Visar resultat 1 till 8 av 8
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    413
    Tackad 328 gånger i 263 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Väderprognoser

Förra veckan, drog jag iväg på en 100km racerrunda.

SMHI, hade utlovat solsken och uppehållsväder, under hela dagen.

Men ack vad jag bedrog mig. Redan efter ca 50km, drog det in skur efter skur och dropparna var inte små! Fick vid 2 tillfällen söka skydd vid busshållplatser och då bokstavligen vräkte det ner!

Nu hör det till saken att tempen låg på runt 7 grader plus ute, med SO vind på ca 9m/s och jag hade inte kläder för att kunna hantera ösregn den här dagen. Men det skulle ju heller inte enligt några som helst prognoser behövas!

Nedkyld och genomblöt, stresskörde jag hem, utan att stanna en enda gång. Vet inte om jag kör någon mer "10milare" på racer i år. Men för mig var detta ett lågvattenmärke, för SMHI.

Jag tycker dock följande: Det finns avancerade datorsystem för beräkningar av väderprognoser. Det finns satelliter, som ständigt uppgraderar Jetströmmar. Det finns globala kommunikationer, som kan följa internationella väderfenomen.

Därför måste man fråga sig vari problemet ligger?

För några år sedan gick SMHI, ut med att man skulle få mer "Precisa" prognoser, om man gick till Norges väderprognoser, (Oslo ligger ju inte så långt ifrån Göteborg), ca 30 mil fågelvägen, efter västkusten. Vad är då detta, för form av skitsnack ifrån SMHI?
    Visst! Alla och envar, begriper lätt att lokala väderlekssystem, kan ställa till med vad som helst. Varför inte tromber, (förekommer i Sverige), hagel, Regnskurar, mm, mm...

Men skall inte väderprognoserna längre ställas lika och (med samma ekonomiska resurser) i hela landet?

Vem minns inte det tramsiga sk "prinsessbröllopet" i Stockholm, där man fick väderleksprognoser per minut, gata ifrån gata, alltmedan spektaklet pågick. Då fanns det uppenbarligen rätt resurser ifrån SMHI, för här missade man inte på en enda punkt!

Ställer nu frågan till alla: Litar du SMHI:s lokala väderprognoser? För jag gör det inte!

Reg.datum
    Nov 2013
    Tack
    8
    Tackad 23 gånger i 22 inlägg

Standard

Som boende i Malmö, rekommenderar jag DMI!!! Lägg in deras App på Din mobil!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gånger i 48 inlägg

Standard

För att förstå korrektheten av prognoser hjälper det att ha lite kunskaper om meteorologi.
    Prognoser har alltid olika sannolikhet, vilket också smhi numera redovisar på sina prognossidor.

När det är "regnskursväder" vilket är vanligt på sommaren, är det ofta helt klart på förmiddagen, men efter lunch växer molnen och det blir skurar/åska. Var skurarna hamnar är omöjligt (med dagens teknik) att veta i förväg.

När det kommer in en regnfront, vet man redan flera dagar innan att regn kommer. Eventuellt ändras tidpunkten för när det kommer, ifall frontens hastighet ändras. I dessa fall kommer prognosen har större sannolikhet, än i fallet med regnskurar.

Eftersom detta är ett intressant ämne för mig, har jag på min hemsida skrivit en del om detta:
    http://msaweb.se/Cykel/ovrigt/vader.htm
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

4. Denna medlem säger tack till MarkkuS för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Just när det gäller regnskursvädet är lätt att man blir lurad, då det är helt klart på förmiddagen. Det känns lite onödigt att ta med regnkläder, och man kanske inte ens tänker på något sådant. Det har hänt mig flera gånger, när jag inte har kollat upp väderläget innan. Och sedan står man senare under ett träd, medans regnet öser ner. Och regnkläderna är hemma!
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 93 gånger i 88 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag är själv hydrolog och därigenom har jag djupare kunskaper kring regn än de flesta. Det må så vara att det finns avancerade system för att mäta och samla in data liksom att det finns avancerade modeller för beräkning. Modellerna representerar dock inte verkligheten utan en teoribildning kring hur vädersystem fungerar och där måste man vara ödmjuk med att det finns mycket vi inte vet. För en del av vädrets komponenter så funkar teorin riktigt bra, medan man för andra komponenter har mycket svårare att träffa rätt. När det gäller regn är det just så det ligger till. Man kan med god precision förutsäga vilka vädersystem som är på gång. Vissa system är benägna att utvecklas till att generera regn, men här är prognosmakarna/modellerna utelämnade till att gissa.

I och med att jag själv är i "branschen" så är jag väl lite yrkesskadad, men hur som helst så tycker jag generellt att väderprognoserna vi får är väldigt användbara. Min yrkesskada gör att jag per automatik alltid tolkar prognoserna inte bara utifrån vad de säger utan jag gör en snabb sannolikhetsbedömning gällande om de kommer att träffa rätt samt att jag funderar på vad som skulle kunna bli istället. Ett enkelt grundtips är att fundera över vädret de senaste dygnen och titta på prognoserna för ett par tre dagar framåt. Stor variation i vädret över perioden talar för osäkra prognoser medan stabilt väder talar för att prognoserna tillförlitliga.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

En anekdot:
    Jag och några till var på studiebesök till en svensk militär flygflottilj. I samband med det, besökte vi flottiljens meteorolog. Han visade upp all teknisk utrustning och berättade om hur han gjorde prognoser.

Medans vi står där kommer det in en flyglärare och undrar om det blir någon flygning den dagen. Nej, säger meteorologen, det kommer en tjock dimma om några timmar så det är bara att ställa in.

I samband med att besöket avslutades, sa jag på skämt till meteorologen att han kanske kunde ha nytta av en kristallkula också! Skämtet uppskattades dock inte, utan svaret blev "Meteorologi är en vetenskap!"

Slutklämmen är dock ännu bättre. Senare på kvällen hade vi samkväm med piloter från flottiljen, och fick då höra att vädret hade varit toppen hela dagen. Någon dimma hade de inte sett till!
    Senast redigerad av MarkkuS den 2017-11-14 klockan 16:03
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Som jag nämnde tidigare har man nytta av att själv lära sig lite om väder och vind. Det gör att man inte är helt utlämnad till prognoser på nätet.

Speciellt under "regnskursväder" så kan man ofta göra en ganska bra lokal prognos över de områden man tänker ta sin cykeltur. Som att se över vilka områden molnen brukar växa snabbast, hur långt tid det tar från att de första molntussarna visar sig, tills regnet kommer osv. Man får en känsla för hur vädret kommer att utveckla sig, och blir inte lika överraskad när regnet kommer.

När en regnfront närmar sig, kan man bedöma ganska bra när regnet kommer genom att studera radarbilderna från smhi. Man ser hur långt fronten rör sig på några timmar, och kan beräkna när fronten når det egna trakterna.
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 93 gånger i 88 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av MarkkuS Visa inlägg
    En anekdot:
    Jag och några till var på studiebesök till en svensk militär flygflottilj. I samband med det, besökte vi flottiljens meteorolog. Han visade upp all teknisk utrustning och berättade om hur han gjorde prognoser.

Medans vi står där kommer det in en flyglärare och undrar om det blir någon flygning den dagen. Nej, säger meteorologen, det kommer en tjock dimma om några timmar så det är bara att ställa in.

I samband med att besöket avslutades, sa jag på skämt till meteorologen att han kanske kunde ha nytta av en kristallkula också! Skämtet uppskattades dock inte, utan svaret blev "Meteorologi är en vetenskap!"

Slutklämmen är dock ännu bättre. Senare på kvällen hade vi samkväm med piloter från flottiljen, och fick då höra att vädret hade varit toppen hela dagen. Någon dimma hade de inte sett till!
    Det knepiga med denna anekdot är att den är precis vad man ska förvänta sig. Det vill säga en icke obetydlig andel av alla väderförutsägelser visar sig efteråt vara felaktig. Meteorologen har rimligen haft ett underlag från vilket det mest sannolika utfallet var att det skulle bli dimma. Så som vetenskapen och tekniken ser ut idag så kan detta underlag bara vara ett litet urval av alla förutsättningar (det vore kanske en annan sak om man genom kontinuerliga mätningar tillsammans med en datormodell kunde ha koll på vartenda luftmolekyl och alla dess egenskaper). I kanske så mycket som 9 fall av 10 så hade meteorologens prognos på de förutsättningarna varit korrekt, det du fick bevittna var det 10:e fallet. Och värt att notera är att om du hade fått uppleva något av fallen 1 till 9 så hade det inte alls fastnat på samma sätt i ditt minne.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!