Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 12
    Reg.datum
    May 2018
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard Cannondale Bad Boy 2

Är i cykelköpartagen och ska köpa min första hybrid. Är en ovan cyklist som precis börjat pendla knappa 1 mil enkel till jobbet i Stockholms söderort, men för att hålla igång denna nystartade trend känner jag behöver skiljas från min tunga och tråkiga Skeppshult Natur.

Jag har estetiskt fastnat för Cannondale Bad Boy 2 (egentligen var jag sugen på ettan, med rem istället för kedja, men den är tydligen slutsåld) men även rescensioner jag läst har ju vart positiva så den verkar inte bara vara snygg. Tyvärr så verkar jag inte kunna provcykla den heller.

Imorgon ska jag till Cykloteket och provcykla en Nishiki Pro SLD och en Bergamont Sweep 6.0, båda dessa verkar ju väldigt trevliga och är hälften så dyra. Har även sett att Nishiki har en remdriven Pro-variant som är intressant, men den går inte att hitta..

Mina frågor är väl egentligen om Bad Boyen hyser några större tekniska fördelar mot t ex. dessa två som motiverar det dubbla priset?
    Är det så pass stora fördelar med rem mot kedja att jag ska hoppa Bad Boy 2:an bara av den anledningen?

Att skippa SL-kort och sälja min Skeppshult för ett par tusenlappar borde ju ge mig en budget som motsvarar de två sistnämnda cyklarna. Är det värt att spräcka den budgeten för en Cannondale tro?

Standard

Kolla även på XXL de har 20% på alla cyklar tom idag, lör 12/5

9bfanSg7UrKZd0hSTCtBfb3Ulbv7AB.jpg

https://www.xxl.se/cykel/cyklar/c/100200

Skulle du inte hitta någon lämplig cykel vill jag tipsa dig om Kona Dew, det finns flera modeller att välja på
    http://www.konaworld.com/platform_dew.cfm

Dessutom önskar jag dig lycka till med att få 2kSEK för en beg Skeppshult.

Reg.datum
    May 2018
    Tack
    0

Standard

Tack för exakt noll svar på mina frågor!

Okej, jag kommer inte få två tusen för min Skeppshult.. men då kanske du kan tala om för mig (utan att veta varken årtal och skick) vad jag ska ta betalt för den?

Standard

Citat Ursprungligen postat av ionew Visa inlägg
    Tack för exakt noll svar på mina frågor!
    Välkommen till internetwebben,
    hoppas du är kapabel att acceptera att de som skriver här gör det av egen fri vilja och på sin egen fritid.
    Vill du ha specifik konsultation går det säkert att ordna, mot skälig arvodering förstås.

5. Denna medlem säger tack till CoolHydrat för detta bra inlägg:

Reg.datum
    May 2018
    Tack
    0

Standard

Ja, på internet ska man bara acceptera att folk är douchebags. Ville bara fråga folk som inte är säljare på en cykelfirma vad dom hade för åsikter/effarenheter, det handlade aldrig om att inte lägga ut pengar på en konsultation.

Men, då du erbjuder dig själv till försäljning. Vad tar du för att gå igenom veckans reklamblad från XXL?

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    21
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

Hej,
    kanske inget direkt svar på dina frågor, men några saker att tänka vidare på:
    - Var kommer cykeln att stå på dagarna, medan du jobbar? Dvs, finns det goda chanser att du får behålla den, särskilt om du köper den extra speciella Bad Boyen med Lefty? Kan ju locka en och annan skurk. Men en rejäl peng på bra lås behöver du också lägga. Var står cykeln hemma hos dig, på en säker plats? (Jag har förlorat alltför många cyklar och lärt mig den hårda vägen att försäkring verkligen bara är ett sätt att sprida kostnaden över tid, det är alltid lika surt och småstruligt att hantera en stöld, innan man är "på nya hjul" igen.)
    - 1 mil till jobbet, det är en ganska lagom sträcka som du kan cykla i "promenadtempo" utan att bli toksvettig och behöva duscha/byta om på morgonen på jobbet. Dvs, tänker du dig cyklingen som motion, eller som träning, kanske en längre väg t ex hem emellanåt? De flesta cyklar i spannet 6000-10000 skulle säkert vara tillräckliga för att göra transporten tillräckligt kul, dvs som vardagsmotion.
    - Behöver du ha laptop och annat med dig till/från jobbet varje dag? Då är pakethållare och packväska skönare än att ha axelväska eller ryggsäck.
    - Har du kläder för alla väder? Regn, vinter? Och en hjälm? Är det mer för träning, kanske du även vill ha cykelskor och typ SPD-pedaler?
    - Provcykla om du har möjlighet. Hur känns resp hoj för dig? Sittställning? Vad väger resp hoj, hur rapp känns den?
    - Typ av växlar, underhåll, vintercykling?
    - Vad är det som är trööökigt med den cykel du har? Är det en morot med ny snygg och skön cykel du längtar efter?
    - Bad Boy, är 2:an värd mellanskillnaden/kostnaden mot en 3 eller 4? Om du har fastnat för utseendet mer än utrustningen?

:: Jag köpte ett oansenligt bojsänke med navväxel och trumbroms från Nishiki för att cykla 6 km enkel väg, och fick behålla den under de 4 år jag cyklade till/från jobbet, trots ett Systembolag i samma kvarter... Punkasäkrade däck, dubbdäck fram på vintern, enda underhållet under 4 år var att pumpa däcken emellanåt, byta kedja, och första bakdäcket fick bytas efter tre år pga att det exploderade (när jag tog in cykeln i värmen på vintern? vet ej, men däcksväggen small, haha, snopet!).
    :: Så, kanske hellre en lite billigare hoj, få behålla den om den inte är så uppseendeväckande, och rusta den med pakethållare och en bra väska, en skön och snygg hjälm, som du använder? Eller... en drömcykel? Du vet bäst!
    Senast redigerad av Sykkelnykkel den 2018-05-12 klockan 18:17

Reg.datum
    May 2018
    Tack
    0

Standard

Tusen tack för en massa härliga frågeställningar!

Jag är en vanlig knegare i blåkläder, så jag byter om varje dag före och efter jobbet och har tillgång till dusch och torkskåp (även tvättmaskin och första hjälpen-skåp om jag skulle dratta på arslet, hehe). Jag kör med andra ord renodlade ”cykelkläder” (shorts och tisha om vädret är som nu och en lite gamla Gore-texkläder när det regnar) som kan både torkas och tvättas och vid behov slänger jag i vanliga casual-kläder i ryggsäcken om erbjudande om AW dyker upp.
    Förvaring på jobbet ser jag inte som ett problem heller, då jag kan låsa om cykeln i både rumstemperatur och i kallförråd (tack för tipset ang. däcken på vintern, är det ett känt problem?)

Förvaring hemma och att ställa ifrån mig en cykel utomhus däremot är en annan femma. Nog för att sambon själv sa (!) att jag kunde ha cykeln inomhus, men jag tror det blir annat ljud i skällan en blöt och kall oktobereftermiddag. Hemma har jag ett vanligt cykelrum i källarplanet som såklart inte känns 100% säkert (men vilka cykelrum gör det?), men allvarligt talat tror jag att jag skulle kunna kema fast en ögla i väggen utan att någon skulle tänka på att den existerade och kedja fast cykeln i den. Jag har redan ett schysst Abus bygellås men att komplettera med en bra kedja har jag räknat med att få göra, Bad Boy eller ej.

Finns det några bra försäkringar för cyklar antingen utöver eller istället för den som ingår i hemförsäkringen? Det här från Solid med självriskeliminering som verkar ingå ibland, funkar det?

Sen vad gäller pendlingsavstånden så är ju en mil väldigt lite, som du säger, och jag har ju såklart en målsättning att motionscykla med. Har otroligt svårt att cykla i promenadtempo och har gärna time-trial med mej själv både till och från (oftast till) jobbet.

Det är sjukt svårt för mig som novis på området att t ex. avgöra om ”Magura MT2 hydraulic disc, 160/160mm”, ”Shimano BR-M315 hydraulic disc, 160/160mm” eller ”Shimano BL-M425, hydraulisk skivbroms” är en bättre broms än den andra.. om den ena borgar för högre kvalitet än den andra.. eller om en broms faktiskt är värd dubbelt så mycket som den andra pengamässigt och till sist om det är värt det för min del. Är hydrauliska skivbromsar ens att föredra eller passar någon annan broms bättre för klimatet här? Tro mig, jag försöker googla skiten ur del för del för att få en uppfattning. Men det är så sjukt svårt! Ofta står det någon nisse från företaget i fråga eller någon mutad återförsäljare och babblar om att det är den bästa komponenten cykelvärlden skådat sedan Hjälmaren brann.

Sen verkar ju Lefty-gaffeln vara en cool grej som folk antagligen spyr galla över eller höjer till skyarna. Men kanske mest av allt gör cykeln stöldbegärlig?

Ja, som sagt, tack för alla mycket tänkvärda frågeställningar. Ska grubbla en stund till. Skulle som sagt iväg och provcykla ett par cyklar idag, men tyvärr ringde dom en timma innan och sa att dom hade sålt dom i min storlek.

Cyklar du själv i Stockholm?

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Det rådet jag skulle vilja ge, är att inte köpa en en "häftig" och dyr cykel, eftersom det blir din första mer avancerade cykel. (Om jag inte missuppfattat dig). Det är inte säkert att cykling är din "grej". Efter någon säsong kanske du tröttnar, och du har då en dyrt inköpt cykel, till ingen anvädning. Och motions/racer-cyklar faller väldigt fort i värde, Räkna inte med att få speciellt mycket för den vid försäljning, även om den bara är något år.

Om du blir biten av cykling kan du byta upp dig efter något år. Och som nybörjare kommer du inte märka någon större skillnad på en cykel för 10 tusen och 100 tusen.

Så mitt råd är att du köper en billig cykel, men med tillräckligt hög kvalité för att tåla året-runt-cykling. Som nybörjare är det svårt att veta vad det är, men fråga om råd här, kolla reviews på nätet, och cykelhandlare (om du litar på deras råd). Även en "billig" cykel kan hålla väldigt länge om den underhålls regelbundet.

Och som redan sagts behövs ganska mycket annan utrustning också, som utrustning och kläder. Speciellt om du tänker cykla året runt.

Viktigast är att få en cykel som du sitter bra på. Och det har väldigt lite att göra med priset på cykeln.

En annan sak jag funderar på att det tydligen finns cyklar med remdrift. Det måste vara ett ganska nytt påfund. Hur bra håller sådana? Jag är skeptisk, men med tiden är kanske det något som kommer att ersätta kedja. Jag skulle dock inte satsa på det. Kedja är beprövat, enkel att underhålla och byta ut.
    Senast redigerad av MarkkuS den 2018-05-13 klockan 05:56
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    21
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

#7:
    - Nej, inte Stockholm, jag bor i en grannkommun till Göteborg. Nu 19-20 km cykelväg till jobbet med cykelbanor med många korsningar med bilvägar, börjar arbetsdagen tidigt plus att min livskamrat jobbar på samma ställe, så det är bil till jobbet. Men funderar på att cykla hem som träning nån gång emellanåt, ta med cykeln i bilen.
    - Lefty-gaffel, visst är det coolt! Livskamraten har en Lefty med dämpare på en av sina MTB, det ser ju fantastiskt spännande och nästan ofysikaliskt ut!
    - Dämpgaffel generellt, det behöver du nog inte på en "cykelbanecykel"? De flesta tycker att det är ganska "ovärt" och ytterligare en del som behöver service.
    - Försäkringar, har ingen koll nuförtiden, har bara hemförsäkring för mina cyklar, och de är (tyvärr) inte så exponerade för andra utanför hemmet.
    - Tror inte att det är så vanligt med däcksexplosioner av den typen jag hade, måste ju ha varit en försvagad däcksvägg och/eller slang som tillät slangen att explodera när temperaturen inomhus ökade lufttrycket. Minns att jag försökte kolla upp detta av lite nyfikenhet, rent fysikaliskt. Haha! Snopet var det iaf när jag hörde en smäll i källaren, och innan jag hade hittat vad det var som poffade!
    :: Lycka till med ditt val vad det än blir, och njut av din cykling!

PS: Jag är pryltant, köp det du tycker är kul och snyggt, och har råd med! Men återigen, cyklar och cykeldelar kan vara begärliga för andra... att ha med i beräkningen. Som sagt är det ju inte direkt så att man går plus på ett försäkringsärende, nej, det ska man ju såklart inte heller, men... DS.

PS2: Att sälja en begad cykel, hm, frågar man på olika cykelforum är de flesta cyklister såpass realister att en begad hoj ganska snabbt tappar mycket av värdet. Men via andra säljsidor som Blocket, ptja, sätt ut ett pris du önskar/tycker är rimligt själv, så kommer ju köparna avgöra om det är rätt eller fel. Så länge du inte är oärlig med spec och skick, så är det ju köparen som väljer, eller hur?
    En sida där jag läser mycket är denna, brukar generellt vara snabbt att få svar på diverse frågor på forumet:
    https://happyride.se/forum/list.php/1
    DS2.
    Senast redigerad av Sykkelnykkel den 2018-05-13 klockan 08:36

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Lite till om tekniken:

Lefty-gaffeln innebär flera intressanta tekniska finesser som åtminstone på pappret slår den vanliga cykelgaffeln med två gaffelben. Rent praktiskt är det sådant som kommer till sin rätt vid tuff MTB:cykling. I ditt fall blir det mest en estetisk fråga.

Gällande bromsar så är nog hydrauliska lite bättre, men det funkar bra med mekaniska. Möjligen att du kan spara några kr på att välja de mekaniska.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Cannondale VS White
    By clma94 in forum Köpråd och märken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-03, 08:58
  2. Cannondale
    By theman in forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-17, 14:33
  3. Ska jag köpa Cannondale?
    By mkosken in forum Köpråd och märken
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 16:02
  4. cannondale
    By bison in forum Köpråd och märken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 17:17
  5. Cannondale caad
    By Rocketman in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 21:01

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!