Visar resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Äntligen!

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Mobilförbud i trafiken

From idag 20180201, gäller förbud att framföra motorfordon, med Mobilen i handen!

Detta var inte 1 sekund för tidigt. Förbudet borde ha genomförts, redan för 20 år sedan. Förslaget gick tydligen igenom, trots att Moderaterna, Centern, Kristdemokraterna, samt Liberalerna röstat nej. Snacka om att ta billiga poäng under ett valår?!

Tyvärr är detta förmodligen en klen tröst, för alla dom 100.000 tals människor och djur, som i onödan blivit skadade och kanske aldrig mer kommer upp på banan igen! Detta kan vi alla tacka våra hycklande politiker för!

Visst! Den tidigare Borgerliga regeringen införde ett förbud, enligt följande. Man måste kunna SMS:a säkert framför ratten, annars är det olagligt.
    Jaha! Det lät ju betryggande för alla oss oskyddade trafikanter. I praktiken betydde detta att man inte framförde fordonet säkert om man körde på någon medan man satt med nallen i handen! För alla oss som sett dessa 10.000 tals fordon framföras vingligt i trafiken, innebar detta ett slag i ansiktet, som kändes likt ett rent hån!

Låt mig för ett ögonblick tala klarspråk. Under åren har jag sett och upplevt så många farofyllda situationer att jag för länge sedan tappat räkningen. Vid minst 10 tillfällen har räddningen för mig varit diket, vid vägsidan och jag vet att 1000 tals cyklister delar den här erfarenheten med mig. Tyvärr!

Har det då funnits något som helst hänsynstagande gentemot oss oskyddade trafikanter ifrån lagstiftarnas sida? Svar ett rungande NEJ!

Tittar vi på brottsstatistik, går så gott som alltid bilister fria från straffansvar vid kollisioner med oskyddade trafikanter, eller döms till löjlig låga bötesbelopp. Varför?
    Självklart är svaret mycket enkelt. Det Svenska samhället styrs av en motorburen elitism, som aldrig kommer att ta ansvar för dom skador dom orsakar. Åtminstone inte förrän lagen kommer kräva tribut i form av strafföreläggande. Detta vare sig skadorna är materiella, miljömässiga eller består av personskador.

Ibland blir man bara så trött. Har säkert skickat minst 250 mejl till trafikverket angående Mobiltelefonernas vara eller icke vara, vad gäller användning i trafiken. Har också flera gånger relaterat till hur förbuden ser ut i andra länder. Svaren jag mött, har varit minst sagt svala. För att inte säga rent provokativa!

Kommer då det här förbudet att efterlevas? Svar: Naturligtvis inte!

Ett skäl till att inte införa förbudet, har hela tiden varit att det är svårt att övervaka. För alla oss, som blivit skadade i trafiken, måste ju frågan då ställas: Skulle vi då också i detta inberäkna hastighetsöverträdelser, ifrån bilisternas sida, för att dessa är svåra att övervaka? Eller alkokontroller med utandningsprov. Jodå, självklart, färdas dagligen 100.000 tals bilister med lagligt utförskrivna narkotiska preparat i blodet. Kanske utskrivna ifrån olika läkare. Självklart innebär detta en oerhörd risk, när man skaffar preparaten, (främst Bensodiazepiner), men även smärtstillande i form av Fentanyl, som i framtiden lär bli ett svårt gissel, för hela samhället.

Nåja, den nya lagstiftningen kanske är ett litet, men kan bli ett viktigt framsteg för oss oskyddadde trafikanter!
    Senast redigerad av Sageborn den 2018-02-02 klockan 00:18

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 36 gånger i 31 inlägg

Standard

Bra. Hoppas detta utsträcks till att gälla cyklister också. Har nämligen flera gånger hållit på att krocka med sådana på cyklebana när de suttit och glott på sina skärmar.

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Hittills har två bilister åkt dit, men det är inte riktigt klart än, polisen vill ha prejudicerande domar.
    Beträffande cyklisterna, jodå jag såg en sommar en cyklist som högljutt pratade i sin mobil varvid cykeln vinglade fram och tillbaks över hela körbanan, det fanns ingen cykelbana där.

Standard

Citat Ursprungligen postat av starhawk Visa inlägg
    Hittills har två bilister åkt dit
    Vilken är din källa till det påståendet?
    Så här stod det nämligen i tidningen 2/2-18 "Åtta rattsurfare ertappades av polis i länet den första förbudsdagen." (Länet = Stockholms län)

Liknande ämnen

1. Ojdå/äntligen!
    By NoobIs in forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-09-20, 02:38
  2. Äntligen!!!
    By Sageborn in forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-29, 17:32
  3. Äntligen ny cykel !
    By Petlam in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 20:08
  4. Äntligen värme
    By tomasojohansson in forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 15:41
  5. Äntligen vår!
    By flippflopp in forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 07:41

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!