Visar resultat 1 till 9 av 9
    Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    18
    Tackad 38 gånger i 34 inlägg

Standard Slutet på jobbpendling?

Efter att ha varit ivrig att cykelpendla till jobbet funderar jag nu på att övergå till bilen. För hälsans och livets skull.
    Förra året blev jag påkörd av en mötande cyklist som cyklade på fel sida av GC banan. Det blev en smärtsam ryggskada som dock gick över.
    Nu sitter jag med spräckt nyckelben och spräckt hjälm efter att en äldre gubbe som cyklade mitt på GC banan svängde rakt in i mig då jag cyklade förbi.
    Lägger man sedan till hur dåliga regler som finns för att skydda oss cyklister i "samspelet" med andra cyklister gående och billister, hur farligt det är rund vägarbeten mm förstår man att samhället egentligen vill att alla ska köra bil. Ska man cykla är det bäst att ta cykeln på bilen till skogen eller en vägsträcka som känns säker.
    Samhället gör allt för att det ska vara säkert att köra bil och väldigt lite för oss som cyklar. Att pröva att påverka samhället går otroligt trögt. Alla regler kring cykling måste omarbetas totalt och skämtet med GC banor måste regleras så de blir trygga.

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Jag slutade cykelpendla mest för att det var för opraktiskt. Svårt att motivera mot att bara gå iväg den korta biten till tunnelbanan och slå sig ner i en vagn som kör mig till en station med tio minuters gångväg till jobbet.

Mina minnen från cykelpendlingen innefattar inga som helst konfrontationer med andra cyklister, dom enda konflikterna var med gångtrafikanterna men där stannade det vid att man surt tänkte "men rör på fläsket då!" eller "vad faan har du på cykelbanan att göra din XXXX!"

CR: Vilken region av landet är dina erfarenheter från?

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Tråkig läsning CR. Du har helt rätt i att cyklande extremt diskriminerade i trafikpolitiken. Man måste dock säga att förändringens våg verkar vara på gång. Vi har på sina håll en stor ökning av antalet cyklande och det blir allt trängre på cykelvägarna. Genom att detta ger alltmer konfrontationer så kommer ansvariga på kommun och stat i princip tvingas till att göra förändringar och man kan redan nu urskilja att man tar intryck av länder som Danmark och Nederländerna. För tillfället kan det i Sverige till synes sitta långt inne med att ta bort trafikytor från bil för att ge plats för cykel, men det går och det kommer att ske. Se på Storbritannien där en sådan process redan är igång eller på Köpenhamn där en redan väl utbyggd cykelinfrastruktur nyligen utlovats ytterligare plats på bekostnad av bilvägar.

Själv har jag en tillfredsställande miljö att cykla i och är högst motvillig inför att ta bilen eller kollektivtrafiken.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    18

Standard

Det är i Nyköping som det känns helt hopplöst när man ska ta sig från sydsidan till norrsidan. Jag har pendlat 15 km enkel resa och ska man komma i tid till jobbet måste man ju ha viss "styrfart" på cykeln. Har man bara ett par kilometer spelar ju farten ingen roll. Jag tror faktiskt det skulle bli mindre olyckor om man delade körbanan med billisterna, då får alla skärpa sig; det går inte att cykla mot körriktningen, vingla runt som löven i höstvinden, gå 5 i bredd eller med hunden i rullkoppel på andra sidan vägen.

Reg.datum
    Nov 2013
    Tack
    9
    Tackad 24 gånger i 23 inlägg

Standard

Mitt minne bedrar mig kanske? Men är det inte så, att f.o.m. 1:a oktober är det tillåtet för cyklister att använda körbanan, även om det finns cykelstig?

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Citat Ursprungligen postat av BengtG Visa inlägg
    Mitt minne bedrar mig kanske? Men är det inte så, att f.o.m. 1:a oktober är det tillåtet för cyklister att använda körbanan, även om det finns cykelstig?
    ...om särskild försiktighet iakttas... 3 kap §6...

Det har varit tillåtet hela tiden, men restriktioner om särskild försiktighet iakttas. Att använda körbanan om det funnits cykelbana brevid vägen så ligger allt ansvar på cyklisten att vara försiktig.

Tillägget som är gjort nyligen som du kanske fiskar är gäller för lite bredare med flera hjul än 2 men även här gäller om särskild försiktighet iakttas. Så jag ser inte detta som någon lösning i lagtexten att det ska bli bättre för oss cyklister, mer än att man har öppnat upp att använda körbanan och att allt ligger på dig som oskyddad trafikant att undvika ev. olyckor. Även de som kommer bakifrån.

Plockar man ut enbart 3 kap §6 så kommer man snöa in sig på cyklisten roll på vägen. Dock så bör man hänvisa till 2 kap §1 och första meningen "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.". Vi är alla skyldiga att prova undvika trafikolyckor... även om cyklisten har ett tydligt budskap i 3 kap §6.

Känner man att man behöver sluta och jobbpendla med cykel så är infrastrukturen kass.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Nov 2011
    Tack
    18

Standard

Flertalet regler som rör cyklister är så luddiga att ingen kan ställas till svars och polisen gör inga kontroller. Om det är så lyckat, varför har man inte samma skrivningar för biltrafiken? Jag tänker på cykelpassager, tänk om man hade samma ihopkok av väjningsplikt och försiktighet för billister som kör på huvudled eller ska korsa en järnväg! Samma om man blandade ridande och bilar på motorvägarna utan några klara anvisningar om var man skulle placera sig..... Nollvisionen sägs gälla alla trafikanter; en av tidens största lögner!

Exempelvis kan man se att zebralagen efterlevs riktigt bra i Norge, men inte i Sverige. Varför? Klarare skrivningar i norska lagen, högre straff (5200,- + 2 prickar och lätt att bli av med körkort vid tillbud) och systematiska poliskontroller med bra uppmärksamhet i media! Tyvärr har vi inte en regering som vill skydda sina medborgare.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av BengtG Visa inlägg
    Jag antar att du är inne på den förändring som diskuteras för tillfället där de nuvarande skrivningarna
    "Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns." + "cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" är tänkta att ändras. Nuvarande skrivning innebär ju en skyldighet att använda cykelbanan om sådan finns och det finns ett uppmärksammat fall där en cyklist fälldes för att ha använt vägbanan. Jag tror förslaget går ut på att den som är äldre än 15 år ska kunna välja att använda vägbanan även om det finns cykelbana. Ett ytterligare villkor är att hastighetsbegränsningen på vägen får vara högst 50 km/h (annars gäller de gamla reglerna).

Underlag finns här: http://www.regeringen.se/information...i-hela-landet/

Vad jag minns så ligger förslag ut på remiss och tanken är att nya regler ska träda i kraft 1/1 2018. Jag hoppas verkligen att man låter bli kopplingen till hastighetsgräns 50 km/h med tanke på hur svårhanterligt ett sådant villkor skulle bli.
    Senast redigerad av mugge den 2017-08-26 klockan 11:47
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Citat Ursprungligen postat av CR Visa inlägg
    Flertalet regler som rör cyklister är så luddiga att ingen kan ställas till svars och polisen gör inga kontroller. Om det är så lyckat, varför har man inte samma skrivningar för biltrafiken? Jag tänker på cykelpassager, tänk om man hade samma ihopkok av väjningsplikt och försiktighet för billister som kör på huvudled eller ska korsa en järnväg! Samma om man blandade ridande och bilar på motorvägarna utan några klara anvisningar om var man skulle placera sig..... Nollvisionen sägs gälla alla trafikanter; en av tidens största lögner!

Exempelvis kan man se att zebralagen efterlevs riktigt bra i Norge, men inte i Sverige. Varför? Klarare skrivningar i norska lagen, högre straff (5200,- + 2 prickar och lätt att bli av med körkort vid tillbud) och systematiska poliskontroller med bra uppmärksamhet i media! Tyvärr har vi inte en regering som vill skydda sina medborgare.
    Det ser ut så här eftersom man lappar igen hålen och inte tar ett nytt tag... Jag tror att man ska göra om och göra rätt efter 2000-talet, så att det finns tydliga regler för alla och inte en massa luddiga undantag som ställer vissa texter mot varandra. Man får gärna börja med texten "I trafiken finns inga rättigheter, bara skyldigheter"...
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Liknande ämnen

1. Cyklocross till jobbpendling
    By HenkeArnersten in forum Köpråd och märken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-04-17, 16:09
  2. Cykel till kortare långfärd och jobbpendling
    By Jo in forum Långfärdscykling
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 22:44
  3. Utmaning: BILLIG men bra cykel för jobbpendling/extra motion
    By billiek in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 11:44
  4. Cykellopp i slutet av sommaren?
    By AHofflander in forum Motionslopp
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 13:58

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!