Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 13
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Ihjälkörd Jycke!

Fick igår ett samtal ifrån en "cykelkompis", som kört ihjäl en hund.

Han var bokstavligen förtvivlad och påstår att han inte kommer att cykla mer i mörker, under den kommande vintern!

Hur gick då detta då till?

Jo, följande utspelade sig: Han kom ifrån Lindome, (Kungsbacka kommun) och svängde av på cykelbanan emot Gröninge.
    Enligt hans egen utsaga, hade han tydliga "Cateye" belysning bak och fram.

I mörkret, (med vare sig reflexer eller ficklampa), rastar en man, koppellöst sina båda hundar. Min bekant, hinner väja för den ena jycken, som han ser. Men inte för den andra. Vilket gjorde att han manglade rakt över djurets kropp. "Turligt" nog avlider hunden på plats!

Vad det var för ras på hunden har jag i nuläget ingen aning om. Men att det var modell mindre, står helt klart. Självklart blev hundägaren både rasande och förtvivlad. Har all förståelse över detta. Men samtidigt anser jag att vissa hundägare beter sig helt oansvarigt. Har man ansvar för ett annat liv och inte ens i mörker markerar var man själv, eller ens fyrfotavänner finns, är alltid risken överhängande att det kan inträffa olyckor.

Samtidigt kan jag bara tacka min egen "Lyckliga" stjärna att detta ännu inte drabbat mig! För det har varit så nära vid ett flertal tillfällen!

Fråga: Är det bara i Kungsbacka Kommun det finns helt oansvariga hundägare?
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-10-24 klockan 13:19

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 229 gånger i 183 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Dom finns överallt, även om de inte är många... problemet är att deras husse/matte tycker att det är hundens rättighet att få springa "fritt" i koppel då de har skaffat sig ett sådant där fint självupprullande... Dock anser jag att varje djurägare har ett djurägaransvar, där ingår det att se till sina husdjur i koppel utomhus så att de inte är i fara för andra.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Det mest hårresande i sammanhanget är att en del av dem motiverar frispringandet med att "man måste visa hunden att man litar på den". Precis som om en hund har nåt koncept om "lita på" ?!? Enligt mitt förmenande borde dessa få djurförbud, dom vet ju inget om hundar och deras beteende.

4. Denna medlem säger tack till starhawk för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 36 gånger i 31 inlägg

Standard

Usch vilken hemsk historia. Hoppas både kompisen och husse kommit över det.

Själv gillar jag både cyklar och hundar. Ja, flexikoppel med vovvar som ränner fram och tillbaka över CG-banan är en förbannelse, det håller jag med om. De är också ruskigt obekväma för hundföraren, med en stor plastklump som man ska konka runt på. Skulle aldrig använda ett sånt själv. Men problemet är inte generellt att hundar är lösa eller i någon form av långlina, utan att de A)är det på olämpliga ställen och B)ägaren inte alltid har koll på hunden och omgivningarna. Går hunden lös/i långlina bör man givetvis vara beredd att kalla/hala in hunden när situationen påkallar det. Har man tillräcklig pli på hunden ska man inte ha den lös där det kan komma cyklar och bilar. Så sätt inte koppel på hundarna. Ställ krav på ägarna istället.

I den blandade trafikmiljö vi har idag kan det också vara lämpligt med reflexer och ladlampor på hunden. Det hade antagligen räddat jycken i Sageborns kompis fall. Och faktum är att många hundägare är duktiga på detta, men inte alla. Cyklar ofta på en väg intill ån. Den är lågtrafikerad, särskilt på kvällarna. En massa båtklubbar har sina uppläggningsplatser där. Händer väl att vanligt folk tar en kvällstur, men oftast möter man inga billar där efter mörkrets inbrott. Men folk som rastar hundar är det gott om! En cykellykta lyser ju oftast inte upp vägen nämnvärt och en liten vavva som ränner över vägen ser bara ut som en skugga, om man alls ser den. Kunde lika gärna vara en råtta eller hare, finns gott om båda där. Blir så arg på såna korkade hundägare. Jag vill varken skada hunden eller mig själv genom att trassla in mig i flexkopplet. Ledljus på både hund och husse och problemet är löst. Tror att hundägare ofta inte tänker på risken med cyklar, man tänker bara på att undvika bilar.

Tycker det skulle vara jättehemskt och ledsamt om vi fick ett förbud mot lösa hundar. Men vi lever ju i ett förbudssamhälle, så det kommer säkert. Som för närvarande hundlös hundägare kan jag säga att det finns inget bättre än att gå på långpromenad där min kompis får vara fri. Skulle bli jätteledsen om jag skulle tvingas bli lagbrytare för att få uppleva det.
    Senast redigerad av mumrik den 2018-03-08 klockan 17:37

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29

Standard

Har man *inte* tillräcklig pli på hunden, så skulle det förstås stå.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Jag avskyr alla hundägare som låter sin jyckar vara lösa i samhället där andra också går. Möter ständigt sådan personer, som anser de har rätt att ha sina husdjur lösa, Och om jag har problem med det, är det mitt eget fel. Och alt fler blir det.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Jun 2013
    Tack
    75
    Tackad 17 gånger i 14 inlägg

Standard

Som hundägare kan jag säga att vi har alltid våra hundar kopplade men möter ibland en del som inte har det. Säger man åt dem att koppla sin hund kan en del bli sura och skita i det. "Den är så snäll" säger de. Men det vet ju inte vi och det vet inte våra hundar heller för bövelen!

Saken är den att enligt lag så ska hundar i tätbebyggt område vara kopplade. Undantag finns om man har superkoll på sin hund och den är vid ägarens omedelbara närhet hela tiden. inte strosandes en fem tio meter bort. Det kan man alltid kasta i ansiktet på dem
    Crescent Atto 304 2013 samt Felt Z95 Sora STi 2014

Heja Sverige!

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29

Standard

Nej, så är det faktiskt inte. Vi har inget generellt koppeltvång i landet. Kommer inte ihåg exakt formulering, men i någ ot sammanhan står det att hunden ska vara under sådan kontroll som om den vore kopplad. Många bryter mot detta på så sätt att de har dålig i inkallning på sin hund, men det är inget brott i sig att hunden går utan koppel. Det finns väldigt mycket missförstånd kring det här.
    Senast redigerad av mumrik den 2018-03-16 klockan 23:13

Reg.datum
    Jun 2013
    Tack
    75
    Tackad 17 gånger i 14 inlägg

Standard

Vi var inne och läste på våran kommuns sida om just koppel och hundar och där stod det det jag just skrev. I bebyggt område ska hund vara kopplad om den inte är i absolut närhet av ägaren.
    Crescent Atto 304 2013 samt Felt Z95 Sora STi 2014

Heja Sverige!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Chrester Visa inlägg
    I bebyggt område ska hund vara kopplad om den inte är i absolut närhet av ägaren.
    Det är problemet. Folk tolkar "närhet" olika, Och om det skulle bli domstolsfråga av det, kommer även då ordet tolkas subjektivt.

Min egen erfarenhet är att de flesta håller hunden i koppel i samhället, och drar in hunden när det möter andra.
    Men det finns som sagt undantag.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Liknande ämnen

1. Väldresserad jycke
    By jonja in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 19:39

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!