Visar resultat 1 till 6 av 6
    Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    33
    Tackad 42 gånger i 38 inlägg

Standard Zero sugar-drycker

Idag översållas marknaden av märken som tillverkar zero sugar/calorie produkter. Dessa marknadsförs på ett sådant sätt att det är lätt att få uppfattningen att "det är lika bra som vatten" vilket det ju naturligtvis inte är. Dryckerna är ju översållade med e-medel och syror av alla dess slag och inte minst aspartam vilket sägs vara extremt mycket starkare än socker. Vad är er "fältmässiga" erfarenhet av dessa? På vilka negativa sätt påverkar dessa kroppen och vad händer t.ex med blodsockret vid intag av dessa? Hur påverkar det sötsug och viktkontroll? Dela med er av era erfarenheter/åsikter☺.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 93 gånger i 88 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag dricker helst inte denna typ av drycker. Jag uppfattar dem inte som enbart söta utan jag känner en obehaglig besk smak också. Jag har provat olika typer av sötningsmedel och även i andra sammanhang är drycker. Jag har ännu inte stött på något sötningsmedel som funkar generellt, men i vissa produkter kan jag tycka att smaken är ok.
    Jag hör inte till dem som har problem med vikt. Jag brukar dock räkna kalorier i samband med cykling och då i första hand för att försäkra mig om att jag får i mig tillräckligt. Det är inte ovanligt att jag under en vecka gör av med över 10 000 kcal enbart på cykling vilket är 30-40% mer än under en "cykelfri" vecka. Lightprodukter blir därmed ganska ointressanta för mig.
    Den närmare erfarenheten jag har av light- eller zero sugar- är därför främst genom mina barn. Och där kan jag inte riktigt urskilja någon skillnad i fråga om vilket inflytande dryckerna har på deras "beroendebeteende". Deras sockersug är nog lika stort med zero-sugar-läsk som om de dricker sötläsk. Möjligen kan jag ibland uppleva att den ena som mer strikt försöker hålla sig till sockerfritt också är den med störst sockersug. Men vad som är hönan och ägget går inte att avgöra.
    En god vän fick för några år sedan diabetes och för hans del är sockerfri läsk ett hjälpmedel att hålla blodsockret på rätt nivå. Jag tror att det i hans fall handlar om svårigheter att dricka stora mängder vatten och då är lightläsken en bra hjälp.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 63 gånger i 57 inlägg

Standard

Aspartam eller Aspartan som det också kallas är troligen världens mest undersökta tillsatsämne, det är också väldigt omskrivet och en mängd internetrykten florerar om det. Det enda skadliga man funnit i den är att personer med den ärftliga sjukdomen fenylketonuri inte tål den, detta beror på att den innehåller fenylalanin som dom inte kan bryta ner, men fenylalanin finns i flera naturliga födoämnen också. Aspartamet har samma energiinnehåll per gram som socker, men ger 150-200 gånger sötare smak. Jag måste akta mig för socker eftersom jag ligger nära diabetesgränsen. Jag dricker saft eftersom jag inte tycker om vanligt vatten, att kolsyra det gör bara saken värre. Jag har övergått till olika sockerfria alternativ av detta skäl. Jag har prövat mig igenom flera olika sorter och precis som mugge noterar så finns det en bismak där, speciellt med Stevia som till skillnad från dom articifiella sötningsmedlen utvinns av en växt vilket ju lät bra, men bismaken är rätt påfallande. Jag kör för närvarande med Fun och inte finns det så mycket ämnen där inte, men den hjälper mig att hålla mig under diabetesgränsen. Skulle helst undvika dessa sötningsmedel men vad göra? alternativet är inte lockande.

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    33

Standard

Ja jag är inte heller så förtjust i bara kranvatten så vi beställde hem ett parti Fun Light från Matsmart när dom sålde ut för 5 spänn flaskan☺. Sen har det åkt ner en del X-ray zero under sommaren. Jag äter normalt sett inom ramen för lågkolhydratkost och ligger en normaldag på mellan 30 och 60 gram kolhydrat. Jag äter nån potatis då och då och även lite morötter utöver LCHF-kosten som frugan och jag gemensamt äter. Dessutom har det blivit bär och grädde till frukost i princip hela sommaren. Men sedan vi började köpa hem dessa zero-produkter så har man oftare blivit sugen på annat och varit mer benägen att "fuska" då och då.

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    413
    Tackad 328 gånger i 263 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Sockerarter går inte att undvika. Basta!!!

Dessa finns i allt vi äter. Detta inkluderat: Frukt, Kött, Grönsaker, Mejeriprodukter, samt så gott som allt annat vi äter.

Det som går att undvika är dock raffinerat socker och syntetiska sötningsmedel!

Gör din kropp en tjänst och bespara den från dessa marodörer!

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    33

Standard

Ja jag äter så sockersnålt som möjligt utan att bli för extrem☺. Jag har märkt av att dessa drycker ökar på sötsuget så nu blir det vatten. Bär kan jag tillåta mig att "fuska" med på morgonen☺. Jag är en riktig torsk på jordgubbar med vispad grädde😂😂.

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!