Visar resultat 1 till 3 av 3
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    419
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Att renovera en gammal hoj

Renovera gamla hojar!

Jo, nog är det vintergöra alltid. Gamla cyklar, kräver för eller senare sin tribut. Vill man då utmärka sig, som extremt korkad "kör" man så klart cykleln till tippen/skroten, för ev återvinning.

Återkommer till den här tråden. Men hoppas åtminstone någon, skall öppna ögonen för att se verkligheten!

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    419
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Köpte under hösten 2017 en MIYATA BRICO via blocket för 1500SEK, inkl transport med Bussgods. Hojen är i ett fantastiskt originalskick med perfekt röd lack och det är meningen att min fru, skall "Tröska", med hojen inför våren 2018.

Nu till 1:a frågan: Har någon hört talas om "Miyata Brico" innan? Googlade på märkeskombinationen och blev inte klokare av det! Hsh är loggorna på cykeln garanterat original efts slitaget borgar för detta.

Gjorde ikväll för första gången sedan köpet en ordentlig "okulär" besiktning.

Tekn data som följer: Hojen har en ramstrl på 52cm. Naturligtvis ramvxl. Utväxl 11-23. Bromsar Shimano. Vxl Shimano, med dito växelreglage. Förvånande nog är växlarna indexerade. Så min gissning att modellen är ifrån cirka 1980, lär väl komma på skam! Dessutom har frihjulskransen endast 6 klingor. Hade tagit för givet att dessa skulle varit 7. Men skall försöka leta upp en 6sp på nätet, med förslagsvis 12-25.
    Dels för att jag kommer att helrenovera ner till minsta mutter. Men också att 11-23, är onödigt tufft. Har för mig att "Wiggle", har dessa. Men annars blir det till att leta. Vill under inga omständigheter ha en gammal frihjulskrans med en ny kedja, då framdrevens tänder är i prima skick!

Vad är då en sådan här gammal hoj värd? Svaret är naturligtvis busenkelt! För någon kanske en "spottstyver", för en annan, kanske en "raritet"! Det är ju helt upp till brukaren. Hsh, ser jag det nästan som ett kall att bevara dessa stålracrar med slaglödda, muffade ramar till eftervärlden när jag kan. Har dock inga som helst tankar på att tjäna pengar på dessa.
    Visst, Italienska hojar med "rätt" utrustning och "rätt" namn på loggan. Kan i princip gå för nästan vilka belopp, som helst i Europa. 5000EURO, eller mer är inga ovanligheter. Men detta handlar om mer eller mindre udda modeller i toppskick. Finns det vidare ett namn, förknippat med cykeln, kan priset bli i det närmaste astronomiskt.
    Men nu över till vanliga hojar ifrån den här eran. 100.000 tals av dessa sk "racerhojar", har så klart gått till skrotpressarna, bara i Sverige.

Tyvärr finns det dock av detta skälet snart inga sådana här kvar. Många har blivit "omvandlade", till ex singelspeed. Detta är nedslående pga den genuint logiska mekaniken, gör att det finns slitdelar att köpa nya, (till oftast löjligt låga priser). För den som är intresserad av en ny stålracerram av bättre kvalitet, är det bara att googla på vad en ny stålram faktiskt kostar!!!

Det får väl räcka med detta tsv. Skall försöka lägga ut bilder, om jag får ordning på min dator. Har annars planer på att köpa en ny fram till våren. Detta pga jag i dagsläget helt enkelt inte har råd.

Kanske finns det fler personer här på Cykelforum/nätet, som går i renoveringstankar inför utmaningen att väcka nytt liv i en gammal trotjänare?! Avslutar med följande .

Eventus Stultorum Magister Est. Latin dvs: Utgången är dårarnas läromästare.
    Senast redigerad av Sageborn den 2018-01-10 klockan 18:49

3. Denna medlem säger tack till Sageborn för detta bra inlägg:

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Kolla på Decathlon.se och se om du hittar någon, vet att de haft tidigare både 5, 6 och 7r. Ena dottern fick en "tantcykel" i somras med 6-vxl utanpåliggande och de borde således ha nya till deras cyklar.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Liknande ämnen

1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-10-01, 15:50
  2. Renovera gammal Mustang
    By arvsta in forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-04-20, 11:34
  3. Renovera upp fotbroms?
    By nejmeg in forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-10-04, 13:21
  4. Renovera gammal racer.
    By XanX in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 13:01
  5. Renovera gammal Cresent Racer?
    By Lilleper in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 17:29

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!