Visar resultat 1 till 3 av 3
    Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 92 gånger i 87 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard MTB-resa till Portugal

Det hör inte till vanligheterna att jag kommer iväg på resor, men i år lyckades jag komma iväg på ett kul äventyr som jag vill dela med mig av. Det var från början en god vän som kom med förslaget. Han ville fira sin 50-årsdag med en resa istället för en tillställning. Vi resonerade om lite olika alternativ och fastande för en MTB-tur längs Portugals kust från Lissabon till Sagres. Arrangemanget var riggat av ett lokalt företag och förmedlat genom en svensk arrangör. Upplägget var sådant att vi hyrde cyklar på plats, vi fick kartor och ett par GPS:er med rutten inlagd, boende var förbokat och den lokala arrangören fanns tillgänglig på telefon. Man hade också ordnat transport av bagage mellan natthärbärgena. Sedan fick vi klara oss på egen hand.

Cyklingen var fördelad på 6 dagar med dagsetapper på 7-8 mil. För vår grupp så innebar detta ca 6 timmar om dagen på sadeln. Delvis på grund av att vi gjorde många stopp och njöt av spektakulära vyer, men mest för att det inte går så snabbt att ta sig fram i terräng. Det ska väl sägas att miljön var mycket varierad och rutten löpte mestadels i glest befolkade trakter. Därmed var också anvisade vägar inte så väl använda. Vissa avsnitt gick inte att ta sig fram längs på grund av bland annat täta björnbärssnår så då fick man vara lite kreativ och hitta andra vägar. Materialet som arrangören tillhandahöll var fantastiskt trevligt. Vi fick varsitt litet häfte på dryga 50 sidor där varje dag var närmare beskriven med förslag på platser att besöka, restauranter att äta middag på osv. Liksom i många andra länder söderöver så finns gott om matställen och maten var genomgående god. Såhär alldeles intill Atlanten var det förstås mycket fokus på fisk.

Cyklingen gick mestadels på enkla grusvägar, men också smalare stigar. Enklare grusvägar i Portugal kan precis som i Sverige bestå av två hjulspår med en gräs-sträng i mitten, men i området där vi var så var underlaget sådant att man har svårt att tro att vanliga bilar tar sig fram här. Här krävs traktor eller bil med mycket markfrigång och fyrhjulsdrift. Det var bitvis brant, bitvis söndereroderat och bitvis sand så lös att det var omöjligt att cykla. Vägar och stigar vindlade ofta fram bland korkekar eller genom tallskogar och här fick man lite skugga från solen. Det var också långa sträckor alldeles intill Atlanten, uppepå platåer som slutade i höga klippor ut mot havet. Det var verkligen mäktigt att cykla några meter från en klippkant som stupar 40-50 meter ner i havet.

För den som funderar på en sådan resa så kan jag verkligen rekommendera den tur vi gjorde. Förutsättningen är dock att man är hyggligt bra på MTB-cykling och att man förbereder sig med några hundra mils cykling inklusive några längre MTB-rundor. Jag kände mig själv mycket väl förberedd, men trots att jag normal nöter sadel i mer än 10 timmar i veckan så hade även jag känningar i baken efter långa dagar på skumpigt underlag. Dock utan att det störde upplevelsen nämnvärt. Den aktuella turen utgör en del av Portugal Nature Trails utbud och är ett av deras tuffare alternativ. Det lär bara vara 30-40 cyklister som gör denna tur varje år vilket bidrar till att göra den ganska exotisk och speciell. Utöver arrangerade turer så är det nog bara enstaka enskilda genomförande av turen varje år och det innebär att så fort man är ute på "leden" så är man mestadels ensam.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Skulle vara kul att ge sig på något sådant, men har svårt att få med mig vissa i familjen.

Har du någon ungefärlig summa som det kostade, som du kan dela med dig av? Behöver inte vara på öret, men i runda slängar.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 92 gånger i 87 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Tänk till lite med resesällskapet. Det är viktigt att alla cyklister är tillräckligt "bra" för att klara turen och värdefullt om man är hyfsat jämna. Kanhända att familjemedlemmen kanske gärna reser till destinationen, men vill inte cykla? Då kan man med fördel utnyttja denna till att sköta bagagetransfern och spara in några tusenlappar på det. Kanske inte så kul om man är två, men om man kan få ihop ett litet gäng och kanske minst två ickecyklister som kan hålla varandra sällskap.

Pris för själva turen inklusive hyrcyklar var drygt 15000 kr (då ingick alltså boende, frukost, bagagetransfer, kartor, lån av gps osv). Sedan tillkommer flygresa och där skiljer det mycket i pris beroende på när man vill resa och hur lång tid det får ta. Vi valde direktflyg som tog ca 4:20 och det gick på ca 3500 kr vill jag minnas. Mat är ganska billigt att äta och köpa. Man kan i regel få en anständig middag med dryck och dessert för kring 200 kr och en lunch för kanske 50 kr. Så veckan slutade väl lite över 20000 kr. Jag har tittat på andra resor och det går att komma undan billigare, men man kan också köpa betydligt dyrare äventyr.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Sverige - Portugal på MTB & Damcykel
    By Eben in forum Långfärdscykling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-03-02, 19:20
  2. Cykla med mig till Portugal i sommar!
    By miolin in forum Långfärdscykling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-17, 17:24
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-07, 12:07
  4. Resa till Frankrike/Italien
    By KristoferB in forum Långfärdscykling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 20:01
  5. Spanien/Portugal i sommar
    By swedontour in forum Långfärdscykling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 00:48

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!