Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 13
    Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 35 gånger i 30 inlägg

Standard Kadensen, kadensen

Jag har haft problem förut med för låg kadens, ivf om man ska tro på experterna/den allmänna meningen. Men jag har till sist lyckats få upp den i runt 90 och jag tror nog det kommer att öka en bit till. Inte 90 i medel, men jag håller runt 90 när det är fritt fram så att säga. Cyklar en hel del i stan, där blir det ju som det blir.

Men, nu har ett annat problem uppstått. Om jag ska cykla längre än vanligt och alltså vill hålla lite lägre fart för att spara på orken klarar jag inte att göra det utan att sänka kadensen. Om jag håller samma kadens men försöker att lägga mindre kraft bakom på en lägre växel får jag bara den där trampa luft-känslan. Jag har verkligen försökt, men det går inte över. Hur gör ni när ni vill spara på krafterna?

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gånger i 50 inlägg

Standard

Min uppfattning numera är att de flesta motionärer håller en för hög kadens. De siktar på 90+ som de flesta proffsen håller. Vilket jag också trodde förut var rätt. Men det kan diskutera om det stämmer. Eliten håller en mycket högre effekt en motionärer, och det finns undersökningar som visar att ju högre effekt desto högre är den optimala kadensen. Och vice versa! Dvs. motionärers ideala kadens är lägre. Hur mycket lägre beror ju på hur bra/dålig tränad man är.
    Se vidare: http://myworldfromabicycle.blogspot....bicycling.html
    ------------
    Jag själv har därför sänkt min medelkadens betydligt. Från att ligga på 90-100, så ligger jag nu runt 80, och märker ingen försämring. Samtidigt är det svårt att jämför när jag inte har exakt data på watt/snittfart/sträcklängder/sträcktider från före och efter.

Jag tror att det bäst är att prova själv. Cykla några gånger med snittkadens på 80 och jämför med turer där snittkadens varit 90 och över. Det här kräver naturligtvis en cykeldator med kadensvisning.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29

Standard

Kan ju vara så. Men lägre kadens har jag ju redan provat, så inget jag behöver testa. När jag lyckades få upp kadensen blev jag också snabbare. Och det är ju inte fel. Så jag är rätt nöjd med utvecklingen.

Vad jag undrade var mer hur andra gör när de vill hålla en lägre fart än normalt under lång tid. Sänker ni kadensen, som jag, eller lyckas ni cykla med samma kadens men med lägre kraftutveckling?

Reg.datum
    Jul 2011
    Tack
    85
    Tackad 102 gånger i 77 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

I mina zon 2 pass håller jag en kadens på 90-92 i snitt över ca 2.30 - 3.00 tim i tid, jag växlar ner för att hålla kadensen.
    Självklart så sjunker ju farten på det sättet men hastigheten spelar ju ingen roll på ett sånt pass.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Jag har på senare tid funderat på vad man vill uppnå med när man söker efter att hålla en viss kadens efter någon artikel, eftersom vi alla har olika förutsättningar och ork.

Om man håller en konstant kadens så kommer aldrig en cykel gå snabbare än den utväxlingen man kör på. För att bli snabbare så behöver man antagligen öka kadensen eller ändra utväxlingen på cykeln, om man nu inte hittar en lång utförskörning.

Så att i min värld så kommer jag aldrig att kunna köra över en viss hastighet eftersom jag har den utväxlingen jag har och jag kan bara trampa upp till en viss kadens, oavsett om det är racer, liggcykel eller velomobil. Jag kommer heller aldrig bli snabbare i en klunga än min utväxling och max-kadens tillsammans. Jag kommer lägga mindre energi på varje tramptag och kommer således orka längre i klungan, på högre växlar i högre farter. Men det kommer finnas ett slut om jag har fel utväxling och inte orkar hålla upp kadensen om kraften i kroppen finns där.

Istället för att prova hålla en viss kadens så körde jag på i slutet med "uppfel" efter hur min överkropp beter sig över cykeln. Studsar jag på sadeln så är de för lätt växel, gungar jag i sidled så är det för tung. Då bygger min normala cykling på att benen och egna orken avgör vilken växel jag orkar med på en viss sträcka, eftersom jag har den energin jag har i kroppen. Jag kan alltid tillföra energi för att orka längre, men jag kommer alltid komma till en maxhastighet som beror på egna max-kadensen kontra utväxlingen på cykeln.

Sen kan man alltid under träning peta in pass för att öva upp sin kadens eller köra på riktigt tunga växlar. Men jag tycker att man ska utgå ifrån sig själv och hitta sin egna trivsel kadens och där börja jobba sig framåt, istället för att prova söka en siffra som kanske gäller för andra. Kommer man upp i 90 och det blir ens trivsel kadens så är det bara att tuta på.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

6. Denna medlem säger tack till MacTommy för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Håller med i MacTommy. Hitta det som fungerar för en själv.
    ----------
    Många letar efter snabba lösningar. Någon annan ska säga vad som är "rätt". Kadens är en sådan sak, vi har debatten om "rätt" kost, "rätt" träning, "rätt" cykel", "rätt"... Listan kan göras lång.

Att själv sök svar på vad som passar är en längre och mer tidskrävande väg, men jag tror att det är den rätta vägen.
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

När det gäller trivselkadens, kan man bli lite lurad och tro att man har hittat den. Man läser en artikel och följer den. Allt känns bra, och om någon säger nått annat försvarar man sin ståndpunkt. I stället för att kanske ge det en chans, och prova. Om det var sämre, så är ingen större skada skedd, utan man återgår till det man tidigare trivdes med.

Som jag skrev innan, följde jag alla råd om att öka kadensen, vilket jag efter några säsong lyckades med. Jag hade och har inte några problem att ligga på över 100 om det behövs, men låg oftast runt 90-95. Vilket jag tyckte under många år var min idealkadens. Alla som cyklade med lägre kadens, tyckte jag cyklade fel

Efter att jag läste artikeln jag länkade till, började testa med att sänka min kadens. I början kändes det ovant och ineffektivt. I de läget kunde jag ha övergivit experimentet, med slutsatsen att låg kadens var fel för mig. Men i stället fortsatte jag 1-2 säsongen med den lägre kadens, och numera känns 80 som min idealkadens. Allt över 90 känns alldeles för fort och lätt, och jag får ingen tryck på pedalerna.

Man behöver och ändrar sin kadens, och gör det automatiskt, efter omständigheterna. Exempelvis när jag börjar bli trött sjunker min kadens. I tunga uppförsbackar ligger jag på ca 75 och det känns rätt för mig. Ibland kan jag få känningar i knäna, och jag ökar då kadensen för att belasta knäna mindre. I bland känns det mer effektivt med hög kadens, ibland lägre, och det under samma tur. Så att tvångsmässigt hålla samma kadens, samma siffervärde, oavsett omständigheterna, tror jag inte heller är rätt.

Som sagt prova själv, men ge det en chans under en längre tid.
    Och gör inte som andra säger, utan hur du själv upplever det.
    Senast redigerad av MarkkuS den 2017-06-24 klockan 07:33
    mvh
    Markku

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29

Standard

Vore det så enkelt som att "prova själv" hade jag ju inte behövt fråga. Jag lyckas ju inte hålla samma kadens med lägre kraftutveckling, så hur ska jag kunna prova det? Därför är jag nyfiken på hur andra gör. Tack Heff, som faktisk svarade på min fråga.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Min kropp skvallrar ibland för mycket i vilken status den är i. Genom att känna efter så kör jag ibland på lättare växlar och högre kadens, och ibland tvärt om. Min kosthållningen är långt ifrån den ultimata. Så att istället för att fokusera på att alltid cykla på en viss kadens, så låter jag kroppen berätta det genom att analysera hur jag sitter över sadeln/sätet från dag till dag och det blir dagens trivselkadens. Orkar jag bara trampa 85 så finns det ingen anledning att puscha mig upp till 90, bara för att någon sagt att där bör man ligga.

Kan man inte kompensera detta med tyngre växlar så kommer man automagiskt att cykla långsammare. Kadens, växel och fart följs åt... minskar jag kadensen så sjunker farten och måste kompenseras med annan växel. Ändrar jag växel så måste jag kompensera kadensen för att bibehålla farten. Så det blir alltid en kompromiss för hur mycket jag orkar trampa kontra växeln jag har i för dagen. Man har sin gräns när musklerna inte orkar mer.

Ibland så är bena tunga som bly och ibland så upptäcker man att man ligger och kör i 40-45km/h och fattar ingenting när man susar förbi andra cyklister.

Ska man cykla långt så är kroppens energilager lite avgörande för mig. Har jag bara energi för x antal mil så kommer jag inte kunna upprätthålla farten och den sjunker sakta men säkert tills kroppen får ny tillförd energi, lite som ett batteri. I detta fall så är det hur mycket energi jag får ut i benen som är den avgörande faktorn hur långt jag kan puscha mig där jag får bolla med kadens kontra växel för att nå mitt mål och det är bara jag som kan göra det själv genom att känna min kropp och träna.

Sen kan man alltid lägga in pass där man kör på lite tyngre växlar och ibland lite högre kadens, men allt handlar om vad man vill få ut av cyklingen. Ibland är det trevligt om man inte ligger på maxkadensen hela tiden, eftersom kommer man ikapp en cyklist så är det lättare för mig att trampa lite fortare, än att byta växel för att ta mig förbi.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1

Standard

Bra svar MacTommy. Precis så känner jag också. Det är upp och ner med formen. Även om det bara är någon dag i mellan. Som motionär behöver man ju inte alltid vara så himla seriös med träningen. Ingen här kandiderar väl till cykellandslaget?

Skulle tro att bara att ge sig ut någon timme på cykeln räcker långt, även om det inte går på 100%.
    mvh
    Markku

Liknande ämnen

1. Kadensen
    By Kadens in forum Träning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2015-09-18, 19:27
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 11:44

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!