Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 13
    Reg.datum
    Aug 2017
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard Utvärdering Nishiki Aero Team

Jag är inte långt ifrån att köpa en Nishiki Aero Team (http://www.nishiki.se/kollektion/landsvag/aero-team) men har läst att det finns en del negativa röster kring deras kvalitet osv. Märkligt nog verkar det inte finnas en enda recension av modellen, trots att cykeln är svensktillverkad och den är populär bland återförsäljare. Jag är en ny cykelfantast och behöver råd. Jag tycker att cykeln ser fantastisk ut och den bär på bra delar. Jag älskar tanken på hydrauliska skivbromsar och elektroniska växlar. Är det ett bra köp? Är det kvalitet?

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Vad är det för negativt som de har att säga om cykeln?
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2017
    Tack
    0

Standard

Jag har inte läst något negativt om den här cykeln i sig men jag det snackas tydligen om att Nishiki en gång i tiden betydde kvalitet men att de på senare tid har tappat det. Bl a verkar inte den licensierade återförsäljaren i USA, Dick's Sporting Goods, ha bra rykte. Ser man till täckningen i recensioner och allmänt fokus är de ju klart inte den starkast lysande stjärnan men det behöver ju inte betyda mer än att det går mode i den här branchen som i alla andra och att andra märken är mer internationella osv. Vad jag kan se har modellen komponenter som är en bra blandning av state-of-the-art med ett par år bakom sig och verkar vara värt sitt pris. Eller är jag ute och cyklar?
    Senast redigerad av Dfriis den 2017-08-20 klockan 20:36

Reg.datum
    Aug 2017
    Tack
    0

Standard

Jag är alltså en novis inom området, vilket kanske är ganska tydligt, men jag är smått förälskad i den här modellen. Jag vill mest ha en bekräftelse på att det är en bra hoj och att jag inte missar något innan jag slår till. Det verkar trots allt finnas ganska få modeller med den här kompositionen på marknaden.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Personligen så tycker jag att "novis" och cyklar för den summan är rätt så overkill... även om den jag "cyklar" på kostar desto mer...

Grunden med komponenterna så är det Shimano, samma komponenter som återfinns på alla andra fabrikat. Så där behöver du inte vara orolig. Har du problem med Shimano så har du det över alla cykelfabrikat, såvida de är rätt justerade. Vissa tycker att man borde ha Campa eller SRAM m.m. eftersom Shimano är dominernade, men allt fungerar så länge man justerar och byter slitdelar i tid.

Ramen så tror jag att Nishiki har koll på hur man bygger ramar. Nishiki pratas om att de är "svensk"-byggda, min undran är dock var själva ramen byggs. Sen att de monteras ihop i Sverige är för mig inte "svensk byggd". Troligtvis så släpper man inte en ram för den kostnaden, då lär de inte få sälja många av dessa.

Dock är alltid frågan om modellen passar dig. Cykeln ska inte bara vara snygg, eftersom tanken är att man ska sitta och plågas i timmar. Så det gäller att man skaffar en som går att justera till ordentligt så att du sitter hyfsat bekvämt och ändå med möjlighet att få ner ordentlig kraft till pedalerna. För det kommer att göra ont och frågan är när det onda helst ska komma.

Köper du den ifrån en svensk seriös butik så ska du se till att få hjälp med att ställa in den efter dig och att de ser till att du får rätt ramstorlek från början. Alltid surt om man inser efter ett tag att man borde kanske haft en storlek annorlunda då man sällan får tillbaka alla pengar man lagt ner. .
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2017
    Tack
    0

Standard

Jag vet absolut att det är overkill men det är inte första gången jag springer iväg och köper något som är alldeles för dyrt. Du vet säkert hur det är.

Men ja, jag är tacksam för ditt svar och jämför jag delarna med motsvarande på andra märken verkar kostnaden bli densamma eller ofta dyrare. Och jag ska absolut se till att få hjälp med inställning osv om det nu blir av. Tack för svar!

Standard

Skall du köpa en aeroracer med Di2 och skivbromsar för 43000:- finns det många mer intressanta alternativ, kolla tex på
    Rose XEON CWX-3100 från 35800:- https://www.rosebikes.se/bike/rose-x...100/aid:891301
    eller
    Rose X-LITE CWX-3100 från 44200:- https://www.rosebikes.se/bike/rose-x...969/aid:890992
    Hos Rose bygger de cyklarna på beställning, man kan därför byta en hel del delar, tex hjulen.

En ännu bättre aeroracer är Canyon Aeroad CF SLX Disc 8.0 Di2 för 46000:- men då får man även riktigt bra aerohjul
    https://www.canyon.com/sv/road/aeroa...c-8-0-di2.html

Men alla dessa cyklar har den gamla versionen STI-reglage, ST-R785, som både har klumpigt utseende och funktion http://bike.shimano.com/content/sac-...1/st-r785.html
    Shimano har sedan dess kommit med flera bättre STI-reglage för Di2 och skivbroms
    dels de onödigt dyra Dura Ace R9170 http://bike.shimano.com/content/sac-...-9170-di2.html
    Men mer intressant de helt nya Ultegra R8070 http://bike.shimano.com/content/sac-...t-r8070-r.html
    De skall båda vara en hel del bättre

Åtminstone jag skulle vänta på Ultegra R8070
    Eller köpa en mekaniskt växlad men skivbromsad cykel, med gamla Ultegra, nu och uppgradera till Di2 om några år
    https://www.canyon.com/sv/road/aeroa...-disc-8-0.html

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag vill nog haka på MacTommy lite här om det verkligen är rätt cykel du tittar på. Kanske inte så mycket med avseende på overkill i prisklass vilket redan är behandlat utan att du som novis riktar in dig på en aggressiv aero-race-geometri. Jag vet nu inte hur "novis" du är, men jag ser en risk att du köper en cykel som (ännu) inte är kompatibel med din fysik. Jag håller det för högst osannolikt att en novis har den uthållighet, styrka och rörlighet i bål och rygg som krävs för att dra nytta av en uttalad aero-race-geometri. De förmågor som krävs tar i regel några år och många mil att bygga upp.

Berätta gärna hur länge du cyklat och hur mycket samt vad du har för planer med cyklingen så kan jag försöka tipsa om (enligt min uppfattning) mer lämpliga alternativ.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    att du som novis riktar in dig på en aggressiv aero-race-geometri.
    ....
    Jag håller det för högst osannolikt att en novis har den uthållighet, styrka och rörlighet i bål och rygg som krävs för att dra nytta av en uttalad aero-race-geometri.
    Berätta gärna hur du har gjort för att komma fram till att Nishiki Aero Team har en "aggressiv aero-race-geometri"?

För enl vad jag kan läsa ut av geometritabellen har den vare sig en "aggresiv" eller ens en "uttalad aero-race-geometri", utan snarare en ganska vanlig racergeometri.
    Men jag tycker att Nishikis geometritabell saknar en hel del viktig info, det är därför jag undrar hur du har kommit fram till både "aggresiv" och "uttalad aero-race-geometri"?

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av CoolHydrat Visa inlägg
    Berätta gärna hur du har gjort för att komma fram till att Nishiki Aero Team har en "aggressiv aero-race-geometri"?

För enl vad jag kan läsa ut av geometritabellen har den vare sig en "aggresiv" eller ens en "uttalad aero-race-geometri", utan snarare en ganska vanlig racergeometri.
    Men jag tycker att Nishikis geometritabell saknar en hel del viktig info, det är därför jag undrar hur du har kommit fram till både "aggresiv" och "uttalad aero-race-geometri"?
    Nej, jag gjorde det ganska enkelt för mig. Jag gjorde en visuell tolkning delvis utifrån hur cykeln presenteras. Kanske borde formulerat mig lite försiktigare. Min poäng kvarstår dock att den som är ny på cykling bör sträva efter en geometri som man kan passa ihop med så bra som möjligt och för de flesta så innebär det mera stack och mindre reach eller med andra ord mer åt endurance-geometri.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Hjul: Merida super AERO 38?
    By eliasli in forum Köpråd och märken
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-01-24, 08:03
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 13:42
  3. Till salu : Nishiki Team Carbon – 2010
    By Gaute in forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 16:10
  4. Nishiki SRI TEAM xt/xtr, manitou black elite 7000:-
    By Henk021 in forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 15:59
  5. Nishiki Team 08. 19" Säljes
    By adde_malm in forum Köp & Sälj
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 08:46

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!