Visar resultat 1 till 7 av 7
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    422
    Tackad 330 gånger i 265 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Den ädla konsten att frysa

Jodå! Den här marsmånaden 2018 har varit rent för djävligt kall! Allt enligt SMHI. Åtminstone, så länge dom Ryska NO-vindarna höll i sig.
    Tyvärr har också den senaste veckans isiga SV/Sydliga vindar varit allt annat än behagliga. Har frusit som en hund på racern. Med iskalla fötter och fingrar. Detta trots barmark hela mars månad v12. Iaf här i vä Sverige. När skall våren komma?

Finns det öht cykelkläder, som matchar vinterkyla, när man racrar? Kan påstå mig förfoga över hela "kitet". men tycker det är vidrigt trist med stelfrusna fötter o fingrar!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 59 gånger i 49 inlägg

Standard

Ja, om man fryser har man väl för lite kläder på sig?

Eftersom jag själv inte cyklar på vintern, har jag inte större problem med detta, Men i april kan det vara riktigt kallt, med mina mått mätta. Dvs. endast någon plusgrad och blåst. Speciellt de åren jag tränade inför Vätternrundan, cyklade jag även under dessa förhållanden.

Problemet jag upplevde var att tjocka handskar kändes bra i början, men att det blev svettigt efter ett tag. Samma sak med tröjor. Kallt på framsidan, svettigt på ryggen. Det är nog svårt att hitta kläder som ger lämplig temperatur under en hel tur. Jag är dock förtjust i en tunn vindjacka jag har, där ärmarna kan tas loss. Vilket delvis kompenserar att man blir varm efter ett tag.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

3. Denna medlem säger tack till MarkkuS för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Jodå det är kallt och djävligt här uppe också, åsså finns det dom som pratar om "global warming" den har man inte sett röken av dom senaste åren, verkar snarare vara en "global cooling" på gång!

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gånger i 93 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Sageborn: Du får komma på "träningsläger" till Falun nästa vinter

Det går inte att komma ifrån att cyklingen blir annorlunda på vintern på grund av både kyla, halka och mörker. Det finns dock idag utrustning som gör att man kan klara kylan riktigt bra. Det är inte helt lätt att klä sig rätt i och med att både för lite och för mycket kläder gör att man kommer att frysa. Jag har själv blivit ganska bra på att läsa väder och väderrapporter och sedan tolka om det till vad det innebär för min cykling. Gällande händer och skor har jag följande tips: En riktig vintercykelsko som är en halv till en hel storlek för stor. Jag vill kunna ha på mig två par sockor utan att foten kläms ihop. Sedan har jag skoöverdrag av 4 mm neopren. Tillsammans har detta hållit mina fötter hyggligt varma i 1h vid ett temperatursnitt på förmodligen -25 och fartvind därtill. Jag ska villigt erkänna att fötterna var kalla efter turen, men inte frusna till den grad att man tappat känseln och att det sticker och värker när de tinar upp igen. För händerna är det kraftiga tumvantar som gäller för mig. En skalvante med innervante och plats att få in dubbla innervantar. STI-reglagen är faktiskt fullt tillfredsställande hanterbara i den munderingen, delvis då man inte har samma behov att kunna optimera växlingar.

Citat Ursprungligen postat av starhawk Visa inlägg
    Jodå det är kallt och djävligt här uppe också, åsså finns det dom som pratar om "global warming" den har man inte sett röken av dom senaste åren, verkar snarare vara en "global cooling" på gång!
    Det kan låta paradoxalt, men köldperioden vi har upplevt den senaste tiden kan mycket väl vara ett uttryck för den globala uppvärmning. En tolkning man kan göra är att polarkylan "ramlat ner" på lägre breddgrader på grund av försvagad golfström. Titta på hur det i vinter har rapporterats om exceptionellt milt klimat uppe i Arktis.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

6. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Fryser man mycket så ska man vintercykla med velomobil...

Har kört sommarskorna hela året och har bara tunna vantar på händerna. De åker oftast av efter halva turen till jobbet, så man kan sitta och vinka med bara händer.

Har visserligen en täckväst, men det är mest för att spara njurarna som jag haft lite krångel med när det varit kallt, eftersom jag kör cabbat året runt.

Har man ingen velo så kan man komplettera med batteridrivna värmesulor i skorna. Tycker inte att mina vintercykelskor är särskilt varma, även med neoprenöverdrag. Dock så hade man nog frusit mer om man inte hade haft neoprenöverdraget.

Har ett neoprenöverdrag över handtagen på vintercykelstyret (rakt), som gör att den eliminerar mycket av kylan då man har kunnat ha tunnare handskar i. Vet dock inte om det fungerar på racern, har aldrig provat, eller om det finns den typen till racer.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gånger i 93 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Då kontrar jag med att om man vill cykla velomobil på vintern så måste man förlita sig på att väghållaren står för bra vinterväghållning. Längs min pendlarväg så var förhållandena från mitten av januari till mitten av mars sådana att "velonauter inte göra sig besvär"
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Yes, är bortskämd med sopsaltade cykelbanor nästan hela vägen...
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Liknande ämnen

1. Konsten att använda växlar
    By susse in forum Köpråd och märken
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 08:46

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!