Visar resultat 1 till 3 av 3
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    413
    Tackad 328 gånger i 263 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard En heldag på cykel=20mil

Steg under tisdagen 2017, upp kl 04:15.

Hade förberett turen dagen innan, så jag grenslade hojen strax efter 04:30. Naturligtvis som alltid helt utan elektronik. För detta skulle som alltid helt förstört frihetskänslan. För att uppleva denna känsla i vår sönderstressade värld. Måste man ge sitt sinne och vara hängiven!

Turen gick via: Vallda - Kungsbacka - Fjärås - Sätila - Hyssna - Seglora - 41:an - Borås. Cykeldatorn visade nu på 10,7 mil och hittills hade kosten bestått av 2 fullkornsfrallor med ost och en liter vatten.

Vill nu tillägga att jag inte hade några som helst ambitioner, eller tankar att tillrygga den här sträckan på tid! Därför gick turen i maklig lunk på snittet 22 km/h. Skäms inte det minsta över detta! Den här dagen var ägnad åt eftertanke och njutning!

Dessutom var min hoj "Columbus Cadiz C", helt nyuppgraderad med: Fabriksnya Campa Chorus Ergopower, (hel grupp). Nya vevar. Där jag gått upp till 175mm. Detta för att min kadens blivit lägre med åren. Är ju knappast någon tonåring längre. Därför känns det allt mer behagligt med att ligga på tyngre växlar. I alla fall när sträckorna blir över 100km. Hjul: Campagnolo Neutron. Däck: Svindyra Continental Attack & Force. Hade pumpat dessa till 8 Bar, så utan tjock nylindad styrlinda och fin dämpning i cykelhandskarna, skulle aluminimumramen på Cadizen, gjort cyklingen tröttsam för handlederna. Vidare har jag behållit utväxlingen på 53/39 25-12.

Tog mig den stora friheten att vandra utefter ån Viskan, som flyter rakt igenom Borås. Givetvis ledande av cykeln och här kände jag tacksamhet över pedalkorgarna, som omslöt platåpedalerna ifrån Campagnolo Record, (Anno 1991), som tillät mig att ha vanliga skor att promenera med. Kände nu en inre frid, som sällan brukar komma över mig. Diset, som svagt svävade över Viskan, verkade varken vilja landa över ytan eller stiga upp mot skyn. Detta kändes nästan magiskt i dom fåtaligt glittrande solstrålarna och mina tankar gick osökt in i sagornas värld.

Trött? Jodå! Jag var det nu!. Visste ju att sträckan hem var över 10 mil. Samtidigt såg jag människor, med besvikna ögon, sakna solen och sommarvärmen, som kanske hägrat inför semestern. Men som cyklist, är man ju van vid alla årstider. Så när solen ändå tittade fram, ville jag bara skrika: " Titta hon är här nu!"

Nåja½! Klockan hade hunnit bli över 12:00. Min mage, som kuirrade, signalerade behov av energi!, (märk väl uet)

Sagt och gjort. Det blev en 10 bitars SUSHI, för hutlösa 110 spänn. Tyvärr inte till belåtenhet. Eftersom jag har höga krav den här typen av mat!

"Starhawk", som förklarar sig inte vara "Fiskmås", skulle säkert ha lett i mjugg!

Nu gick turen åter ner emot Kinna och Skene. Inte för att detta var den närmaste vägen hem! Men det skulle helt enkelt känts tråkigt att ta samma väg tillbaka. Visserligen gjorde detta turen ca 20km längre hem, samtidigt var trafiken på 41:an, neremot Horred, fruktansvärd.
    Rekommenderar ingen sträckan mellan Skene - Horred.

Varför? Till att börja med finns inga vägrenar och riksväg 41, under den här sträckan är smal. Semestertrafiken är intensiv, samtidigt, som vägen trafikeras av tung trafik, som har 41:an som transitled.

Cylade nu upp till Stora Hornsjön. Garanterat en av Hallands vackraste sjöar. Äntligen fick min kropp sänkas i lenande vatten. Dessutom naken pga utebliven publik. För man är ju skapt som man är. Kan garantera att efter alla mil kändes detta som balsam på ett spa!

Nåja! Hemma klockan 18:30. Garanterat mör i hela kroppen. Kändes härligt att se cykeldatorn visa nästan 22 mil, dvs 222km.

Tips till alla: Ta en cykeldag ock var bara själv. Låt elektroniken stanna hemma och upplev livet!
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-08-03 klockan 14:31

2. Dessa 2 medlemmar säger tack till Sageborn för detta inlägg:

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7
    Tackad 7 gånger i 6 inlägg

Standard

Jag föredrar några få långa turer istället många korta turer. Jag cyklade 7.5 mil häromdagen, vilket är det längsta jag har cyklat. Jag var ute i 5 timmar och tog turen Linköping-Nykil-Mantorp-Linköping. Jag brukar filma, fotografera, använder alltid strava. Det är halva nöjet för mig.

Du skrev om farliga vägar. Jag känner likadant, jag vill inte cykla samma väg tillbaka och därför tog jag den obehagliga gamla E4:an Mantorp-Sjögestad när jag skulle hem, en smal väg utan vägren men med tät trafik med flera långtradare gör den cykelturen till något man bara vill få överstökat så snabbt så möjligt.

I Vikingstad stannade jag till på Kevins Pizzeria där en lunchpizza med dricka kostar blott 65kr, tänkte jag skulle invänta Ride of Hope-cyklisterna som körde sträckan Jönköping-Linköping den dagen, men regeringen kallade, så jag fick cykla hem på en gång.

4. Denna medlem säger tack till Joner för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 93 gånger i 88 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Det är verkligen härligt att få till heldagar på cykel. Jag brukar efter någon halvtimme komma in i ett mycket behagligt meditativt tillstånd som sedan förstärks allteftersom. Gjorde i början av sommaren en för mina förutsättningar mycket sällsynt aktivitet i form av en cykel resa i Portugal. Sex heldagar i rad med cykling där vi var igång 7-8 timmar om dagen. Det ska väl sägas att man behöver bygga en hygglig kapacitet för att kunna få bra behållning av en heldags cykling och kunna njuta i fulla drag.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!