Visar resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Wobbel!!!

Reg.datum
    Sep 2014
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard Wobbel!!!

Hej! tänkte fråga om någon har erfarenhet av wobbel med sin långfärds cykel? Jag har en Trek 520 som går stadigt o fint olastad men med packning (väskor fram och bak samt styre) så går den ostadigt och börjar wobbla om jag släpper styret eller om det går undan i nerförsbackar. Jag har inte särskilt mycket packning, ca 15 kg. Jag trodde givetvis att styrstamen inte var tillräckligt spänd men så var inte fallet. Några tips?

Med vänlig hälsning Alexander

Standard

Här står det en del Shimmy or Speed Wobble

Reg.datum
    Sep 2014
    Tack
    0

Standard

Hej och tack, intressant läsning! Ska man räkna med att det är som det är och inte går att åtgärda? Vad har ni för erfarenheter av Wobble.

Med vänlig hälsning Alexander

Reg.datum
    Nov 2013
    Tack
    9
    Tackad 24 gånger i 23 inlägg

Standard

+1
    Detta är en underbar text! Läs noga och tänk ! Varje ord räknas när Brandt skriver, motsatt många texter av amerikanska skribenter.
    Senast redigerad av BengtG den 2018-02-03 klockan 18:46

Reg.datum
    Nov 2013
    Tack
    9
    Tackad 24 gånger i 23 inlägg

Standard

Alexander, läs Brandts text igen, där har Du svaret på Din fråga!

Reg.datum
    Sep 2014
    Tack
    0

Standard

Det jag kunde läsa i texten var att man kunde lätta på trycket från sadeln utan att resa sej upp, sätta knät mot ramen samt att ha vevpartiet vertikalt. Har testat allt det men det får inte stopp på vobblet.

Texten var intressant samt ger en förståelse för vad som händer och hur man kan åtgärda. Texten gäller väl för cyklar i allmänhet men jag funderar på om det finns tips när det gäller lastade långfärdscyklar. Typ viktfördelning, väskors placering, är det vanligt att långfärdcyklar vobblar, har jag valt en sämre cykel, packar jag fel, har jag fel storlek osv. Dela gärna med er av era erfarenheter. Lyssnar också gärna på er som inte har vobbel, vad har ni för cyklar, hur lastar ni osv. Mvh, Alexander

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gånger i 93 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

http://road.cc/content/feature/21988...-speed-wobbles
    https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_wobble

Jag vill minnas att jag lärde mig om detta fenomen under 1980-talet. I det sammanhanget handlade det i första hand om motorcyklar och när wobbeln uppkommer vid hög fart. Det jag fick förklarat var att cykelns "tyngdpunkt" förskjuts bakåt när farten ökar och då minskar trycket på framgaffeln vilket ökar känsligheten för wobble. Rekommendationen var då att krypa ner i fartställning och sedan sänka farten. Jag har provat detta och det funkade precis som beskrivet.

Nu är det i och för sig fel att säga att tyngdpunkten förskjuts, Det handlar om vilka krafter om verkar på ekipaget och dess delar. Och i mitt exempel så var det krafter genom fartvinden som förändrade förutsättningarna till den grad att cykeln blev instabil.

Om vi tar detta med till ditt problem East Coast så skulle jag föreslå att du ser över viktfördelningen på cykeln när den är lastad. Min gissning är att du med lasten har förskjutit tyngdpunkten till en ogynnsam position. Sedan skulle jag titta närmare på hjulen att de är rätt centrerade och välriktade med rätt spända ekrar.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    422
    Tackad 330 gånger i 265 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Instämmer! Har varit ute och campat med cyklar, som varit totalt olämpliga för "cykeltouring".

Utan att ha läst hänvisningarna i den här tråden, kan jag utan prut säga att en cykels olämpligaste tyngsta lastpunkt är pakethållaren. Förutom att man då får tyngdpunkten alldeles för högt, förskjuts den bakåt, på ett initialt redan ojämnt belastat Fram/Bakhjul. Detta är så klart elementa för dom flesta!

Lösningen enligt mig, (vilken jag anammat), är Lowriders, bak ock fram, för packväskorna, dvs 4st totalt. Dessa sänker cykelns tyngdpunkt, genom att vara monterade på hojens hjulaxlar. Helst då med tunga mindre föremål, (ex ett Trangiakök), packat i framväskorna. Har ibland också haft en väska mont på styrstammen/övre ramrör. Men inte alltid känt mig bekväm med detta. Men det är ju upp till var och en att bedöma själv.

Vidare tillkommer frågan: Vart ska du? Längden/ Mål, på en ev cykelsemester kommer alltid att dominera hur man skall lägga planeringen ang packningsresurser.

Reg.datum
    Sep 2014
    Tack
    0

Standard

Tack för era svar. Jag har lowrider fram samt original Trek pakethållare bak. lastar endast liggunderlag på pakethållare, resten i väskorna. Jag ska testa att flytta fram väskorna så långt jag kan utan att slå i dem med hälarna. Ska även testa att lasta mer fram. Hjulen verkar ok så vitt jag kan bedömda. Vad tror ni om däcktryck? är det något som kan påverka. Jag ska även göra ett experiment, i artikeln som CoolHydrat länkade till stod det något om att lång sadelstolpe kunde vara en orsak, ska testa att sänka ordentligt o se om det blir skillnad.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gånger i 93 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Det verkar ju som du packar klokt så jag skulle ändå titta närmare på hjulen. Det är inte helt ovanligt att nya hjul "sätter sig" lite med tiden och kanske blir aningen skeva, vinda och ocentrerade. Jag tänker att med lite lagom otur så råkar hjulet svajja i resonans med cykeln. Om du inte har verktygen så kan det vara lite svårt att kolla om hjulet är centrerat, men det brukar gå bra att kolla fälgen mot framgaffel, respektiva mot stagen bak för att se om det behöver riktas.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!