Visar resultat 1 till 3 av 3
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Brist på EMPATI!

Var förra veckan med om en, för mig ytterst obehaglig situation!

Kortfattat: Låg på en raksträcka efter cykelbanan i en svag nedförsbacke med fri sikt, ca 500m. Biltrafiken var måttlig och trafiktempot inte överdrivet. Försöker dock alltid hålla noggrann koll, på vad som utspelar sig, både framåt och bakåt. Ser då en oväntad rörelse i förgrunden. Men hinner inte uppfatta vad det var som hände.

Det visade sig vara en kvinna i 40 årsåldern, som med "Badkassen" hängande på styret, (i 28 graders värme), varit på väg ner till havet, för att bada. När nedförslutet upphört hade hon lyckats få sitt högerknä mellan plastkassen och styret, för att sedan gå omkull med hojen i spinn. Nåja, inget särskilt allvarligt med det!

Ett skrapat knä och en skinnflådd knoge, är inget särskilt att bråka om. Dyrare läropengar kan man få betala. I synnerhet om man cyklar med lösa kassar hängande på styret. Vilket är totalt ansvarslöst och en syn man ser allt för ofta. Tyvärr!

Nåja, jag fick ta till min pyttelilla flaska antiseptika ur ryggsäcken. Gjorde sedan rent hennes blessyrer och plåstrade om såren med mina förklippta plåster. När hon lugnat sig fick jag oväntat en puss på munnen som tack!

Vad är då problemet med den här situationen?

Svaret är följande: Det passerade minst 10 bilister, som måste ha registrerat hennes belägenhet innan jag hann fram. Ingen av dessa, (som jag kunde uppfatta), gjorde minsta ansats att ens sakta in!

Fråga till alla: Kan 10 bilister på rad, helt sakna moralisk kompass och empati, för andras lidande? För mig kändes det dock fruktansvärt att se dessa människor köra omkring med Egon stora nog att tanka upp vätgasfyllda Zeppelinare!

Undran: Finns fler, med liknande erfarenheter?
    Senast redigerad av Sageborn den 2018-05-28 klockan 14:52

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

I dessa fall har jag sett en gemensam nämnare: Mobilen! förare som har mobilen i näven har en sällsynt förmåga att rensa bort i stort sett allt utom mobilen.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Det ska väl vara EMPA-A-A-TCHI... Hmm, var det något som hände där borta?
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Liknande ämnen

1. Brist på humor
    By Sageborn in forum Övrigt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2015-08-20, 21:08
  2. Brist på aukoriserade Cykelmekaniker
    By Sageborn in forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 15:59

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!