Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 13
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Gott nytt år till alla!

Tja, då var detta år till ända! Naturligtvis på gott och ont.

Körde årets sista racerrunda i förgår, dvs den 29 December. Vädret var soligt med +7 grader och nästan vindstilla här på Västkusten. Egentligen helt fantastiskt, hur klimatet kan stå för sådana här bjudningar. Men det är ju bara att tacka och ta emot. Hsh turen blev strax under 7 mil och nu är det bara att ladda "batterierna", inför anno 2018.

Ambitionerna med cykling, uppfylldes inte 2017, som jag förväntat. Mycket beroende på att jag gjorde en onödig krasch efter underkylt regn och skadade ryggen, under den gångna säsongen. Vilket i praktiken, nästan sänkte mig under årets första 3 månader. Men det är ju historia nu!

Hade haft som mål att under 2017 cykla 1000mil. Men detta året stannade på 894mil. Visst sikta mot stjärnorna och träffa mot horisonten, (i bästa fall), detta är säkert verkligheten för många av oss!

Jodå! Nyårsafton, är ju dagen man skall bekänna gångna synder under året och jag har begått många!

Vill börja med att erkänna följande: Har varit barnsligt förtjust i att med min gamla Bridgestone, anno 1981, köra ifatt och blåsa förbi "Blåbär" på nyinköpta racrar. Detta har varit hur lätt som helst, trots att jag haft både packväskor och skärmar. Men då är också den här "antika" hojen ett barn av sin tid. Med slaglödd ram och allting som präglade den tidens racrar! Därför går det också lätt att under en ca 30km runda snitta på 30km/h.

Förutom övriga synder, har jag också "byggt", 2 nya racrar under 2017. En Bianchi via Nirone och en Colnago. Självklart båda komplett utrustade med Campagnolo komponenter.

Vill avsluta med följande:

Om Cykelforum skall överleva som plattform för cyklister, krävs det att fler postar och engagerar sig. Här finns trots allt så många tusen medlemmar. Visst! Vintern kanske inte är årets favoritsäsong för cyklister. Men vi som håller i verktygen står ff standby, för att hjälpa till när det krånglar och skiter sig!

Avslutar som jag inledde: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR TILL ALLA!
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-12-31 klockan 13:48

Reg.datum
    Nov 2013
    Tack
    9
    Tackad 24 gånger i 23 inlägg

Standard

Också till Dig, Sageborn!

3. Denna medlem säger tack till BengtG för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Med ett mål på 1000 mil och utfallet 888 mil så ser det ut som att vi haft ganska lika säsonger, Sageborn och jag. Men jag skulle säga att likheterna avtar ganska snabbt när man tittar närmare. Jag har normalt snö- eller isföre från någon gång i november till någon gång i mars.

Jag kan summera ihop ganska många MTB-mil på nya MTB:n som införskaffades i slutet av förra sommaren. Där kom jag också till insikt om materialets betydelse. Den förra MTB:n var på intet sätt oäven både vad gäller vikt och komponenter. Den nya är CUBE:s toppmodell HT i aluminium och gjorde mig omedelbart 5-10% snabbare vilket delvis beror på att cykeln är lättare att kontrollera i stökig terräng. Jag har alltid varit lite skeptisk till att materialet ska kunna ha så stor betydelse, men jag har fått backa lite med den uppfattningen.

Detta med materialet har jag också fått ändra uppfattning om när det gäller racern. Jag har ofta låtit mig inspireras av durianrider som lagt upp många Youtube-videos på detta tema. Han brukar framhålla hur lite skillnad det kan vara i fråga om möjlighet att åka fort på cyklar för 5 000 kr kontra 100 000 kr. Jag har också under de senaste åren sett två fördjupade jämförelser av cyklar som är i princip identiska förutom att den ena är i aluminium och den andra i kolfiber (vill minnas att det var Trek och Cannondale -racers). I båda fallen beskrevs skillnaden som försumbar. Det ligger ett särskilt värde i dessa tester att cyklisterna både var goda cyklister och har som cykelreportrar på stora tidningar erfarenhet av att cyklar många olika cyklar. Min egna nyvunna erfarenhet i sammanhanget är att hjulen faktiskt kan ha ganska stor betydelse. Efter att ett baknav skurit ihop (en kula hade spruckit) kostade jag på mig ett par lite "bättre" hjul vilket gav en fartökning långt över förväntan.

Mina ambitioner för 2018 är att fortsätta som förut och njuta av cykling i många olika former. En lös plan om att cykla hemifrån Falun till Helsingborg för att bland annat få uppleva Kattegattleden.

Gott Nytt År till er alla och hoppas ni får ett bra cykelår.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

5. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Blog Entries
    1

Standard

Jodå, "Mugge". Självklart, är förutsättningarna för cykling, (under årets mörka säsong) diametralt olika, beroende på var man är bosatt i värt avlånga land.

Cyklade själv en racerrunda på 8mil under fredagen den 5:e Januari, med barmark, uppehåll, samt plusgrader och avrundar därmed årets första vecka med 16 "ärligt", cyklade mil.

Nu är det dock inte bara fördelar med att vara bosatt på Västkusten, klimatförändringarna till trots. Varför då detta, undrar kanske vän av ordning? Svaret är enkelt. Under vintern här kan det blåsa kulingvindar veckor i sträck, alltmedan regnet forsar ner. Alltmedan tempen ligger på kanske ett par plusgrader! Mao råkallt och dyngsurt.
    Under min uppväxt gick det att åka skidor och skridskor under vintrarna. Men det är numera bara att glömma.
    Senast det hände att isarna låg frusna här nere på havet var 1987. Men då var det också köldrekord på minus 28 grader Celsius. Köpte det året nya längdåkningsskidor. Men dessa har legat magasinerade sedan 20 år och lär kanske aldrig mer komma till användning här nere.

Beundrar dock din vinterpendling på hojarna. För när snön kommer till västkusten, brukar, (åtminstone jag) bokstavligen stå med brallorna nere!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Gott nytt år till Sageborn, Mugge och andra.

Intressant att läsa Sageborns och Mugges texter. För min del är ert cykelintresse och tid ni lägger på det extremt. Sagt i en positiv anda.

Jag själv kommer i bästa fall upp 200-300 mil på ett år. Det är dock nivån jag vill hålla och trivs med. Och på vintern idkar jag alltid någon annan typ av motion som simning eller Friskis/Svettis.

Som vi har sagt förut gäller det att hitta någon motionsform man tycker om. För att orka hålla på det under längre tidsperioder. Nu efter nyår är det som vanligt mycket folk i badhuset och på gympan, och framåt påsk tunnar det av...
    Senast redigerad av MarkkuS den 2018-01-08 klockan 07:57
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Kan bara konstatera att 2017 blev ett dåligt år vad cyklingen beträffar, var inte ute en enda gång! 2016 var jag bara ute två gånger så det är en nedåtgående tendens.

Detta betyder inte att annan aktivitet låg nere, har sysslat med att fixa en snickar-knivtillverknings verkstad i det tidigare sovrummet. Är nästan färdig, återstår bara en del detaljer. Där ligger förresten ett par hållare jag tillverkat till mina sadelväskor så lite cykelrelaterat är det, och mer lär det bli eftersom sadelväskorna gör att jag måste konvertera baklyse-blinkers installationen.

9. Denna medlem säger tack till starhawk för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Blog Entries
    1

Standard

Nej "MarkkuS", mitt cykelintresse, är allt annat än extremt. Utan för min del handlar det snarare om en livsstil.

Tävlingscyklade under 80talet och har under senare år, odlat ett genuint intresse för cyklar och cykling. I takt med att kroppen blivit allt sämre på att leverera, har intresset alltmer halkat in på att "Skruva".

Kombinationen, med att skruva, meka, renovera, bygga, samt lära. Har för mig blivit, inte bara en hobby, utan också skapat möjlighet att utvecklas till en djupare förståelse för cyklar och cyklismens historia.

Vad gäller att bistå, andra cyklister. Kommer jag aldrig att komma i paritet med dig "MarkkuS". Har man under åratal haft en aktiv hemsida, för att hjälpa andra cyklister, förtjänar detta stående ovationer!

Hoppas för egen del och alla andra cyklisters på ett någorlunda skadefritt år.

Till alla. Vive, Vale! Dvs latin: Lev väl och må bra!
    Senast redigerad av Sageborn den 2018-01-09 klockan 16:37

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    Den nya är CUBE:s toppmodell HT i aluminium och gjorde mig omedelbart 5-10% snabbare vilket delvis beror på att cykeln är lättare att kontrollera i stökig terräng. Jag har alltid varit lite skeptisk till att materialet ska kunna ha så stor betydelse, men jag har fått backa lite med den uppfattningen.
    Cubes toppmodell HT är väl i kolfiber? Åtminstone här https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mo...eroblack-2018/
    Dessutom är det så att det kan skilja en hel del i prestation pga olika delar på cykeln, särskilt däcken även på lvg men ännu mer på MTB och ju besvärligare underlag desto tydligare skillnad mellan olika däck.
    Den andra cykeldelen som har en stor betydelse för prestationen är gaffeln, definitivt den viktigaste efter däcken på en HT MTB

Så visst kan nya delar påverka prestationen, även om 5-10% inte är särskilt stor skillnad.
    (Du har inte cyklat mer och blivit mer vältränad? Eller är de vältränade åren förbi?)

Ramens material ha nästan ingen betydelse, däremot är det viktigt att den passar

Citat Ursprungligen postat av starhawk Visa inlägg
    Kan bara konstatera att 2017 blev ett dåligt år vad cyklingen beträffar, var inte ute en enda gång! 2016 var jag bara ute två gånger så det är en nedåtgående tendens.

Så när du skrev "Efter att ha nyttjat min e-trike dom senaste åren" var det alltså inte särskilt bra formulerat, du borde väl snarare ha skrivit
    "Efter att inte ha cyklat alls, liksom nästan inte heller använt min e-trike, de senaste åren".
    Eller hur?

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    20
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Senast det hände att isarna låg frusna här nere på havet var 1987. Men då var det också köldrekord på minus 28 grader Celsius. Köpte det året nya längdåkningsskidor. Men dessa har legat magasinerade sedan 20 år och lär kanske aldrig mer komma till användning här nere.
    (Ganska offtopic på ett cykelforum, och/men återigen:
    Det har gått att åka skridskor på havsis i Göteborg även senare än 1987. Även om den vintern kanske var den senaste med tjock is som det var då, jag har inte bott här så länge.)

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Hej Sageborn! Att jag sa "extremet" är enbart en jämförelse med mig själv. Men det finns som sagt olika nivåer man kan kan utöva sitt cykelintresse på, och inte alls någon kritik av dina val. Jag är enbart imponerad av att du har hittat den "grej", och att du tycker om det så mycket. Och samma sak med Mugge.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Liknande ämnen

1. Gott Nytt År till alla.
    By Sageborn in forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-01-09, 05:13
  2. GOTT NYTT ÅR till alla
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-01-01, 15:32
  3. Gott Nytt År Till Alla På Cykelforum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-01, 00:09
  4. Gott Nytt År Till Alla
    By Sageborn in forum Köpråd och märken
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 14:06
  5. Gott Nytt År
    By Snapphanen in forum Köpråd och märken
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 20:08

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!