Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 14 av 14
    Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 34 gånger i 29 inlägg

Standard

Aha, så du har själv varit ett sånt där svin alltså? Är det förklaringen till din fixering vad andras övervikt?

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    411
    Tackad 328 gånger i 263 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Jodå "Mumrik", ett sådant "Svin", har jag varit. Om än det var för några år sedan.

Tyvärr saknar din koppling, till att jag skulle vara "Fixerad" vid, (andras övervikt), relevans!

Men har man som jag, sett "friska" människor, falla ifrån, (helt i onödan), pga sjukdomar orsakade av övervikt och fetma! Finns det all anledning att hålla den här debatten vid liv!

Om du inte känner till det, kan jag tillföra att övervikt, håller på att bli ett av Sveriges största hälsoproblem. I den mån det inte redan är det. Sjukdomar som: Hjärt/kärl, Diabetes, Cancer, Ledproblem, mm, mm, upptar en allt större potential av våra nationella Sjukvårdsresurser. Detta i en redan ansträngd resursproblematik, där skattemedlen, i allt mindre grad verkar räcka till!

Varför skriver jag då detta? Jo av det enkla skälet att lösningen till problematiken finns hos själva!

Jag skulle kunna relatera till åtminstone ett dussin människor i mitt sociala nätverk, som jag hjälpt att hitta rätt med kompassen, vilket lett till ett hälsosammare och förhoppningsvis längre liv!

Naturligtvis har då viktminskning stått högst upp på agendan. Men självklart inte enbart detta. En osund livsstil, som i förlängningen, endast är destruktiv, kommer i förlängningen enbart att leda till framtida fysiska/psykiska problem. Detta oavsett, om vi befinner oss i en förnekelsefas eller inte.

så återigen "mumrik". Det finns liv att rädda och förlänga. Men då måste vi också se problemet med övervikt/fetma, som något vi alla kan hjälpas åt med att lösa!
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-10-20 klockan 17:41

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 57 gånger i 47 inlägg

Standard

Jag funderar på ifall ohälsosamt liv är samhällets eller individens ansvar?

Tyvärr är det väl så att när missbruk av olika slag har gått för långt, har individen svårt att sig ur det på egen hand.
    Och om motivationen inte finns, spelar det nog ingen roll vad andra tycker.

Och äta för mycket av olämplig mat, är väl en typ av missbruk?
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 92 gånger i 87 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Då kan man ju dra det ett steg till och fundera över var gränsen går mellan samhälle och individ... "Samhället" är ju en konstruktion skapad av individer. Det är under ständig förändring, där förändringarna utgår från politisk paradigm. För mig finns ett tydligt och uppenbart samband mellan nu rådande politisk paradigm och "fetma-epidemin" om man nu vill sätta det namnet på företeelsen. Neoliberalismen eller ideologin om den fria marknaden anammas idag av de flesta politiska åskådningar om än i olika omfattning. Ideologins förespråkare menar att man inte ska försöka påverka marknaden och att marknaden reglerar sig själv. Bakom detta ligger "antaganden" om att konsumenten är väl informerad och därför väljer vad som är bäst. I den fria konkurrensen "sorteras" dyrt och dåligt bort medan billigt och bra väljes. Det man cyniskt bortser från är att man lämnar fritt spelrum för producenterna/säljarna att påverka konsumenterna. Vidare, och minst lika cyniskt bortser man också från att "modellen" är helt orienterad mot att det ska finnas vinnare och förlorare. Den som vunnit hyllas och den som förlorar får skylla sig själv.

Till "vinnarna" hör här producenterna av skräpmat som lyckas få så många konsumenter att välja deras produkter istället för sådant som vore så mycket bättre för dem. Den "fria marknaden" i den form den tillämpas är oerhört hänsynslös på i princip alla nivåer. Än mer skrämmande blir det om man fördjupar sig i ämnet och läser på hur det gått till när neoliberalismen såldes in på den politiska agendan och blev i det närmaste allenarådande. Läs gärna på om dessa tankesmedjor och titta på hur de ständigt agerar, här i lilla Sverige representerade av Timbro. Det var inte alls länge sedan jag senast hade anledning att känna mig irriterad när en tidigare VD på Timbro fick stor plats i pressen med att propagera för stora satsningar på utbyggnad av vägar för biltrafik (inklusive ifrågasättanden om utbyggnad av cykelinfrastruktur). Om man nu länkar ihop pusslet lite så finner man att Timbro företräder de stora byggföretag som i så fall ska bygga alla dessa vägar...
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

5. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Liknande ämnen

1. Äldre mot nyare
    By garfunkah in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 06:31
  2. Fix av äldre DBS
    By alle44 in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 13:51
  3. Äldre cykeldynamos
    By Sageborn in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 13:15
  4. En äldre räser...
    By Henkan in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 08:15
  5. Äldre Centurion - bra?
    By Pasta in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 22:27

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!