Visar resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Inte träna?

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard Inte träna?

Vaknade i natt och kände att en förkylning är på gång. Tog en zinktablett (bevisat att det har effekt), men nu på morgonen lite dropp från näsan ändå. Hade planerat ta en cykeltur, men jag avstår. Dessutom fortfarande träningsvärk från pass på FriskisSvettis i torsdags.

Jag fundera på hur vanligt det är att man trotts trötthet i kroppen eller lättar förkylning ändå tvingar sig att träna, eftersom "schemat" säger så? Man kan ju undra i fall ett sådant träningspass gör någon som helst nytta eller om det rent kan vara skadligt. Det sägs att om man har symptom i hals/lungor kan det vara rent livsfarligt (hjärtproblem) att träna.

Dessutom var spelar det för roll att avstå från träning under 1 vecka (som en förkylning brukar ta för mig)?

Några tankar kring det?
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    18
    Tackad 38 gånger i 34 inlägg

Standard

Då jag var ungdom var gränsen alltid feber eller inte. Ofta upplevde jag att en lagom skidtur kunde få bort en kommande förkylning. Man kan ju inte sitta inne och vila så snart man är lite snorig! Jag känner mig övertygad om att motion och frisk luft oftast är bra för kroppen, däremot tror jag att man ska akta sig för att följa ett träningsschema slaviskt om man är mer eller mindre sjuk eller utsliten av träningen. Det vill till att hitta balansen mellan träning och motion för nöjets skull.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Till att börja med bör man nog försöka definiera vad man menar med "träning". För en del är alla former och grader motion likställda med träning medan andra ser snävare avgränsningar i fråga om upplägg, intensitet och syfte. När jag tänker "träning" inom cykling så ska det finnas en plan, ett upplägg. Under passet blir jag svettig och pulsen är upp i de högre zonerna. Så utifrån den synen på träning (som för övrigt också gäller andra aktiviteter) så avstår jag alltid träning vid förkylningssymptom. Det har inte alltid varit så och jag kan reflektera tillbaka till att träningspassen i sig är en så pass positiv upplevelse att man inte gärna ville avstå. Det är lite synd att man i unga år inte är så bra på att förstå riskerna. En klasskamrat till mig avled i unga år där anledningen enligt vad jag tror var en olämplig syn på sjukdom och träning. Inom idrotten han utövade så var det vid den tiden någon slags machokultur om att man i princip tränade så länge man inte var däckad och sängliggande.

Å andra sidan så ser jag i allmänhet inte något problem med att motionera även med lite förkylning i kroppen. Där är det mer en avvägning mot vad man orkar. En lättare promenad, eller som det kan bli för mig att jag tar cykeln till jobbet känns inte som något särskilt risktagande. Mina tankar här är att den som följer ett träningsprogram ska avstå sin pass när denne är sjuk, men man kan nog med fördel byta ut passet mot en lättare, lustfylld motionsaktivitet.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Återhämtningspass hela veckan kan vara en ide att prova, eller ?

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 36 gånger i 31 inlägg

Standard

Nu tränar jag ju inte på någon högre nivå, men håller igång med cykling och styrketräning hemma. Blir nåt 6 dagar av 7 för det mesta. För mig känns det inte bra med större ansträngning när jag är förkyld. Om jag mår hyfsat, ingen feber eller halsont, brukar jag ta en lugn promenad istället. Eller för all del en lugn cykletur om det inte är svinkallt, bara glida runt och kolla på stan typ. För man blir hängig av att bara sitta inne också. Har jag feber är det vila som gäller. Men jag känner rätt bra i musklerna var gränsen går. Det kanske inte är så för alla.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Med åren tycker jag mig känna bättre vad kroppen säger om dess form. Om känner mig hängig så avstår jag ofta från hårdare fysisk ansträngning.
    Jag kan också känna när jag är rikt psykiskt trött, så kan det också kännas bättre att avstå från fysisk ansträngning. Även om lättare nedstämdhet ofta försvinner vid träning. Så det är en avvägning.
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gånger i 266 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Träna, öva, drilla, trimma, exercera, mm, mm = lika med aktivitet i syfte att förbättra sig!

Självklart finns här ett enormt brett spektrum inom detta begrepp! Med nischade genrer inom alla tänkbara områden. Osannolika eller inte!

Men om vi väljer att hålla oss inom ramen för olika fysiska aktiviteter, är självklart syftet med begreppet "träning" att öka sina fysiska förutsättningar, för att uppnå specifika mål, vilka dessa än må vara.

Är då hård träning nyttigt för kroppen? Tveklöst, svar nej! Varför? Svaret är enkelt. Hård träning stressar immunförsvaret. I normalfallet spelar detta oftast ingen som helst roll. Kroppen brukar själv säga ifrån och lyssnar man på dessa signaler, (vilket alla bör göra), brukar balansen kunna återställas, (mina erfarenheter).

Drabbas man dock av en infektion, är det helt förkastligt att fortsätta träna. Detta pga att immunförsvaret riskerar bli än mer stressat, vilket i sin tur kan leda till långvariga infektioner. som kan bli mycket svåra att bli av med, (jmfr gärna med stressrelaterade sjukdomar)!

Fysisk motion, som många likställer med träning, får dock en helt annan innebörd. Fysisk aktivitet, är så gott som aldrig fel. Även om man känner att det är jobbigt att stiga upp ur sängen pga lättare feber.

Självklart, skall man först försöka få en medicinsk diagnos! Är man osäker, skall alltid läkare konsulteras.

För oss som lärt oss lyssna på kroppens signaler, brukar det här ge sig själv. Men detta, (åtminstone i mitt fall), grundar sig på mångårigt slitande på cykelsadlar!

Tips: Träna aldrig om du har en infektion! Men kom ihåg att fysisk aktivitet inte bara är nyttig, utan också absolut nödvändig!
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-09-09 klockan 19:02

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Jag tror också att man som Sageborn säger, att man med åren lär sig lyssna på sin kropp. Och att exempelvis avstå från "träning" en vecka, inte är skadligt. Åter igen, om kroppen signalerar "jag för trött idag, ta de lugnt" så bör man lyssna på det.
    mvh
    Markku

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 229 gånger i 183 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Jag provar numer alltid att undvika träna vid förkylning... har gjort misstag tidigare och slutade med medicinering mot TWAR eftersom inte kroppen orkade ta hand om de små som de normalt gör.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Liknande ämnen

1. Träna och bli smartare!
    By MarkkuS in forum Kost och hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-01-16, 10:44
  2. "Träna kondition är inte nyttigt...
    By HåkanC in forum Träning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 15:18
  3. träna hur
    By bc in forum Träning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 09:34
  4. Träna med motionscykel
    By Daniel3076 in forum Träning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 18:40
  5. Träna förkyld
    By Mats in forum Träning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 19:44

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!