Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 14
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    411
    Tackad 328 gånger i 263 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Äldre LATA SVIN!!!

Låt oss inledningsvis börja med att Svin inte är lata! Men blir man instängd för evigt i en Svinstia, där man inte ens kan vända arslet, är alternativen få, för att inte säga omöjliga! Men befinner vi oss människor i samma situation som vi påtvingar våra "vänner" med antibiotika, fångenskap och tillväxthormoner? Finns det någon, som tycker detta är okej?

Blir man latare, slöare, bekvämare, samt mer cynisk och krass, med stigande ålder?
    Tyvärr tyder allt på detta!

Förklaringar som: "Jag hinner inte", "Det är ju pissväder ute", "Nu blir det ju snart mörkt", "Det är alldeles för kallt", "Jag är för trött","Det har varit slitsamt på jobbet", "Har inte hunnit serva hojen", "Behöver inte lägga detta på lördagen. Skall ju ändå ut på söndag", "Visst tar jag bilen idag. Men det kommer bli ett undantag"! "Mm, mm, mm".

Har hört fler av dessa argument till leda! Har också sett mängder av, (framför allt män), som tidigare varit cykelkompisar, falla bort en efter en på flacken. Allt medan deras konsumtion av livsmedel, skräpmat, alkohol, godis, mm, ökat.

Naturligtvis resulterar en sådan livsstil i stinna isterbukar, fett runt vitala organ, som i förlängningen kommer att bli svåra, (för att inte säga), omöjliga att bli av med.

Är det någon, som känner igen sig?

Nu förhåller det dock sig så att dom flesta av oss inte är instängda i någon "Svinstia", med begränsad rörlighet! Tvärtom, ökar friheten för dom flesta av oss med stigande ålder.

Vad är då problemet? Svaret är hur lätt som helst. För att inte säga busenkelt!

Nämligen följande: Varje gång vi avstår från motion på hojen, (väljer att referera till cykling pga mina livserfarenheter), tar vi ett litet, men viktigt steg bakåt. I förlängningen, får detta så klart konsekvenser. För varje gång som, kanske olustkänslorna ifrån tidigare negativa beslut, poppar upp likt popcorn i en stekhet panna, kommer ambitionerna tendera att hamna allt mer på skam

Varför då denna tråd, med sin provokativa rubrik?

Svaret är också nu, helt solklart!

1. Om du drar ner på motion och träning, är det livsviktigt att minska på energiintaget och tänka på vad du äter. Detta ovavsett, om du är kvinna eller man. Annars kommer en ovälkommen viktökning, komma som ett brev på posten½.

2. Eftersom våra kroppar, (med åren), får sjunkande ämnesomsättning, måste ovillkorligen näringsintaget minska. Sker inte detta, kommer kgJoulen, (kalorierna) att inte bara fastna, utan också stanna i våra kroppar för evigt! Hur länge nu det här blir.

Vill vi ha det så här? Är vi beredda att dö för vår destruktiva livsstil? Jodå, vissa av oss verkar vara just detta! Medan bekvämligheten tilltar, ökar kroppsvikten. Till vilken nytta då?

Är jag då som skribent och medlem här på Cykelforum, mycket bättre själv?

Svar: Inte alls! Men jag har lärt mig var farorna ligger dolda i vårt konsumtionssamhälle. Är stenhård med vad jag själv äter och håller ständigt koll på vågen.

Visst, skall vi alla hamna i gravens djupa obevekliga sömn. Men vem vill för "Helvete" dit i förtid, pga osund livsföring? Troende eller ej!

Avslutar med att berätta om årets sista bad. Detta skedde i onsdags, den 27 september, medan dom ostliga vindarna ännu höll kvar sensommarvärmen ett tag i vårt avlånga land. Naturligtvis kunde jag och min fru, bada nakna, eftersom inga åskådare fanns. Det fanns dock inget "utrymme" för sex på stranden. Detta för att vattenfallet hade kylt ner våra kroppar, långt under den erotiska zonens temp! Men det kommer förhoppningsvis fler tillfällen till älskog, med sin käresta i vår Guds fria natur.

Doppet skedde i Öxaredsåns strida fors ner i Sjön Lygnern. Kallt? Jo garanterat. Men, ack så danande och turen blev på 109km!

Tips till alla soffpotatisar. Lyft på arslet och låt inte passiviteten bli din död. En hoj, är till för att användas. Är du inte ägare till någon är det garanterat dags att tänka om. Skaffa en cykel, låt din kropp få jobba. För även om du inte kommer till "Klockrike", (Harry Martinsson), finns det ännu tid kvar att leva.
    För vem har bråttom ner i gravens eviga kyla?!

Avslutar med följande.

Lyft på arslet och låt inte passiviteten bli din baneman! Dödens krassa leende, kommer vi alla ändå att få skåda!

Vill gärna höra synpunkter!
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-10-07 klockan 16:52

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 57 gånger i 47 inlägg

Standard

Ord och inga visor!
    Men visst har du rätt tycker jag.

Men om motivationen inte finns till motion, så fungerar det inte.

Som jag skrivit förut, verkar ganska många strunta i om det uppnår en hög ålder eller en ålderdom utan sjukdomar.
    Och inget vi andra ska nog inte bry oss om heller, tror jag.
    Var och en gör sitt val.

Som parentes känner vi alla säkert till folk som drabbats av stroke. Och därefter blivit mer eller mindre fysiskt begränsade av det. Inget vidare liv då inte. Eller sviterna efter långvarig diabetes, det är inte heller roligt.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    411
    Blog Entries
    1

Standard

Naturligtvis har du helt rätt "MarkkuS". ifrågasätter inte din analys för ens, en sekund!

Men det känns rent ut sagt för "Jävligt" att se tidigare cykelkompisar, förvandlas till rena soffpotatisarna. Detta samtidigt, som landsvägscyklingen, närmast verkar ha exploderat i vårt avlånga land...

Kunde i år 2017, (iaf), under sommaren, kanske räkna upp till 100 landsvägshojar på en och samma dag! Kanske på en sträcka understigande 50-60km.

För 20 år sedan såg saken helt annorlunda ut. Då pekade man med fingrarna rakt ut med högerhanden, (cykelhälsningen), vid varje möte med en landsvägscyklist.

Vidare att kvinnor, mer och mer, verkar sätta sig på racerhojar, ser jag inte bara som ett framsteg för landsvägscykling, utan också en källa till stor glädje. Vilken också min fru odelat gläds åt! För nu finns det förutsättningar för henne att dela erfarenheter med sina medsystrar ute på flacken!

Naturligtvis kan säkert den ökande frekvensen av landsvägscykling bero, på att vi bor nära Kattegattleden.
    Men jag är ändå övertygad om att tendensen ser likadan ut i hela landet. Åtminstone, under årets ljusa månader.

Varför påstår jag då detta? Jo, av det enkla skälet att försäljningen av landsvägshojar hela tiden ökar. Inte minst av "damspecifika" dito!
    Tiden när dessa skulle vara "rosa", med billigaste tänkbara vxlgrupper, enklare tyngre hjul, samt sadlar, som var rena pinoredskapen för kvinnliga underliv, är numera historia! Dessutom ingenting vi i ett framtida, (förhoppnings), ännu mer jämlika landet Sverige, någonsin vill se igen!

Säkert har vi "män" här på Cykelforum, oss själva att skylla, för att inläggen och våra ibland barnsliga trätor liknar en Internatpojkskola i England!

Är det någon som säger emot?

Min fru, som började köra en 10vxl Puch racer, för en evighet sedan. Har genomlidet den manliga machoistiska landsvägskulturen sedan tonåren. Trots detta Kämpade hon på mot övermakten. Med viljan att få cykelsporten erkänd även för kvinnor.

Hå, Hå, Ja... många tåg har gått och kommit sedan dess! Vi ser dock båda med glädje, hur ex Susanne Ljungskog , mfl, mfl, har placerat Svenska kvinnors cykelprestationer för evigt placerat Sverige på världskartan.
    Jag och min fru applåderar dessa fantastiska idrottsprestationer. Tyvärr har vi män inte varit i närheten.

Märk då också väl att vi hade 50 års försprång, när vi inte en räknade en kämpande tjej på en racerhoj!
    Utan, snarare såg detta, som någon form av "kuriosa", med överseende leenden!

Tips till alla tjejer: Kom hit till Cykelforum och berätta om era erfarenheter ute på flacken! Kan personligen garantera att min fru kan berätta hur det var och "kanske" ibland fortfarande är att bli behandlad på ett överbeskyddande och patriarkaliskt sätt. Detta trots att hon suttit på racerhojen i över 30 år och cyklat 10.000 mil, minst 2 gånger.

Åter till trådens ursprungliga tema. Vill sända en deltagande tanke, till äldre cyklister jag sett dö, av sjukdom och övervikt. Förmodligen av ren destruktiv livsstil. Sörjer detta djupt!

Till alla kvinnor/Tjejer, som läser på Cykelforum. Skaffa login, (om ni inte redan har det), Skriv om era erfarenheter, lyft fram ert cykelintresse, tag plats på arenan! För det är där ni hör hemma!

Men tillbaka till andemeningen i tråden. Personligen tror jag

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 92 gånger i 87 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Visst är det så att dekadensen är utbredd och att den blivit värre under de senaste decennierna.

Men det finns motpoler precis som Sageborn är inne på i senaste inlägget. Det börjar bli fler cyklister på vägarna även när man kommer en bit ifrån Kattegattleden. Jag tror vi befinner oss i en liten cykelrevolution i Sverige, en revolution där man skulle kunna säga att i är i färd med att kopiera länder som Tyskland och Storbritannien, men där vi ligger några år efter. De första faserna av denna revolution som jag ser det är "gubbarnas" intresse att mäta sig mot varandra i motionslopp på MTB och landsväg. Här funderar jag över om vi redan har nått en topp i termer av antal starter under en säsong. En bieffekt av detta motionstävlande är att en hygglig andel av "gubbarna" börjat ta cykeln till och från jobbet. Och här ser jag nästa steg i revolutionen. Cykelpendlingen har visserligen sedan länge haft stor andel i vissa städer, men nu sker en pendlarexplosion på många andra håll och den förstärks av cykelrevolutionens tredje fas i form av elcyklarnas inträde. Som jag ser det är vi fortfarande i tidiga skeden av pågående förändringar. Vi kan se att cyklister börjar ta alltmer plats i trafiken och tyvärr har det medfört ökande antal konflikter, men här är faktiskt väghållarna börjat vakna. Man uttrycker vilja och ambition och man försöker förbättra cykelinfrastrukturen. Och även om man än så länge ofta ser att det som byggs blir tokigt så finns faktiskt också goda exempel.

Jag kanske har fel här, men jag tycker ovanstående analys återspeglas av vad jag ser i min omgivning. På jobbet är vi idag tre "gubbar" som cykelpendlat "min" cykelväg på 2,5 mil hela sommaren och två av oss kör vidare året runt. När jag började här för 11 år sedan så var den såvitt jag vet endast en person (av kanske 700 anställda) som pendlade denna sträcka och då var det inte alla dagar. Jag har ytterligare kollegor som tar cykeln (fortfarande samma sträcka) lite mer sällan och det verkar som man låter sig inspireras av varandra. När jag kom igång med min cykelpendlig för 6-7 år sedan väckte det viss uppmärksamhet och många tyckte det var ganska anmärkningsvärt och kanske lite "konstigt" att "plåga" sig till den grad. Numera är reaktionerna mer uppskattande och det känns mer som att man tänker att "kan han, så ska väl jag också kunna". Det är faktiskt så att jag för varje år fått en eller ett par "nya" cykelpendlarkompisar bland kollegorna. Och jag gör vad jag kan för att inte ha "avskräckande" inverkan på mina kamrater.

Jag pendlar som sagt ca 2,5 mil mellan Falun och Borlänge och en trevlig sak med den sträckan är att det finns flera olika alternativa vägar att välja på. En sak som är lite kul är att man börjar bli "bekant" med dem man möter, kör om eller blir omkörd av. Kanske är det så att jag mer och mer börjar känna igen folk, men jag tror snarare att det faktiskt är fler som pendlar idag än för 6-7 år sedan när jag började.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

5. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 57 gånger i 47 inlägg

Standard

Beundransvärt att cykla 5 mil om dagen till jobbet. Och jag kan tänka mig att vintercyklingen kan var en aning besvärlig vissa gånger. Samtidigt anser nog att den ändå är ganska extrem, men naturligtvis om är det helt personligt vad man prioriterar och tycker om.

Jag själv har över 5 mil till jobbet, så cykling är helt uteslutet för mig. Det skulle ta mig över 2 timmar med duschning och ombyte i en riktning. Och skulle ta över 5 timmar dagligen. Så roligt är det inte, att cykla tycker jag.

För många år sedan hade jag ca 6 km till jobbet, vilket var en helt ideal sträcka att cykla. Men på vintrarna när vädret var dåligt blev det ändå buss/bil. En sådan (kort) sträcka ger motion, men samtidigt inte värre att man inte blir (så) svettig och inte behövde duscha. Vilket inte heller hade varit möjligt på det jobbet.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av MarkkuS Visa inlägg
    Beundransvärt att cykla 5 mil om dagen till jobbet. Och jag kan tänka mig att vintercyklingen kan var en aning besvärlig vissa gånger. Samtidigt anser nog att den ändå är ganska extrem, men naturligtvis om är det helt personligt vad man prioriterar och tycker om.
    Jag njuter varje dag av att få cykla. Cyklingen ger lite tid till reflektion och själavård. Jag kan ofta nyttja tiden på cykeln till att arbeta. Jag "laddar upp" arbetsuppgifter i huvudet (förberedelser av möten, bearbetning av information mm) så nettotiden som jag behöver vara borta från hemmet blir faktiskt kortare än om jag skulle åka bil. När jag började vintercykla min lite längre sträcka (vintercyklade alltid under de 15 år som jag bodde i Uppsala) så kunde jag givetvis inse att det inte hör till vanligheterna. Men jag måste säga att det inte är så ovanligt som man först kanske kan tro. Jag har nog minst en handfull kamrater som vinterpendlar samma sträcka som jag och ute på sociala medier så kan man tydligt urskilja att intresset för att vintercykla inte är alls obetydligt idag.

Så för att anknyta till det jag skrev tidigare. Trots en allmän försoffning så sker samtidigt "rörelser" åt andra hållet också. Människor som är fast i ekorrhjulet, men som egentligen skulle vilja leva mer aktivt börjar upptäcka potentialen i att få vardagsmotion genom att cykelpendla och tack vare teknikutvecklingen så är vintecykling idag betydligt mer tillgängligt än det varit. Det är allt från cykeln, till däcken, till kläderna, skorna, handskarna och faktiskt också att cykelbanor i större utsträckning plogas.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 34 gånger i 29 inlägg

Standard

Vilken av cyklarna i din sig använder du för vinterpendlingen? Jag vet vilken jag skulle välja, men är inte säker på att det är ditt val.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av mumrik Visa inlägg
    Vilken av cyklarna i din sig använder du för vinterpendlingen? Jag vet vilken jag skulle välja, men är inte säker på att det är ditt val.
    Min Giant Anyroad. Det är en gravelbike och som jag ser det den optimala vintercykeln. Den är nästan lika snabb och lättcyklad som en racer. Den är rustad med bra stänkskärmar och det får plats ganska breda däck (jag tror upp till över 40mm). Vid barmark kör jag på 32mm landsvägsdäck och på vintern har jag 30mm dubbdäck. Dess ram och geometri är anpassad så att den är kursstabil och bra på att dämpa vibrationer. Vidare så har man en lite mer upprätt sittställning vilket gör att man bättre kan hantera dåligt underlag och det är också praktiskt när man har på sig mycket kläder.

Jag kan nämna att triken inte är så lämplig vintertid. Även med dubbdäck är det svårt att få fäste för bakhjulet och man behöver tre "spår" och inte ett. Dvs en linje för varje hjul att följa till skillnad från en tvåhjuling där bak och framhjul nära nog kan följa samma linje. Detta blir ganska betydelsefull vid snöiga eller moddiga förhållanden.

Standard

Författaren till ursprungsinlägget har helt rätt. Ibland blir jag lite sur över gubbcyklister som har alla alltribut förutom fart och puls. Men jag känner ju inte igen mig förstås. För mig har det varit tvärtom, jag sa upp mig från ett stressigt jobb som VD med 6000 tjänstemil/år för ett jobb i min hemstad dit jag kan cykla. När jag var på anställningsundersökning hade jag 102 cm i midjemått. 1 år senare har jag 84 cm och 10 kg har försvunnit. Förr hade jag problem med knävärk (artros), nu är det helt bortblåst. Förr blev jag andfådd av trappan på jobbet.

Förra veckan körde jag ett konditionstest på jobbet tillsammans med prover och undersökning. Allt i grönt. Blodtrycket ner från 150/90 till 120/75, vilopulsen ner från 60-65 till 50. Syreupptagning 58 ml/kg/min.

Allt detta pga att jag köpte en pendlarcykel i januari och en racer i maj. FLER BORDE CYKLA TILL JOBBET!!!!!!! MVH/Metallurg

11. Denna medlem säger tack till Metallurg för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    411
    Blog Entries
    1

Standard

He, he, he... "Metallurg", skulle fler resonera som du, ang livskvalitet, skulle förmodligen aldrig ämnet ens dykt upp här på Cykelforum!

Fö, riktigt strongt jobbat. 10 kilo, försvinner inte i brådrasket av sig själv, om man inte gör något åt det. +1, för det!
    Efts jag själv gått igenom en liknande process, vet jag att du knappast kan ha haft det enkelt att uppnå resultaten du nu kan uppvisa. Vilket gör ditt arbete än mer berömvärt!

För att uttrycka en klyscha: "Kompassen snurrar om man befinner sig på den Magnetiska Nordpolen. Problemet, som då uppstår, är att oavsett vilket håll man än blickar, så ser man söderut!"

För att förändra sin livssituation, finns inga genvägar. Det krävs alltid, (mer eller mindre), radikala åtgärder. Iaf på sikt. För vatten rinner alltid den lättaste vägen! Dvs att alla Jordens biologiska varelser, strävar att uppnå sina mål, med minsta möjliga energiåtgång. Med, (i det närmaste obegränsad fysisk förmåga att lagra fett), är detta så klart en dödsfälla, för många av oss. Finns det någon som tvivlar på det?

I mitt fall tog det tid att förändra livsstil. Det första jag tog itu med var kosten. Jag uteslöt all köttkonsumtion ifrån däggdjur, (förutom mejeriprodukter). Fördubblade min grönsakskonsumtion. Därefter fick cykeln alltid komma till användning, när jag började svaja i mina ambitioner. Det tog mig ca 2 år att gå från 81kg, ner till betydligt bekvämare 69kg.

Självklart kan vem som helst, med normala fysiska förutsättningar uppnå liknande resultat. Men då krävs också disciplin. För allting handlar om att ändra livsstil på sikt. Halvhjärtade ambitioner, baserade på ex YRA Nyårslöften, brukar tyvärr bara förvärra situationen. För nu kommer kanske tvånget och det dåliga samvetet att inta huvudrollen på scenen. Med långtgående Ågren, som resultat!

Självklart hatar dom flesta av oss "Pekpinnar" ang vår livsstil. Hur osund ock dekadent den än är. Ingen ifrågasätter detta faktum. Allra minst jag!
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-10-17 klockan 17:37

Liknande ämnen

1. Äldre mot nyare
    By garfunkah in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 06:31
  2. Fix av äldre DBS
    By alle44 in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 13:51
  3. Äldre cykeldynamos
    By Sageborn in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 13:15
  4. En äldre räser...
    By Henkan in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 08:15
  5. Äldre Centurion - bra?
    By Pasta in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 22:27

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!