Visar resultat 1 till 3 av 3

Standard Råd om sportig elcykel

Jag är van att använda en gammal 10-växlad cykel med bockhornsstyre som jag cyklat på sedan 80-talet. Funderar nu på att ersätta den med en elcykell. Frågan är om någon cykel passar mina önskemål

Problemet är att jag inte fattar vitsen med en upprätt cykelposition. Obekvämt tycker jag. Ska man cykla långt så tycker jag att breda cykelsadlar är plågsamma. Kanske för att jag är van med en sporrracer där man lägger tyngden på styret.

Ska man cykla uppför branta vägar så tycker jag att bockhornstyret är perfekt.

De cyklar jag har tittat på som inte har varit tantcyklar verkar vara designade för att cykla i skogen vilket jag aldrig kommer att göra.

Tävlingscyklarma å andra sidan tycker jag har för klena däck. Jobbigt att inte kunna passera en trottoarkant utan att behöva rikta om framhjulet

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Du har inte funderat på att elassist på din nuvarande? Har sett en del olika varianter genom åren, om det passar dig och din cykel vet jag inte. Så för att öppna ögonen på alternativ så kan man locka med att titta på t.ex. https://go-e.bike/en/

Ett dyrt alternativ som går att få till bakhjulet är The Copenhagen Wheel, https://www.superpedestrian.com
    Där batteri och allt sitter i bakhjulet och man har sin mobiltelefon som kontroll, detta blir då minimalt med modifikation på sin gamla cykel. Går nu att köpa för 1, 7, 8, 9 och 10 växlat såg jag nu och priset verkar inte skilja sig om man har 7 eller 10 växlar.Tråkiga är som sagt var priset. Det hade varit perfekt om man kunde få den "röda"-plattan lackad i samma färg som ramen.

Jag skulle dock undvikt allt som sitter på framhjulet i assistväg, eftersom jag tror inte att många cyklars framgafflar är tillräckligt starka för att ha motor i då jag fått för mig att framgaffeln kan bli sned.

Vad har du annars för budget?
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gånger i 93 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

De två stora "efterfrågansområdena" för el-cyklar är idag gubb/tant-cykeln och e-MTB:n. Det är här du ser det stora utbudet. Det finns dock en hel del andra nischer med hyggligt utbud. Jag kan tänka mig att en hybridvariant som denna http://www.elcykelvaruhuset.se/sv/va...0-vit-bla.html kan vara något för dig.

Titta in på bikester.se som har ett hyggligt utbud på el-cyklar, man har till och med Giants e-racer.

Det finns lite av en paradox mellan el-cykel och sportighet på grund av lagstiftningen. För att få till landsvägsmässig sportighet så borde el-cykeln kunna ge assistans upp till 30-35 km/h, men lagen tillåter bara upp till 25 km/h. Det är nog en viktig anledning till att det är snålt med utbudet. Giant som är en amerikansk tillverkare har en racer-version och jag gissar att den i USA säljs med assistans upp till 20 mph (32 km/h).

Beroende på vad du har för behov utöver det du antyder så kanske en gravelbike kan vara ett intressant alternativ. Då får du en robust, hyggligt lätt och snabb cykel med bockstyre som du kan ha lite kraftigare däck på. Du kan dessutom utrusta den med skärmar och pakethållare om du vill.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Elcykel
    By Danne_Cykel in forum Köpråd och märken
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-05-10, 14:53
  2. Elcykel, ny och kul
    By Alvin in forum Övriga cykeltyper
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-06, 13:55
  3. elcykel
    By tramparn in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-17, 12:57
  4. Elcykel!!!
    By tomasojohansson in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 19:15
  5. Välja lagom sportig damcykel
    By Annen in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 22:07

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!