Visar resultat 1 till 6 av 6

Cool Nybörjare cykling

Hej allihopa,

Jag är nybörjare på cykling och nu är det andra sommaren som jag cykelpendlar med min nya racerhybrid som köptes in förra året.
    Jag har ca 7,5 km enkel väg till jobbet och cykelpendlar 5 dagar i veckan. Jag ser pendlingen som en träning fast nog många tycker det är en rätt kort sträcka, men jag cyklar på i rätt bra tempo och blir svettig och känner i benen. Jag känner nu att jag skulle vilja börja träna mer "ordentligt" på cykeln men vågar inte ta mig till en cykelklubb då jag känner mig lite för otränad och har inte tränat så långa pass än, och har ju dessutom ingen racercykel.

Har ni några tips på hur jag kan träna själv för att tillslut kunna träna med en lugn cykelgrupp och cykla långpass? Jag cyklar nu rätt långsamt om man jämför med många, runt 20-24 km/h och har inga pedaler/cykelskor än.
    Hur kan jag lägga upp träningen på bästa sätt när jag ändå pendlar fem dagar i veckan?

Hade varit tacksam om ni kunde hjälpa mig lite så jag hänger på i ert tempo snart

/nybörjaren sandy

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

7,5 km enkel väg är ett utmärkt utgångsläge. Det är som du säger inte särskilt långt, kanske jämförbart med att springa 3 km i lättsamt tempo, men i och med att du redan är uppe på cykeln så kan du ju ta en omväg hem. Som start kan jag tycka att det kan vara lämpligt att sikta på att det blir ca en timme tre gånger i veckan.

Räkna med att det tar lite tid att bygga upp kapaciteten att cykla. Många tycker att det i början är svårt att få till någon bra träning. Tar man i lite blir man snabbt trött i benen samtidigt som det känns som att man inte får upp pulsen och flåset. Det är egentligen samma med de flesta idrotter att man har en längre inlärnings- och anpassningsperiod på kanske 5 år innan man kommer upp på en nivå där utvecklingen börjar plana ut lite. Om du börjar köra entimmespass som jag föreslår så kommer du förmodligen i vart fall till en början känna av i baken och kanske händer, armbågar, axlar, rygg och nacke (något eller några av dessa). Detta är förstås individuellt, men det kommer att ta dig vidare till att kanske vilja anpassa cykelns inställningar, skaffa en racer, skaffa cykelbyxor, skor som sitter fast i pedalerna osv. För att kunna träna i en lugn grupp och köra långa pass så behöver du egentligen bara se till att det blir cyklat under några månader och gärna att du provar lite längre rundor emellanåt.

Pröva dig fram enligt mitt förslag och berätta hur det går så kanske vi kan ta det ett steg vidare lite längre fram.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Standard

Tack snälla du för snabbt svar.
    Tänker du att cykla en timme på tillbakavägen då tex? eller en timme sammanlagt under dagen?

Ska definitivt följa ditt råd och testa på!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard

Håller med mugge. Jag föreslår att du tar en längre tur på vägen hem, så kan du duscha hemma.
    Man behöver inte alls göra cykelmotion komplicerad. Öka sträckan och cyklingstiden bara. Känn efter vad du orkar med och är motiverad för. Så länge du anstränger kroppen kommer den att kompensera med att blir starkare och effektivare. Och man behöver inte ta i så att man nästan spyr!
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Var i landet bor du?
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Standard

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Var i landet bor du?
    Jag bor i Stockholm!

Liknande ämnen

1. Dam cykling
    By Heff in forum Elitcykling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-16, 18:59
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-08, 06:49
  3. Cykling
    By Sageborn in forum Köpråd och märken
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 02:57
  4. Cykling i OS
    By Banvallen73 in forum Elitcykling
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 07:35
  5. Öl och cykling!
    By Sageborn in forum Övrigt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 09:20

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!