Visar resultat 1 till 7 av 7
    Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard Artikelserie om viktnedgång

På träningslära.se har man uppdaterat sin gamla artikelserie om viktnedgång:
    https://traningslara.se/viktnedgang-del-i-introduktion/

Speciellt den 5:e delen om myter om detta fann jag intressant:
    https://traningslara.se/viktnedgang-...n-mangd-myter/
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Har noga läst igenom, materialet du hänvisat till "MarkkuS" och visst är det både tänkvärt och intressant.

För att sovra en smula, har jag dock valt att kommentera en ev viktnedgång, uppnådd genom att hoppa över dagens första mål, nämligen frukosten.

För att det inte skall uppstå några ev missförstånd, vill jag påpeka att följande rader bygger på mina egna erfarenheter och rön, ang ämnet i fråga. Därför kanske ex ev LCHF:are, välja att protestera!

Nåja, låt oss till att börja med slå fast. Utan kolhydrater i hjärnan, blir vi alla medvetslösa. Så här längt är vi nog alla överens. Eller hur? Om sedan dessa kommer ifrån olika processer i våra inre organ, är i sammanhanget helt egalt.

Nu tillbaka till frukostens vara, eller icke vara, vad åbelangar ev viktnedgång och kan tillföra följande.

Har säkert vid över 100 tillfällen, gett mig ut på hojen under somrarna redan innan kl 03:30, dvs halv fyra på morgonen. Vid dessa träningspass, (som flera gånger varit över 100km, dvs runt 10 mil), har jag aldrig märkt någon skillnad på vågen vid veckosluten med dessa överhoppade frukostar. Trots att jag regelbundet vägt mig veckovis under mer än 20 år.

Min absoluta uppfattning är följande enkla ekvation: X + Y = 0. Här motsvarar X intagen energi och Y förbrukad energi. Om då dessa båda parametrars jämvikt korrelerar mot varandra, blir slutresultatet alltid 0. Är det någon som protesterar?

Givetvis kan man trigga kroppen med proteinrik kost. Har gjort det själv, flera gånger t o m! Men har då också varit helt övertygad om att viktökningen bestått av ökad muskelmassa. För att sedan behålla denna viktökning har det då också krävt mer och intensivare träning. Har tittat i mina kalendrar, (som är noggrant dokumenterade, sedan 20 år) och under dessa cykelsäsonger har årskvoten aldrig varit under 1000 effektivt cyklade mil

Tips till alla: Skrota skitsnacket ifrån ev "LCHF:are" och ät din fullkornsfralla i lugn och ro, eller gröt för den delen med gott samvete! För din kropp behöver garanterat energin under morgonen och inte förbereda sig för svält, genom att tanka ifrån extradepåer!
    Senast redigerad av Sageborn den 2018-01-22 klockan 16:57

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    ....ät din fullkornsfralla i lugn och ro, eller gröt för den delen med gott samvete!
    Detta som jag citerar tycker jag illustrerar det allra viktigaste i sammanhanget. Att hitta harmoni i förhållande till matintag och aktivitet.

Väldigt ofta när temat är att gå ner i vikt, komma i bättre form och sådant så tycker jag det finns ett osunt prestationsfokus. Gå ner så mycket som möjligt så fort som möjligt är vanliga mantran, men givetvis finns också andra som "ät så mycket du vill och gå ner i vikt ändå" osv. Jag skulle vilja se mer fokus på att uppnå en livsstil där man kan må bra och njuta, men som inte leder till förfall. Att njuta av frukostfrallan med gott samvete är för mig ett klockrent exempel på detta.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    Jag skulle vilja se mer fokus på att uppnå en livsstil där man kan må bra och njuta, men som inte leder till förfall.
    Problemet är kanske att många följer rådet "att njuta", men inser inte att i många fall det faktiskt leder till ett förfall i det långa loppet. Eftersom konsekvensen oftast ligger långt fram i tiden.

Och sedan finns ju alltid det exempel på folk som lever länge med god hälsa, trotts en objektivt dålig livsstil (med avseende på kost och motion). Och vice versa, folk som "sköter sig", som dör i unga år, oftast i typ cancer eller liknande.
    mvh
    Markku

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Det finns bara ett sätt att gå ner i vikt i mina ögon. Man måste vilja det till varje pris, oavsett vad man väljer att gå för väg och följer det som står på nätet. Litet uns av misstro gör att man troligtvis kommer att misslyckas.

Här gäller det även att förstå varför man blev överviktig ifrån början och jobba med det, parallellt med träning och mat. Samtidigt intala sig att det är inte farligt att vara lite hungrig mellan målen. Vatten är gott även efter träning och kan ibland ta bort en del av hungerkänslan, i alla fall så gör den det för mig.

Har flera bekanta som tycker att de "borde" gå ner i vikt och gör försök. Eftersom de är långt ifrån den beslutsamheten som behövs för att nå ett mål, så händer nada och man testar runt. Man tror att det är lika lätt att gå ner i vikt som det var att gå upp, men man får kämpa mångfalt mer för varje kilo att gå ner än hur det var att gå upp. Så man kan säga att det är en fröjd att gå upp i vikt, men det är blod, svett och tårar för att bli av med skiten.

Så i all viktminskningshysteri, glöm inte att knoppen måste vara med hela vägen.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Känner igen exakt vad du skriver. Jag själv är inne en period av halvsvält. Har under senaste åren gått upp ca 5 kg över min tidigare under många år medelvikt. Vilket jag vill återta. Men som sagt gå upp i vikt är mycket enkelt för mig, men inte tvärtom.
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

"MarkkuS", skuldbeläggning, är aldrig någon lösning. Dessutom, (för vad den delen åbelangar), är 5 ynka kilogram, i sammanhanget ingenting.

Jag har själv suttit med 12, (mycket ovälkomna), kilon och vet exakt hur jobbigt det kan vara att säga farväl till dessa.

Tyvärr finns det idag en osund kultur i samhället, som bejakar negativa trender. Inte minst i kölvattnet av all reklam, vi dagligen matas med.

Vem har inte hört den olyckliga formuleringen: "Man måste ju kunna unna sig något gott emellanåt?"

Dessvärre är orden "Måste" i kombination med "Unna", i sammanhanget ingen bra kombination. Ordet "Måste", är ju i praktiken tvingande och ordet "Unna", är ju i verkligheten något man först skall förtjäna, för att tillgodoräkna sig!

Tips till dig "MarkkoS": Är att över tid minska på ransonerna. Med stigande ålder, (jag vet), sjunker ämnesomsättningen. Sker detta i kombination med minskad energiförbrukning, tvingas kroppen att någonstans lagra in överskottet. Nåja, processen är hsh vändbar. Glöm bara inte vitaminer och mineraler. För här är kroppens behov aldrig i avtagande!

Liknande ämnen

1. Viktnedgång
    By Heff in forum Kost och hälsa
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-01-03, 10:46

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!