Visar resultat 1 till 6 av 6
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    413
    Tackad 328 gånger i 263 inlägg
    Blog Entries
    1

Smile Det eviga rundtrampet!

Hjälpte häromdagen en kille med att byta kassett. Han hade då utväxl 13-27 bak och ville byta till 11-25. Detta med vevparti 53/39. Såg inget konstigt med detta. Hade dessutom en 10sp, Shimanokedja hemma, så efter att ha inspekterat rulltrissona i bakväxeln, samt rengjort vevpartiet var det bara att montera den nya kassetten!

Men nu till rubriken. Han frågade mig hur lång tid det tar att lära sig att optimera rundtrampet?

Mitt svar blev: "Har ingen aning! Har inte lärt mig detta själv än!"

Han replikerade: "Du måste skämta! Du har ju cyklat i hela ditt liv!"

Den följande dialogen tog ca en kvart. Väljer dock här att göra en lång historia kort och försöka sammanfatta.

1. Man kan välja att cykla med antingen hög eller låg kadens. Så långt är säkert alla med. I det förstnämnda fallet, (vid kanske 80-110rpm) väljer säkert dom flesta att logiskt flytta sadelns, (setoff), framåt för att komma längre över vevpartiets centrum, vilket i mitt fall försvårar för vadmusklerna, men också hämmar vristernas arbete över dödpunkterna på pedalvarvet.

2. I det andra fallet cyklar man med lägre kadens, (kanske 60-80 rp/m). I mitt fall kan jag då använda vadmusklerna, samt effektivt, med hjälp av vristerna övervinna pedalvarvets dödlägen!

3. Nu uppstår emellertid ett problem. Nämligen följande: Man kan inte samtidigt utnyttja det maximala av dessa 2 tekniker.

Själv bytte jag för ca 2 år sedan till 175mm långa vevar, (givetvis Campagnolo) och flyttade därefter sadelns "Setback" 5 mm bakåt. Givetvis ledde dom längre vevarna till, (med sitt yvigare rundtramp till lägre kadens). Men för min del var detta värt priset. Cyklar med 53/39, samt 12/25 och upplever denna utväxling optimal.

Detta betyder dock inte att jag, (emellanåt), vill cykla med hög kadens. Måste då dock flytta arslet framåt på sadeln! Vidare vill jag säga att olika sadlar påverkar kadensen. Detta efter decennier av erfarenhet på olika cykelsadlar!

Tilläggas, kan att jag flyttar arslet, fram och bakåt på sadeln, beroende på kadens. Trots att det många gånger inte känns bekvämt. Tvivlar därför på att det finns någon optimal teknik, (Ens för någon).

Så i mitt fall handlar det om att kompromissa och emellanåt låta arslet lida!

Ps vore verkligen kul om fler kunde dela med sig om erfarenheter kring rundtrampet.
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-10-02 klockan 13:41

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 63 gånger i 57 inlägg

Standard

Dom få tillfällen jag provat rundtramp fann jag det mest irriterande, bara veva runt utan vilopaus mellan tagen. Sedan läste jag en undersökning som kom fram till att rundtrampet inte gav mycket, om det gav något alls, och vissa personer kan inte rundtrampa, jag antar att jag hör till den kategorin.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gånger i 48 inlägg

Standard

För ganska många år sedan läste jag om rundtramp, och det var det "rätta" sättet att trampa. Då jag inte visste bättre, övade jag upp det och även höjde min kadens betydligt. Numera har jag i återgått till ett betydligt lägre kadens 75-80 och rundtramp tänker jag inte ens på längre.

Ju äldre jag blir desto mindre bryr jag mig om vad andra säger är rätt. Både när det gäller cykling och även annat. Jag tror att man med åren hittar sin rätta trampteknik anpassat för den egna unika kroppen.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

4. Denna medlem säger tack till MarkkuS för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 93 gånger i 88 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag började fundera mer över rundtrampet i samband med att jag skaffade min första liggcykel. Fram till dess funderade jag inte jättemycket över vad jag gjorde med pedalerna förutom att jag försökte hitta en hyggligt jämn rörelse. På liggcýkeln insåg jag snabbt att det krävdes annan teknik för att cykla bekvämt och effektivt och då började jag läsa på lite mer. Med bakgrund från idrotter med höga krav på koordination har jag kanske lite lättare än andra att analysera och utveckla min egen biomekanik.

På liggcykeln tog det mig några månader att pröva mig fram och jag fick god utdelning i form av mer fart, mindre trötthet och slippa få ont. Detta fick mig att även jobba vidare med rundtrampet på upprät cykel. Även här har det gett god utdelning. Jag har som sagt erfarenhet av andra mer koordinationskrävande idrotter och därifrån har jag med mig att det inte finns ett sätt som är rätt för alla. Vi har alla lite skilda förutsättningar och våra respektive optimeringar blir helt enkelt olika. Jag har själv hittat kadens (ca 90) och sittställning som funkar väldigt bra för mig och i någon mån har jag tack vare bland annat Strava lite kvitto på att jag förmodligen ligger ganska nära det optimala utifrån mina förutsättningar.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 63 gånger i 57 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    På liggcýkeln insåg jag snabbt att det krävdes annan teknik för att cykla bekvämt och effektivt
    Har läst lite här och där om "bent legs" och omställningen till trike från "uppfel". Själv hade jag inget sånt, jag satte mig bara på triken, trampade och njöt. Den enda skillnaden jag noterade var att jag inte hade ont i rumpan, ryggen och handlederna, ja också det där löjliga med att få ut en fot när man stannar, det slipper man. Kan det vara nåt med konstruktionen av triken? Den nya sittställningen gav mig inga som helst problem, det var bara det att man satt bekvämt för omväxlings skull, men trampandet var bara som vanligt, inga okända muskler som gjorde sig påminda.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 93 gånger i 88 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av starhawk Visa inlägg
    Har läst lite här och där om "bent legs" och omställningen till trike från "uppfel". Själv hade jag inget sånt, jag satte mig bara på triken, trampade och njöt. Den enda skillnaden jag noterade var att jag inte hade ont i rumpan, ryggen och handlederna, ja också det där löjliga med att få ut en fot när man stannar, det slipper man. Kan det vara nåt med konstruktionen av triken? Den nya sittställningen gav mig inga som helst problem, det var bara det att man satt bekvämt för omväxlings skull, men trampandet var bara som vanligt, inga okända muskler som gjorde sig påminda.
    Jag skulle kanske säga grattis att du hittade rätt från början. För min del så började jag komma till rätta först en bit in på min andra säsong. Men egentligen tycker jag inte är det verkar särskilt osannolikt att det blir ganska bra från början på en liggcykel. På en "uppfel" så är du låst av cykelns geometri och inställningar och det är ganska många mått som måste bli rätt. På en liggcykel är det egentligen bara avståndet mellan rumpan och vevlagret som är kritiskt och där kan man dessutom kompensera lite genom var på sitsen man sitter. Det jag skulle vilja ändra på mina liggcyklar är att sätta dit kortare vevarmar. Jag har "original" vevarmar på alla mina cyklar och det är antingen 170 eller 175. På liggcyklarna skulle jag vilja ha kortare, men det är svårt att gissa vilken längd som skulle passa mig bäst. Det ligger lite på att-göra-listan att försöka låna ihop ett antal vevpartier med olika långa vevarmar för att kunna pröva, men det är inte självklart hur man ska kunna få till något sådant.
    Senast redigerad av mugge den 2017-10-06 klockan 10:52
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!