Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 11 till 20 av 23

Standard

Hej

Du fick mig att tänka om litegrann, tack. Jag skulle ju kunna prova med tåkorg innan jag låser upp mig helt på cykelskor. Problemet blir ju möjligen att det inte går att fästa tåkorgar på mina kombipedaler, men det finns ju sätt att fixa detta. Ska ta och kolla det innan jag bestämmer mig.

MVH/Metallurg

Reg.datum
    Nov 2013
    Tack
    9
    Tackad 24 gånger i 23 inlägg

Standard

Den som läser Starhawk:s texter gör klokt att hålla i minnet att han kör på en trehjulig, elassisterad, liggcykel.

Det där med SPD är tydligen svårt. Shimanos första SPD var en genialisk liten pedal, som Campagnolo sedan kopierade och höjde priset på. Problemet för Shimano var den s.k. "spurtklossen", en liten metallbit som pressades i en låsanordning i pedalen. På en, då vanlig sko, stack klossen ut flera millimeter från sulan. Den var naturligtvis omöjlig att gå med. Det löstes snabbt genom att försänka klossen i sulan.
    Shimano kopierade sedan Look pedalen och kallade sin variant SPD-SL. Den konstruktionen finns numera av flera fabrikat, alla har nackdelen av en stor hal plastbit som ska pressas in i pedalens lås. Generellt, är dessa s.k. "klickpedaler" dock en klar förbättring av de traditionella pedalerna med clips och remmar!

Då Du tydligen bestämt Dig för att skaffa cykelskor, vill jag upprepa vad jag tidigare skrivit om hårda och styva, och därmed hala, sulor. Det finns skor med sulor av syntetiskt gummi, de är nog att föredra om Du inte vill att skon siter fast i pedalen.

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    19
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

Precis som #12 säger, det finns 2 sorters SPD-pedaler, googla så ser du skillnaden.
    SPD för mountainbike (MTB) eller typ hybridcyklar, en liten metallkloss i sulan som oftast är ganska OK att gå med, och skorna för dessa kan man hitta varianter med mjukare sulor och mer "gummiaktig" sula. (Funkar såklart på en racer också, men räknas som "fult" av "stilpolisen"...)
    SPD-SL är pedalsystemet för racercykel, en större kloss, större anliggningsyta på sulan, ännu bättre kraftöverföring. Men, inte alls "gåvänliga".

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Har man en kombipedal redan med SPD så kan man köra vidare på det. Stilpolisen lär gnälla, men då gör det väl det redan nu med kombipedal på racern.

Vet man inte vad man vill ha och man har kombipedal så har flera skor fästen för båda SPD och SPD-SL. Man kan då börja med kombipedalen och SPD, för att ev. senare byta till SPD-SL genom att byta pedal och så kloss under skon om man tycker att behovet finns. Fokus bör vara, kommer jag att behöva gå med skorna mellan låst cykel och där jag sätter på mig skorna? Behöver man ta sig fram på stengolv så är det trevligare med SPD för att slippa leka bambi med SPD-SL.

Har 5:a olika cykeltyper i garaget, i de läget så får man prioritera vilken typ man ska ha på varje cykel om man ska följa alla stilpolisers råd. Antingen har man olika skor eller så kör man samma. I mitt fall så körde jag en hybrid på vintern med SPD, bara för att ha skor som jag kan gå i och leda cykeln om det är halt på vägen. Då får även racern ha samma pedaltyp, då jag enbart cykelpendlar och tar lite motionsrundor med döttrarna. Hade jag varit yngre och aktivt tävlat så hade jag nog haft en cykel för tävling med tillhörande sko och SPD på vintercykeln. Kör man vintertid så är det skönt med en vintersko och även där så får man ju ha samma kloss så man slipper byta pedaler. Nu kan jag välja vinterskon även till racern om jag vill ta racern en lite kallare morgon, inga problem.

Fördel med samma typ av pedal som jag ser det om man har flera cyklar, särskilt om man cykelpendlar. Kommer man till cyklarna och en har en punktering, så tar man bara nästa cykel utan att behöva byta skor eller starta morgonen med att laga trasiga däck. Roligare att cykla.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Standard

Hej.

Vädligt intressant att läsa era svar. Som vanligt är det bra att fråga folk med erfarenhet.

Såna här pedaler har jag, Shimano SPD-A530. Stor plan yta på ena sidan och SPD-fäste på andra sidan.

SHPDA530-SV.jpg

Har någon nåt tips vilka skor som skulle kunna passa till dessa pedaler? Komihåg att jag är nybörjare/motionär och kanske inte behöver det absolut värsta.

MVH/Metallurg
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Alla skor för SPD-fästen.

Var i landet bor du? Kan vara lättare att tipsa dig till en butik så att du kan testa skor. Cykelskor är inte som att köpa vanliga skor...
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    19
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

Håller med #16, särskilt första gången man köper cykelskor kan man vilja prova hur de känns på foten, varierar både mellan märken och modeller. För egen del har jag rätt smala fötter så det är sällan några problem, men många andra brukar behöva gå upp i storlek jämfört med vanliga skor. Och det är ju liksom strunt samma vad storleken heter, gäller ju att få en sko som funkar på foten. Vissa märken kan dock ha modeller med bredare läst, vilket kan uppskattas av "svenska fötter".
    Bor du i någon stad som har XXL-varuhus är det ett tips att börja där, brukar ha prisvärda erbjudanden.
    Som sagt har din pedal som du har idag det system som heter "SPD", inte "SPD SL".

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard

Jag har använt SPD under många år på min racer. Viktigt att sulan är styv, speciellt med SPD som har en liten kloss. Och som sagt, viktigt att prova skorna innan köp.

Även om SPD-klossen inte sticker ut under sulan, är sådana skor ganska obekväma att gå med om sulan är styv (som den ska vara). Om man ska gå längre än några tiotals-meter behöver man ha andra skor.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Skotips: http://www.wiggle.se/shimano-rt5-spd-touring-cykelskor/

Som första cykelsko tycker jag en enklare MTB-sko eller en Touringsko kan vara ett bra val. Här hamnar SPD-klossen försänkt i sulan och det är en sko som går hyggligt att gå med korta sträckor. Du får också bra fäste mor marken när du sätter ner foten (på landsvägsskor finns ofta bara en liten klack och resten av sulan är ganska hal). Dessa skor är lite mer flexibla och risken är mindre att de är obekväma och passar dåligt.

Just detta med passformen är lite svårt inledningsvis med cykelskor. Det är givetvis bra att prova i butik, men det är först efter en handfull cykelturer på någon timme eller mer som du vet hur bra eller dåligt en sko funkar. Det är inte helt ovanligt med domningar eller att skon börjar klämma någonstans. Delvis kan sådant lösas genom att man justerar läget på klossen, men det kan också vara så att man behöver en annan sko.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    Just detta med passformen är lite svårt inledningsvis med cykelskor. Det är givetvis bra att prova i butik, men det är först efter en handfull cykelturer på någon timme eller mer som du vet hur bra eller dåligt en sko funkar.
    Håller med om ovanstående. Jag själv har gått på en nit när jag köpte skor som efter någon timme blev obekväma. I mitt fall var skorna för smala så det hjälpte inte mycket att släppa på snörningen. Det slutade med att jag blev tvungen att köpa andra skor bredare skor. Och därmed kastade jag bort nästa en 1000-lapp på det första paret.

Jag vet inte hur man ska undvika detta. Kanske kan en kunnig cykelhandlare bedöma vilket typ av skor man behöver? Numer vet jag att jag behöver breda skor, och kan inte bara köpa efter skostorlek.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Liknande ämnen

1. Köpa en cykelskor
    By Leffe in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 15:59
  2. Cykelskor
    By addelud in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 14:11
  3. cykelskor
    By Oleo82 in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 13:45
  4. 2 par SPD cykelskor billigt
    By Henk021 in forum Köp & Sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 18:28
  5. Cykelskor
    By Kadens in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 15:16

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!