Visar resultat 1 till 2 av 2
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Smile Perspektiv ifrån en cykelsadel

Körde idag på Kattegattsleden, har den ett stenkast hemifrån = med ca 4km.

Ca 12km hemifrån, ser jag en man komma ledande en Merida, (racer) med målmedvetna steg mot Göteborg.

Har som hederskodex, likt dom flesta av oss, som kör racer att alltid stanna och fråga vad som fattades och om jag kunde hjälpa till med något?

Svaret blev: "Jag har punkat"!

Entusiastiskt svarade jag: "Men visst, det fixar vi!"

Till saken hör att jag alltid har 2 stycken slangar i ryggsäcken, dels för att kunna hjälpa andra. Men inte minst för min egen skull.

Jag frågade honom om han gått långt och vart han var på väg och fick svaret att han hade gått ca 45minuter ifrån Särö och var på väg till Partille, ca 9km norr om Göteborg, en sträcka på ca 40km, hemifrån.

Nåja, jag tog loss hans bakhjul, (man får alltid punka på bakhjulet) och konstaterade att däcket var helt slut! Dessutom hade däcket drabbats av en kantskada, som fått slangen att tränga ut genom däcksidan och mellan bromsoken hade slutligen slangen bokstavligen exploderat. Efter att konstaterat att det lätt gick att få in två fingrar genom däcksidan, frågade jag honom: Hur i all världen kan du bege dig så långt hemifrån, med totalt utslitna däck?

Svaret blev följande: "Hade ingen aning om att dom var så dåliga".

Jag sneglade på hans kruttorra kedja och frågade: "När fick cykeln service senast?"

Han svarade: "Har ingen aning! Men jag köpte den beggad för 2 år sedan och sedan dess har den bara rullat några gånger per år.

Nu hör det till saken att det blåste rejält den här söndagen 10 september på västkusten, med Sv vindar på ca 12m/s och förmodligen kuling i byarna. dessutom hägrade hela tiden kraftiga regnskurar. Vindriktningen, skulle dock för hans del innebära kraftig medvind norrmot Göteborg.

Jag lade hur som helst av hans däck och drog ut slangen. Hålet var så stort att slangen nästan såg ut vara uppklippt med sax! Jag visade honom detta och frågade: "Har du aldrig fått punka på en racer innan?"

Svaret blev: "Nej, jag har hört att racerdäck aldrig brukar gå sönder."

När jag demonstrativt stack in 2 fingrar genom hålet på hans bakdäck, utbrast han: "Det där kan man väl aldrig laga?!"

Jag svarade suckande och sneglade på hans lika slitna framdäck och svarade: "Nej det kan man inte. Men vi kan fixa så du kommer hem till Partille innan det blir mörkt."

Jag kontrollerade att det inte fanns några vassa föremål i däckbanan och krängde det på fälgen. Därefter fyllde jag min medhavda slangs volym med + 5% tryck. Märkligt nog, (trots att däcket var så gammalt), var det rent Djävligt att få det tillbaka på fälgen! Har dock alltid en liten flaska tvål med mig, ca 50ml, för ändamålet och genom att smörja in däcket, gled det snällt över kanten på fälgen.

När jag skulle pumpa upp däcket förklarade han ivrigt: "Jag har egen pump!"

Hans pump visade sig dock ha sk "bilventil" och att pumpa en slang med prestaventil är så klart fullständigt omöjligt! Nåja jag har alltid med mig min "Blackburn" och pumpade, tills däcket fylldes. Därefter masserade jag däcket och kollade att slangen inte låg i kläm.

Nu var det dags för knepet, nämligen en rulle svart eltejp! Jag drog den ca 6 varv runt fälgen ock däcket. Pumpade därefter ytterligare och slog 8 till. När jag bedömde att trycket var ca 5 Bar, fick det vara nog. För även om slangen satt på plats, fanns absolut ingen anledning att provocera!

Han stack iväg norrut, med orden: "Att det här skall jag aldrig glömma!"

Smått förundrad, stod jag kvar en stund och begav mig sedan roat hemåt. Händelsen hade verkligen stämt till eftertanke. Kan och kommer aldrig att förstå, hur människor visar så lite intresse för hur man skall sköta och underhålla sina hojar. Men sedan Kattegattleden introducerades och att jag vistas på denna, flera gånger varje vecka, kommer jag nog aldrig att förvånas!

Skulle inte skrivit om detta, om inte mannen ringt hem till mig ikväll ifrån Partille och sagt att han ville betala för slangen, vilket jag avböjde, med motivationen: "Nästa gång kanske du kan hjälpa någon efter vägen. Tänk på den här situationen då."

Det blev många rader, för en enkel sak som en punka. Men jag kan försäkra att den största glädjen blev min!
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-09-10 klockan 21:10

2. Dessa 2 medlemmar säger tack till Sageborn för detta inlägg:

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

+1
    Fin berättelse med många intressanta perspektiv från cykelsadeln. Jag var med om en liknande situation förra året. Då var det en tjej som var ute på en av sina första turer. Hon hade blivit stående med punka 4 mil hemifrån. I hennes fall var det en nyinköpt cykel där cykelhandlaren varit väldigt peppande om att det inte skulle vara några problem att "bli cyklist". Han hade tydligen glömt att betona vikten av att kunna fixa punka, att ha rätt tryck i däcken inför varje tur osv. Så nu stod hon där med klämpunka (snakebite) på bakdäcket och på sin höjd 3 bar i framdäcket (23 mm). Nu var hon som tur var välförsedd med slang och pump så vi löste det hela på några minuter. Avslutningen blev densamma som för dig Sageborn: "Nästa gång kanske du kan hjälpa någon efter vägen. Tänk på den här situationen då." :-)
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Fizik Antares Kium cykelsadel säljes
    By Jakob in forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-16, 16:57
  2. Cykelsadel
    By starhawk in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 13:00
  3. Vård av cykelkedja ur kemiskt perspektiv
    By CR in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 23:49
  4. Knän säger ifrån.
    By mq_photo in forum Träning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 12:10
  5. Cykelsadel med värme i.
    By KaZloW in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 11:05

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!