Visar resultat 1 till 4 av 4

Standard Trek eller Merida

Hej. Jag är nybörjarcyklare och har som idé att pendla till jobbet (asfalt, 10 km enkel resa) samt då och då cykla längre sträckor (asfalt) som träning. Jag är 181 cm, väger 80 kg.

Testade Trek Zektor 3 i dag i en oberoende cykelbutik, och den var ju otroligt skön. Kostar 11 000 exklusive skärmar och sånt. Sen såg jag Merida Hybrid Speeder 200 på XXL för 7 500 kr inkl allt, plus livstids service. Det lockar ju min plånbok att välja den, samtidigt som jag dras till en mindre butik.

Vad säger ni som har bättre koll än jag, är det stor skillnad mellan dem? Jag har inga planer på att tävlingscykla.

/Johan

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

10km i mina ögon så kan man köra på det mesta, när man kommer till träning efter cykelpendling så är det skillnad på cykel och cykel.

Somliga kommer skrika Trek eftersom det smäller lite högre i öronen än Merida. Skillnaden komponentmässigt är att Trek:en ligger högre i komponentnivå, därav priset. Men, det går att uppgradera Meridan i framtiden om man vill. Så länge man gillar utseendet och man sitter bra på den.

Jag brukar förorda att man funderar på både plånboken, storleken och hur snygg den är. Man ska inte köpa sig en dyrare cykel än man har råd med och behöver, även om man kanske får en lite bättre cykel om man lägger en slant till. Det är du som ska vara nöjd, inte jag eller någon annan. Bättre att börja i en ända och fundera på vad man vill ha genom att hitta en modell man trivs med i cykelnummer 2 som kanske blir en helt annan modell. Storleken är alltid viktig så att man sitter bekvämt på sin nya cykel, särskilt om man ska börja cykla lite längre. Är cykeln snygg så finns en viss tendens att man provar hålla den snygg även efter några månader och år.

Det finns även andra varianter av sporthybrider: SPECIALIZED, NISHIKI och SCOTT m.fl. Är större delen asfalt, undvik allt som heter billiga dämpade framgafflar. Det bör skötas noga för att bibehålla funktion över åren.

Livstids service känns som man behöver ha nära till inlämningsstället. Tänk på att du får ändå betala för slitdelarna som byts ut vid servicen. Mycket av det dom gör gratis är sådant man kan fixa med själv.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Som MacTommy skriver så är prisskillnaden motiverad av att Trek:en har lite bättre komponenter. På denna typ av cyklar och i denna prisklass så kan man ofta utifrån priset gissa sig till vilken komponentgrupp som sitter på cykeln. Eller om man uttrycker sig lite annorlunda så får du ungefär samma funktion och prestanda för en given prisnivå.

Jag tycker det viktigaste är att du hittar en cykel du tycker om. Det är förstås en fördel om man kan få provcykla, men det där första intrycket man hinner få är inte så lätt att veta vad man ska göra med. Om cykeln råkar vara rätt inställd för din storlek kan den kännas perfekt, men samma cykel kan kännas fel om den är alltför tokigt inställd. Där kan det finnas en fördel med att gå till en cykelhandlare med ett genuint intresse och med vilja att hjälpa dig att hitta rätt.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gånger i 48 inlägg

Standard

Skillnaden mellan att ha en rätt inställd cykel med rätt storlek till skillnad från en icke sådan, är väldigt stor när man börjar cykla längre sträckor.

Att köpa en motionscykel är inte som att köpa en brukscykel. Om man inte vet vad som krävs, finns risk att att man gör ett felköp.

Därför anser jag att det i alla lägen är bättre att köpa en cykel hos en handlare som kan cykel och är intresserad av att kunden blir nöjd. Även om det kan kosta lite mer. Du kommer också troligtvis få en bättre service där vid problem och om du undrar över något, Jag tvivlar att du får den servicen på XXL och liknande butiker.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Liknande ämnen

1. Merida, Trek/White?
    By clma94 in forum Köpråd och märken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-30, 22:24
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 21:02
  3. Trek eller Merida hybrid? Behöver råd!
    By Onkel in forum Köpråd och märken
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 05:18
  4. Val av MTB - Trek Cobia eller Merida Big Nine TFS 500
    By långben in forum Mountainbike
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 13:26
  5. Merida eller Scott ?
    By Sandberg in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 17:27

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!