Visar resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 10mils rundor

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard 10mils rundor

Gjorde idag 0428 återigen en 10:milare i blåst med regnet hängande i luften. Så här i början av racersäsongen är det verkligen slitigt!

Dock garanterat danande och förberedande för kroppen, om vad som väntar!

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

10 mil eller däromkring tycker jag är en trevlig distans. Man klarar sig normalt bra på en eller ett par flaskor vatten och det tar inte alltför lång tid. Och som lördags så hann jag hem lagom tills resten av familjen hade pallrat sig upp ur sängarna så jag kunde ha en andra frukost med dem.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

3. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Ja, allt handlar om motivation och vad man tycker om.
    Utan det blir inget.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Igår gjorde jag årets första långtur. Falun-Uppsala och GPS:en loggade 199,96 km.

Kom iväg hemifrån 06:20 och var framme 9 timmar senare. Jag tycker det ligger en extra tjusning med turer där man tar sig från en plats till en annan. En risk, eller komplikation eller kanske möjlighet med sådana turer är att man kan ha tur eller otur med vinden. Jag kan känna mig lite förföljd av otur i det avseendet. Förra årets sista långtur hade jag nog 8-10 m/s mot mig i medeltal med byar över 15 m/s. Igår var det inte lika illa. De första timmarna hade jag bara en lätt fläkt emot mig, men från 9-tiden började det öka och det känns som att prognosen om 5 m/s medelvind var aningen i underkant. Några mil från Uppsala växlade jag några ord med en cyklist som kom från andra hållet och han var helt lyrisk över hur lätt det gick i vinden. Kul för honom...

Det jag kan fundera på efter en sådan tur är hur mycket den skulle vara "värd" om det varit vindstilla (eller om vinden kommit från andra hållet). Jag satt upp och trampade i ganska precis 7 timmar och 20 minuter. Hur mycket snabbare och lättare hade det gått vid vindstilla? Jag kan känna att man i motvind få väldigt lite gratis. Man måste trampa hela tiden, annars är det stopp. Vid vindstilla kan man ofta slappna av och bara rulla med så fort det går lite utför. Skulle vara riktigt kul att för göra om denna tur med vinden i ryggen och se vilken skillnad det faktiskt blir.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

6. Dessa 2 medlemmar säger tack till mugge för detta inlägg:

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Det här är matematiskt intressant.

Om man som i ovanstående inlägg, ska transportera sig en sträcka, från en punkt till en annan, blir vindpåverkan stor.

Om man däremot startar och slutar på samma ställe blir vindpåverkan mindre. Teoretiskt blir dock snittfarten alltid lägre ju hårdare det blåser i detta fall. Om man antar att man cyklar i en rak linje fram och tillbaka, och att vinden är konstant under hela tiden. I praktiken är ju inte detta fallet, utan vinden ändrar styrka och riktning. Dessutom kanske man får vindskydd av terrängen på vissa avsnitt.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Jag har en räknesnurra som man kan roa sig lite med
    Sträcka 30 km t o r.

Cykling vid låg effekt:
    Vindstilla cyklas i 30 km/h och tar 2 h
    Vind 15 km/h cyklas i 22 km/h i motvind och 40 km/h i medvind och tar 2 h 4 min

Cykling vid hög effekt:
    Vindstilla cyklas i 36,7 km/h och tar 1 h 38 min.
    Vind 15 km/h cyklas i 28 km/h i motvind och 46,5 km/h i medvind och tar 1 h 43 min.

Liknande ämnen

1. Bra rundor i Motalatrakten 10-15mil
    By Jerry in forum Köpråd och märken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 13:27
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 09:07

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!