Visar resultat 1 till 4 av 4
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    413
    Tackad 328 gånger i 263 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Årets Julklapp!

Inte helt oväntat blev årets julklapp en "Elcykel"!

Varför då? Jo tekniska "innovationer", har stått i spetsen, för denna utmärkelse sedan länge. Visserligen brukar dessa glömmas bort över tid. Vem minns längre bakmaskinen ifrån slutet av 1980talet?

Nu är dock situationen en annan. Elcykeln har definitivt gjort sitt intåg på den Svenska marknaden för att stanna. Tror inte någon tvivlar på detta.
    Hsh, är detta i särklass den dyraste "leksak", som någonsin gjort anspråk på "Titeln" årets Julklapp!

Är då detta bra eller dåligt? Enligt min uppfattning både ock. Vill därför dela upp det hela i två sidor, med följande 2 punkter.

1. För människor, som behöver ett okomplicerat sätt att ta sig ut på egen hand, (kanske pga begränsade fysiska förutsättningar), är så klart en elcykel helt genialisk!

Men efts alla mynt har 2 sidor, finns också farhågor. Kommer vi i framtiden se aktiva ungdomar, (upp till 14 år), glida omkring på dessa. Naturligtvis utan att öht lära sig cyklandets flexibla dynamik och därmed gå miste om den fysiska kunskap, (förutom att hålla balansen), som effektiv cykling faktiskt innebär?

Jag har inga svar på frågan. Kan dock inte låta bli att knyta frågan, till unga människors övervikt. Hsh lär framtiden visa resultaten!

Har funderat en del kring detta. Därför vore det intressant, om fler vill debattera frågan och lämna synpunkter½
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-11-22 klockan 15:13

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 63 gånger i 57 inlägg

Standard

Efter att ha nyttjat min e-trike dom senaste åren så har jag följande erfarenheter. Det är inte fråga om någon elmoped som många fortfarande tror. Man kommer inte särskilt långt och inte särskilt fort om man använder den som elmoped. Det är helt enkelt en cykel som är lite lättare att trampa, speciellt uppför backarna. Detta gör att man får en längre räckvidd, vilket möjliggjort för mig att cykla till jobbet. Så utan e-trike hade jag inte cyklat till jobbet. Tidigare när man var ung och alert så användes cykeln ganska frekvent (och var för övrigt en tvåhjulig enpetare senare treväxlad) och då skulle nog laddningen bli ett problem eftersom den är en rätt tung cykel när batteriet är slut och med tanke på hur man använde den skulle det bli ett visst problem att passa in laddpauser även om Litiumbatterier går fort att ladda.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 93 gånger i 88 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag har cyklat min e-trike i sex barmarkssäsonger nu och stött på många mer eller mindre relevanta synpunkter. Till de fånigare hör påståendena att det är fusk eller att man är lat. Jag använder e-triken som komplement till muskeldriven cykling som jobbpendling 1-2 gånger i veckan under barmarkssäsong. Jag "sparar" ca 1000 kalorier de dagar jag tar elcykeln och slipper därmed att bli alltför sliten av att cykla 50 minuter två gånger om dagen. Utan elcykeln så skulle jag behöva skära ner på den rena nöjescyklingen och det vill jag inte.

Jag tror att elcykeln till största del är ett mycket bra transportmedel. Jag kan inte se att den är en särskilt stark konkurrent till den rent muskeldrivna cykeln utan mer ett komplement. Det finns många olika användargrupper så man ska vara försiktig med att generalisera. Jag har svårt att tro att elcykeln i någon större utsträckning (om ens någon) ersätter muskelcykling. Den gör det möjligt att cykla sträckor uppemot ett par mil utan att man behöver duscha efteråt och därmed gör den det möjligt och attraktivt att låta bilen stå. En annan styrka är att det går betydligt lättare att ta med sig lite mer last så plötsligt så har el-lastcykeln blivit ett riktigt intressant alternativ för vardagstransporter. Jag läste bara nyligen en artikel om en familj som tyckte livet blev så mycket enklare när de kunde göra sig av med bilen och detta tack vare att de istället använde lastcykeln för att skjutsa barn till dagis och skola.

Om det är något som elcykeln inte har så är det fart och där är den muskeldrivna cykeln än så länge överlägsen (såvida man inte har en mer flexibel inställning till reglerna och ger elcykelns styrbox andra instruktioner). Elcykeln belastas av högre vikt, högre pris och i vart fall på billigare modeller väl kort livslängd som jag tror balanserar mot lättjan att vilja ta sig fram med elunderstöd. Dvs jag tror att de flesta som köper en elcykel är sådana som faktiskt har nytta av den och som med elcykeln ersätter framför allt sådana resor som annars hade gjorts med bil eller kollektivtrafik.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Vadå årets julklapp... det måste väl vara årets hjulklapp man menar...

Å andra sidan så är väl en cykel aldrig fel att få, med eller utan eldrift... alla dagar... Så man får inte generalisera och fokusera allt för mycket på julen. :P
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Liknande ämnen

1. Årets första tur
    By MarkkuS in forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-04-07, 20:13
  2. Årets första vurpa...
    By MacTommy in forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-05-21, 17:30
  3. Årets Personbästa
    By Sageborn in forum Köpråd och märken
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-04, 00:20
  4. Årets första vurpa
    By Sageborn in forum Köpråd och märken
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-19, 10:54
  5. Årets skämt ?
    By Heff in forum Motionslopp
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 22:15

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!