Visar resultat 1 till 5 av 5

Standard Förslag på första mtb max 4500kr

Ska köpa en mtb till grabben som är 12 år och 155cm lång.

Det är dyrt med cykel och ska försöka hitta växlar som håller. Skippar skivbroms som kostar mer. Det är supersvårt att hitta rätt. XXL har billiga men är tveksam till växlarna.
    Kom med förslag, så blir jag glad.,

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Du kan gott köpa en ny på XXL, utan att behöva fundera på växeldetaljerna. Se till att justera och rengör dessa med jämna mellanrum, så funkar även de detaljerna i många år.

Skulle det visa att han kör sönder något så kan man byta ut de trasiga delarna till något bättre... om det behövs. Men lika väl som en billigare växelkomponent går sönder p.g.a. av vårdslöshet så kommer även en dyrare troligtvis att fallera.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gånger i 93 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag tycker grabbens preferenser är ganska viktiga här. Bra om man kan hitta en cykel som han tycker om vilket bör öka hans vilja att vårda och ta hand om cykeln. Jag köpte själv nyligen en GT Avalanche till dottern (fjolårets modell plus skärmar och annan sadel för totalt lite över 5000).

Jag skulle rekommendera att du tänker om när det gäller bromsar. En MTB med fälgbroms är slimmad till enklast möjliga komponenter även i alla andra avseenden. Och där kanske jag inte har helt samma uppfattning som MacTommy. Shimano komponentgrupp Tourney är helt ok för beskedliga cykelutflykter, men kommer till korta om man kör med lite större anspråk https://www.bikeradar.com/gear/artic...oupsets-42578/ Jag anser att det är väl värt pengarna att välja minst Altus.

Hos XXL hittar jag en Merida respektive en Ghost för 4500 kr vilka båda ser ut att kunna vara helt ok val. Jag skulle säga att det är de pengarna du får räkna med för en vettig MTB. Det som kan vara bra att veta om XXL är att de då och då kör ganska "tuffa" kampanjer och säljer utvalda cyklar med kraftig rabatt. De cyklar jag nämnde är typiskt sådana som kan gå ner en tusenlapp eller mer under en kampanjvecka.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

kanske denna http://www.wiggle.se/vitus-bikes-nuc...shimano-altus/

Sen finns ju förstås beg 26-tummare(Hjul) om man kollar runt lite.
    Grabben ska väl ha en 14-15 tummare (ram)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Jag ser inga som helst problem med Shimanos lägre grupper. Har dessa på min "vintercykel" och de har fungerat under alla år som jag tog ut den och cykelpendlade till jobbet med den.

Läste i vår lokalblaska om en cykelhandlare som inte tyckte om sopsaltning, eftersom saltet förstörde cyklarna. Lite skoj för då får dom ju mer jobb.
    Jag har ca 1mil sopsaltat och har inte sett några sådana tendenser som det togs upp i artikeln på min billiga Peak för 2500kr. Tricket är att vårda... tvätta och smörja i tid, så håller även billigt "skräp".

Jag ser en cykel till en 12-åring som en "genomgångscykel"... den ska hålla några år, innan de är tillräckligt stora för att ha en "vuxencykel". När man ser att en cykel kommer följa en person i flera år, där tycker jag man ska lägga krutet.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Liknande ämnen

1. Förslag på första Mountainbike
    By JokeSthlm in forum Mountainbike
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-15, 17:19
  2. Midjeväska - något förslag?
    By Mårten in forum Långfärdscykling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 17:30
  3. Förslag till en racer
    By Snapphanen in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-06-18, 04:14
  4. förslag på pendlar cykel - 6km landsväg
    By facaa in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 07:56

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!