Visar resultat 1 till 5 av 5

Standard Lönt att fixa KHS?

Jag har fått en KHS alite 4000 av en vän och undrar om det är lönt att fixa den.
    Det sitter XTR växlar på dem men jag får inte framväxeln att fungera på 3 drev, bara 2 åt gången. Hur vet jag om det sitter i reglaget eller växeln?
    Är det lönt att lägga ner pengar på en sån 15 år gammal cykel utan affektionsvärde?
    Iofs så tycker jag att det börjar bli kul att skruva men har dåliga kunskaper så framöver kan det bli en del frågor...

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Enklast för att verifiera framväxeln är att släpp på vajern helt. Tryck nu hela paketet och se om den når mellan den minsta och största klingan. Gör den inte det så bör det finnas justerskruvar på den som ställer ändlägena. När vajern är släppt så kan du prova hålla i vajern och växla så att du ser att den går hela vägen på reglaget från lägsta till högsta. Sen kan man börja fundera på var man går vidare.

Kolla denna för framväxeln och om din har justerskruvar... https://www.bicycling.se/artiklar/de...tare-an-du.htm

Annars så är det väl perfekt cykel att öva sig att justera och pilla med. När allt funkar så har du två val... antingen så använder du den eller så säljer du den vidare.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 92 gånger i 87 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

I bästa fall är det bara en fråga om att smörja upp växelförare och byta vajrar och höljen. Här får man väl ställa sig frågan vad man vill kosta på. Jag kollade upp cykeln på www.bicyclebluebook.com och det verkar ju vara en av dåtidens toppmodeller. Den värderas där till 2-4000 kr, men det är förstås tveksamt om man i Sverige hittar en villig köpare. Ta värderingen mer som en indikation att det kan vara värt att lägga ner lite jobb på cykeln och på så sätt få en fungerande och trevlig leksak. Du nämner XTR som då var Shimanos dyraste grupp och man kan anta att det genomgående sitter delar av bra kvalitet som förmodligen klarat sig bra mot korrosion och förslitning. Jag skulle nog ha valt billigaste varianten av vajrar och höljen. Nackdelen med dessa är att de lättare rostar ihop och geggar igen, men även om så sker så är det bara att byta igen efter några år.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    17
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

Om cykeln är hyfsat fräsch och inte super-sunkig, kan det väl absolut vara värt att ge den lite kärlek, och träna på att meka lite!
    Jag kollade på nätet snabbt bara, snygg ram, från den gamla stela MTB-tiden.
    Kan säkert fortfarande vara en skön hoj att cykla grusväg med! Är det lite stökigare vill jag numer gärna ha åtminstone en framdämpad cykel, känns som löständer, gäddhäng och allt annat sladder på kroppen wobblar loss annars... Nä, inte riktigt, men har man vant sig vid lite mer åk-komfort så är det svårt att gå tillbaka till helstelt i stökig terräng. Jag har kvar en MTB från denna tid (Diamond Back Racing Axis R, också med XTR-växlar), och den är ju fortfarande relativt lätt med dagens mått mätt, och mycket skön att cykla på, på rätt underlag.
    Senast redigerad av Sykkelnykkel den 2017-08-11 klockan 12:31

Standard

Den är Framdämpad med en Rock Shocx

Liknande ämnen

1. Fixa vintagecykeln
    By Koblaj Khan in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-20, 17:19
  2. fixa punktering on the fly..vad har ni med er?
    By PG1 in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-07-17, 12:39
  3. Fixa till lädersadel, går det?
    By Motionär in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-05, 00:16
  4. Hur fixa detta cykelstyre?
    By Duvan in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 17:24
  5. Nav växel paj. går det att fixa?
    By mrpipen in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 20:00

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!