Visar resultat 1 till 5 av 5

Standard Frslag p frsta mtb max 4500kr

Ska kpa en mtb till grabben som r 12 r och 155cm lng.

Det r dyrt med cykel och ska frska hitta vxlar som hller. Skippar skivbroms som kostar mer. Det r supersvrt att hitta rtt. XXL har billiga men r tveksam till vxlarna.
    Kom med frslag, s blir jag glad.,

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gnger i 182 inlgg
    Blog Entries
    9

Standard

Du kan gott kpa en ny p XXL, utan att behva fundera p vxeldetaljerna. Se till att justera och rengr dessa med jmna mellanrum, s funkar ven de detaljerna i mnga r.

Skulle det visa att han kr snder ngot s kan man byta ut de trasiga delarna till ngot bttre... om det behvs. Men lika vl som en billigare vxelkomponent gr snder p.g.a. av vrdslshet s kommer ven en dyrare troligtvis att fallera.
    "Fr en generation sedan behvde mnniskan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum p WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gnger i 93 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag tycker grabbens preferenser r ganska viktiga hr. Bra om man kan hitta en cykel som han tycker om vilket br ka hans vilja att vrda och ta hand om cykeln. Jag kpte sjlv nyligen en GT Avalanche till dottern (fjolrets modell plus skrmar och annan sadel fr totalt lite ver 5000).

Jag skulle rekommendera att du tnker om nr det gller bromsar. En MTB med flgbroms r slimmad till enklast mjliga komponenter ven i alla andra avseenden. Och dr kanske jag inte har helt samma uppfattning som MacTommy. Shimano komponentgrupp Tourney r helt ok fr beskedliga cykelutflykter, men kommer till korta om man kr med lite strre ansprk https://www.bikeradar.com/gear/artic...oupsets-42578/ Jag anser att det r vl vrt pengarna att vlja minst Altus.

Hos XXL hittar jag en Merida respektive en Ghost fr 4500 kr vilka bda ser ut att kunna vara helt ok val. Jag skulle sga att det r de pengarna du fr rkna med fr en vettig MTB. Det som kan vara bra att veta om XXL r att de d och d kr ganska "tuffa" kampanjer och sljer utvalda cyklar med kraftig rabatt. De cyklar jag nmnde r typiskt sdana som kan g ner en tusenlapp eller mer under en kampanjvecka.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjnstecykel)

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gnger i 77 inlgg
    Blog Entries
    2

Standard

kanske denna http://www.wiggle.se/vitus-bikes-nuc...shimano-altus/

Sen finns ju frsts beg 26-tummare(Hjul) om man kollar runt lite.
    Grabben ska vl ha en 14-15 tummare (ram)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gnger i 182 inlgg
    Blog Entries
    9

Standard

Jag ser inga som helst problem med Shimanos lgre grupper. Har dessa p min "vintercykel" och de har fungerat under alla r som jag tog ut den och cykelpendlade till jobbet med den.

Lste i vr lokalblaska om en cykelhandlare som inte tyckte om sopsaltning, eftersom saltet frstrde cyklarna. Lite skoj fr d fr dom ju mer jobb.
    Jag har ca 1mil sopsaltat och har inte sett ngra sdana tendenser som det togs upp i artikeln p min billiga Peak fr 2500kr. Tricket r att vrda... tvtta och smrja i tid, s hller ven billigt "skrp".

Jag ser en cykel till en 12-ring som en "genomgngscykel"... den ska hlla ngra r, innan de r tillrckligt stora fr att ha en "vuxencykel". Nr man ser att en cykel kommer flja en person i flera r, dr tycker jag man ska lgga krutet.
    "Fr en generation sedan behvde mnniskan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum p WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Liknande ämnen

1. Frslag p frsta Mountainbike
    By JokeSthlm in forum Mountainbike
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-15, 17:19
  2. Midjevska - ngot frslag?
    By Mrten in forum Lngfrdscykling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 17:30
  3. Frslag till en racer
    By Snapphanen in forum Landsvg / Racer / Cross
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 04:14
  4. frslag p pendlar cykel - 6km landsvg
    By facaa in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 07:56

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!