3 dm längre... Jag är dock betydligt mer uthållig. Får se om vi kommer hem med bibehållen stolthet eller om vi totalt knäckt varandra. Ha ha!

Tack för tips och länkar!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard

"De pumpas till minst 8 bar. Max 8,5"
    Du måste veta vilket tryck DU ska ska ha, inte vad som står på däcket.

Däcktrycket beror på din och cykelns tyngd på respektive däck. Dvs. oftast något lägre på framhjulet.

Trycket ska ge en nedtryckning på 15% på respektive hjul/däck när du sitter på cykeln.
    Värdet 15% är en rekommendation från däcktillverkare, men kan ju väljas annorlunda om man vill ha mjukare eller hårdare däck.

Beräkning däcktryck, se: http://www.msaweb.se/Cykel/cykeln/ber_tryck.htm
    Senast redigerad av MarkkuS den 2018-07-13 klockan 17:25
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Jul 2018
    Tack
    0

Standard

Ok, det verkar som att jag får släppa ut lite luft ur mina däck! 😳

Har sedan länge fått lära mig av cyklister och cykelhandlare att däcket ska vara stenhårt och att jag i princip inte skulle kunna pumpa däcken för hårt. Minst 8 bar skulle det vara! För att minska risken för punktering av innerslangen bl.a. Det var visserligen för ca 10 år sedan jag köpte min första racer och då med 23 mm-däck.

Har tidigare kört mtb och hade bara det att jämföra med då och kunde inte ifrågasätta. Jag är ju liten och lätt. Jag inklusive cykeln väger nog inte 70 kg (utan vattendepåer då iofs).

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Ja, jag trodde också förut att det gällde att pumpa däcken till maxtryck. Vilket i mitt fall blev alldeles för mycket. Ett fenomen jag då såg var att däcken blev mer slitna mitt på slitbanan, än på sidorna. Det för höga däcktrycket gjorde att hela slitbanan inte låg inte emot vägen. Det gjorde att däckens livslängd blev kortare än det skulle ha kunnat varit. Men eftersom "alla" sa att man skulle ha högsta möjliga tryck, så hade jag så, utan att tänka efter själv.
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Nov 2013
    Tack
    9
    Tackad 24 gånger i 23 inlägg

Standard

Jag gjorde en beräkning med hjälp av tabellen Du hänvisar till. Den ger 7,1 bar i bakdäcket, det stämmer med vad jag använder sedan många år. Fram ger tabellen 4,7 bar. Ett så lågt däcktryck hade omedelbart gett en genomslagspunkterin vid passering av en järnvägsövergång. Sex bar tycker jag är nödvändigt av bekvämlighets och säkerhets skäll.

Reg.datum
    Jul 2018
    Tack
    0

Standard

Känns väldigt konstigt med ett så lågt tryck som 4,7! Jag börjar med att sänka till 7 fram och 7,2 bak. Lite i taget. Behöver nog vänja mig av från den stenhårda känslan.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Om ska vara ärligt så märkte jag inte så stor skillnad när jag sänkte trycket från 8+ till ca 6 bar. På grov asfalt märks det dock något, att det inte skakar lika mycket i styret. Den största fördelen är nog att mina däck nu slits jämnt över hela slitbanan, och jag får ur fler mil ur varje däck än tidigare.

Jag själv kör på 23 mm däck, men kommer kanske att prova att gå upp i bredd framöver. Vilket gör att däcktrycket kan minskas ytterligare. Måste dock kolla om det fungerar på min ram först.
    mvh
    Markku

Liknande ämnen

1. Uppgradering nishiki pro sld
    By sl1979 in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-30, 15:21
  2. Drivlina/Uppgradering
    By Sageborn in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 18:50
  3. Uppgradering av hjul till racern
    By Dr Eggel in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 20:11
  4. Stegvis uppgradering
    By T0nyI in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 22:17
  5. Köpråd gällande hybridcykel
    By CalleP in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 08:10

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!