Visar resultat 1 till 5 av 5

Standard Räkna ut ramstorlek?

Var jag än går säger handlarna olika. Vissa sägger att jag ska ha 52 vissa säger 54 , 56.
    Jag är 1.70.
    Finns det nått sätt att mäta sina ben och räkna ut vad som stämmer?

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

Ramstorleken är inget exakt mått.
    Vilken storlek som passar dig beror på fabrikat och ramgeometrin.
    Så du kan nog lita på det en cykelhandlare säger för en specifik cykel.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 229 gånger i 183 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Cm-måttet är ett mått på en cykel som inte förhåller sig till något annat än de två punkterna det mäts mellan. Vissa fabrikat anger måtten "stack & reach", ett mått mellan vevpartiet och övre styrröret i en 90-gradig vinkel. S&R är två mått i en rät vinkel och borde vara lika mellan olika tillverkares mätningar. Medan cm-måttet anger C-C sadelrörets längd (centrum vevparti till centrum toppröret) oavsett vinkeln på sadelröret och vinkeln på toppröret, därav att det skiljer sig mellan ramarna och att man kanske borde lyssna på cykelhandlaren när de rekommenderar olika "cm"-ramar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 61 gånger i 51 inlägg

Standard

På nätet finns info hur man kan räkna ut ramstorlek efter sina kroppsmått. Men får passa sig, då måtten räknas på olika sätt för olika fabrikat. Som MacTommy har beskrivt i föregående inlägg.
    -----
    Jag själv har gått på en nit vid ett cykelköp. Jag räknade själv ut ramstorlek enligt info på nätet och beställde en cykel efter dessa mått. Det visade sig efter ett tag att ramen var för stor, men det så dags då. På den cykeln lyckades jag aldrig få en helt bra sittställning.

Den senaste cykeln jag har, lät jag en cykelhandlare kolla mina mått och från de välja ramstorlek. Vilket var mycket mer lyckat. Nuvarande cykeln är en av det mest bekväma jag haft. Alla mått känns som det är perfekta.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Som sagt så är ramstorlekens mått individuell för varje enskild cykelmodell. I och med att många cyklar har ganska snarlik geometri så finns viss risk att man låter sig luras av att samma rammått kan råka motsvara samma storlek för just de cyklar man råkat titta på. Förutom din längd så är grenmåttet bra att ha till hands. Ett enkelt sätt att mäta detta är att stå med ryggen mot en vägg, sätta en bok (lite större, typ A4) med bokryggen uppåt mellan benen, föra upp den mot grenen och mäta höjden från golvet till bokryggen. Genom att lägga bokens en kant mot väggen så försäkrar du dig om att bokryggen ligger vågrät.

Sedan är vi alla lite olika anatomiskt. Själv har jag lite längre rygg och kortare ben vilket gör att jag kan gå upp en aning i storlek i förhållande till tillverkarens förslag. Omvänt om man har kort överkropp kan det vara bättre med en mindre storlek.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Ramstorlek?
    By simonsunden in forum Köpråd och märken
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-05-02, 10:45
  2. Ramstorlek 51cm när jag är 183?
    By Davisch in forum Köpråd och märken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-05-04, 12:44
  3. Ramstorlek fulldämpat
    By Johansson in forum Köpråd och märken
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42
  4. Fel ramstorlek?
    By fmg in forum Köpråd och märken
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 11:06
  5. Ramstorlek
    By yvelton in forum Köpråd och märken
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 17:39

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!