Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 13 av 13
    Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 35 gånger i 30 inlägg

Standard

Jag tror jag får formulera om min fråga.

Jag undrar alltså om ni kör på samma kadens när ni ska köra extra långt och vill spara på krafterna som när ni kör er vanliga runda (typ)? Om svaret är ja, hur fasiken gör man för att inte få känslan av att man trampar luft?

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av mumrik Visa inlägg
    Jag har haft problem förut med för låg kadens, ivf om man ska tro på experterna/den allmänna meningen. Men jag har till sist lyckats få upp den i runt 90 och jag tror nog det kommer att öka en bit till. Inte 90 i medel, men jag håller runt 90 när det är fritt fram så att säga. Cyklar en hel del i stan, där blir det ju som det blir.

Men, nu har ett annat problem uppstått. Om jag ska cykla längre än vanligt och alltså vill hålla lite lägre fart för att spara på orken klarar jag inte att göra det utan att sänka kadensen. Om jag håller samma kadens men försöker att lägga mindre kraft bakom på en lägre växel får jag bara den där trampa luft-känslan. Jag har verkligen försökt, men det går inte över. Hur gör ni när ni vill spara på krafterna?
    Är det utifrån liggcykeln eller en upprät cykel du frågar? Att jag fråga beror på att jag själv har lite olika kadens på liggcykel kontra racer.

Hur som helst så är detta med kadens högst individuellt. Var och en har sin optimala kadens, dvs då man förbrukar minst energi i förhållande till den fart man får ut. Det brukar sägas att den optimala kadensen kan ligga någonstans mellan 80 och 110 så det är ett ganska stort spann.

Jag är inte så noga med att kolla kadensen så jag vet faktiskt inte så noga om den sjunker för mig när jag försöker ta det lugnare, Det är snarare så att jag istället tidvis helt låter bli att trampa eller att jag bara följer med på en ganska hög växel och alltså låg kadens. När jag väl trampar för fart så kommer jag in i mitt normala kadensintervall nästan oavsett hur trött jag är.

En sak som kanske kan spela roll för dig är om du har stora intervall mellan växlarna. Dvs när du ska hålla lägre fart så byter du till en lägre växel så låt säga att du flyttar dig ett steg på kassetten. Beroende på vilka växlar du byter mellan så kan det vara en förändring från kanske 6% till mer än 15% (också beroende på hur din kassett ser ut). Det som jag kan tänka mig händer är alltså att du på grund av cykelns konfiguration måste växla ner till en lägre utväxling än vad som känns bekvämt. Låt säga att du brukar ligga på stora klingan fram, prova då att växla till nästa mindre klinga fram och se om du hittar bättre växellägen på kassetten då.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    33
    Tackad 43 gånger i 39 inlägg

Standard

Sänka kadensen bör väl vara bättre än att trampa luft? Lyssna inte för mycket på sk experter utan lär känna din kropp och kör efter vad du själv anser du klarar av. Får du inte ont i knäna? Bra då gör du väl troligtvis det som är rätt för just dig☺.

Liknande ämnen

1. Kadensen
    By Kadens in forum Träning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2015-09-18, 19:27
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 11:44

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!