Visar resultat 1 till 3 av 3

Standard Hjlp med gamla MCB center pull-bromsar p gammal vrldsmstarcykel

Hej!

Jag frsker f en gammal Crescent att bli lite mer vgsker n vad den r i nulget. Det behvs lite krlek hr och var, men jag r vldigt osker p vad jag ska gra med bromsarna.
    De tar vldigt dligt, och fungerar inte alls i bltt vder. Jag har frsttt att det handlar om gamla center pull-bromsar, och de flesta verkar ju vara rtt skeptiska till huruvida dessa r ngot att ha. Det r med strsta sannolikhet originalbromsarna som sitter p, och jag undrar vl egentligen om det finns ngot man kan gra t dem eller om man hellre borde frska byta ut dem till ngonting nyare (som passar). Jag har ocks frsttt att stlflg r dligt fr bromseffekten, s det kanske vore ngot att byta ut ocks.

Kanske finns det ngon hr som kan gissa rtalet p cykeln ocks? Cykeln och mnga delar r mrkta MCB, och p ramen str det "Svensk Kvalitetscykel". Gissar p tidigt 70-tal, men kanske finns ngon som vet mer exakt?

image1.jpgimage2.jpgimage3.jpg

Standard

Liknande frgor har varit uppe hr flera gnger tidigare, s prova med SK
    Men om jag vore du skulle jag byta bromsgummin till: http://cykelforum.se/threads/708-V-b...=3149#post3149
    Jag skulle ven byta vajrar + hljen: http://cykelforum.se/threads/4096-L...7485#post37485
    + naturligtvis en vanlig service, dvs skruva i sr och smrja upp

Reg.datum
    Nov 2013
    Tack
    9
    Tackad 24 gnger i 23 inlgg

Standard

Jag frstr Dig s att cykeln r utrustad med frkromade stlflgar. Du kommer aldrig att f god bromsverkan med de flgarna och i blt vglag r de livsfarliga. Byt till aluminiumflgar och ge bromsarna fullstndig service d.v.s. plocka isr dem och gr allt rent och smrj. Tvtta bromsklossarna med diskmedel.

Liknande ämnen

1. Modern variant av vrldsmstarcykel?
    By nilsoskaraxel in forum Kprd och mrken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-04-16, 10:53
  2. Crescent Vrldsmstarcykel med renoveringsbehov
    By NiklasJ in forum Kp & Slj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 15:33
  3. Behver lite hjlp med bromsar
    By zlatan in forum Landsvg / Racer / Cross
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-27, 21:33
  4. Behver tips/hjlp med bromsar, gammal (1980-tal) Peugeot racer
    By Ilves in forum Landsvg / Racer / Cross
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 18:43
  5. Sigma Data center 2.0
    By vapor in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 01:00

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!