Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 13 av 13
    Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av CoolHydrat Visa inlägg
    Cubes toppmodell HT är väl i kolfiber? Åtminstone här https://www.cube.eu/en/2018/bikes/mo...eroblack-2018/
    Dessutom är det så att det kan skilja en hel del i prestation pga olika delar på cykeln, särskilt däcken även på lvg men ännu mer på MTB och ju besvärligare underlag desto tydligare skillnad mellan olika däck.
    Den andra cykeldelen som har en stor betydelse för prestationen är gaffeln, definitivt den viktigaste efter däcken på en HT MTB

Så visst kan nya delar påverka prestationen, även om 5-10% inte är särskilt stor skillnad.
    (Du har inte cyklat mer och blivit mer vältränad? Eller är de vältränade åren förbi?)

Ramens material ha nästan ingen betydelse, däremot är det viktigt att den passar
    Nej, det jag menade var toppmodellen bland Cube:s HT med aluminiumram, dvs LTD SL. Det verkar som att den nu har utgått ur sortimentet, men hade i princip samma komponenter som Reaction SL. Fördelen med aluminiumram i mitt fall var 8000 kr i pris. När jag ändå är igång ska jag förtydliga att jag köpte Cube:n i slutet av sommaren 2016 och körde den alltså hela 2017.

Skillnaden på 5-10% avsåg tid på vissa givna sträckor som jag hade kört strax innan den gamla cykeln skar ihop och som jag sedan repeterade med den nya cykeln. Bland annat "Lugnets röda 2016" (ett hyfsat välbekant stravasegment i Falun) där jag kapade drygt 4 minuter från 54:27 till 50:02. De yttre förutsättningarna råkade vara ganska lika före och efter cykelbytet och tiden mellan "jämförelseåken" var mindre än 2 månader (endast 3 veckor gällande Lugnets röda 2016) så jag anser att jag på goda grunder kan säga att skillnaden huvudsakligen beror på cykeln.

Man kan förstås ha olika perspektiv på saker, men jag tycker att 5-10% snabbare är en dramatisk skillnad om det är fråga om att tävla mot klockan. I mitt fall har det ofta handlat om att ungefär halvera siffran för min placering på olika stravasegment.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

2. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Standard

Som jag redan har skrivit så kan cykeln, och då framförallt delar som däck och gaffel, ha stor betydelse för prestationen.
    Men under 5 min skillnad på över 54 min cykling har åtminstone jag upplevt även på samma cykel, särskilt om det gäller MTB.
    Utan exakt samma förutsättningar (underlag, effekt, puls, ansträngningsnivå osv) har jag därför svårt att så självklart få det till att skillnaden endast skulle bero på materialet.
    Att du trots din tidigare skepticism mot materialets betydelse blev så nöjd med din nya cykel är väl bra.
    Men varför köpte du en, enligt dig onödigt, dyr cykel om du åtminstone då var skeptisk mot materialets betydelse?

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Ja, precis så CoolHydrat, en cykels komponenter kan ha stor betydelse för prestationen. De cyklar jag jämförde hade likvärdiga däck medan övriga komponenter skilde sig. Sett till pris och hur komponenterna bedömts i tester så var det dock inga dramatiska skillnader (cyklarnas ursprungliga listpris var i princip samma). Exempelvis hade den gamla cykeln en RockShok REBA-gaffel medan den nya har en FOX 32 Float.
    Givetvis kan det skilja mycket i tid mellan olika åk på samma bana/sträck precis av de anledningar du tar fram. Men, det var just det jag ville ha fram, att jag cyklade ganska många rundor med först den gamla och sedan den nya cykeln under väldigt lika förutsättningar. Och i samtliga fall var den nya cykeln påtagligt snabbare. Jag hade givetvis väntat mig att den nya cykeln skulle vara snabbare. Min skepsis gällande materialet är inte absolut på något sätt, utan det är mer så att jag vänder mig mot ofta väldigt överdrivna uppfattningar om materialets betydelse.

Att jag köpte en ny cykel beror på som jag tidigare skrev att den gamla gick sönder. Närmare bestämt så var det vevlagret som skar ihop. Till att börja med så lyckades jag inte ens få loss det gamla vevlagret med de vanliga lite mildare metoderna. Vidare så var det svårt att hitta ett nytt motsvarande vevlager som passade ihop med resten av vevpartiet. Så jag hamnar även i dilemmat att försöka hitta rätt vevlager för några hundralappar eller ersätta hela vevpartiet för några tusenlappar. När man MTB-cyklar som jag gör så får man räkna med att delar går sönder och behöver bytas och jag kände att denna cykel kanske var redo för pension, allra helst när jag inte fick loss vevlagret. Att jag sedan hade koll på ett bra erbjudande på nämnda Cube gjorde att jag bestämde mig för en ny och på intet sätt onödigt dyr cykel. Jag vill minnas att jag betalade 11 kkr för en cykel vars listpris var 15 kkr och vars komponenter/utrustning var sådan man normalt inte hittar på cyklar under 18 kkr.

Jag kan väl tillägga att när väl ny cykel var inhandlad så gick jag lös på den gamlas vevlager med lite (mycket) mer våld utan att längre bekymra mig om risken att ha sönder vitala delar (om det inte går med våld så kanske det går med mer våld - annars går det sönder) och då släppte skiten till slut. Den stackarn till cykel fick ett nytt liv som ungdomscykel vilket inte alls är lika slitsamt som att studsa fram i skogen.
    Senast redigerad av mugge den 2018-01-12 klockan 11:50
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Gott Nytt År till alla.
    By Sageborn in forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-01-09, 05:13
  2. GOTT NYTT ÅR till alla
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-01-01, 15:32
  3. Gott Nytt År Till Alla På Cykelforum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-01, 00:09
  4. Gott Nytt År Till Alla
    By Sageborn in forum Köpråd och märken
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 14:06
  5. Gott Nytt År
    By Snapphanen in forum Köpråd och märken
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 20:08

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!