Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 16 av 16
    Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7
    Tackad 7 gånger i 6 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Att bli påkörd bakifrån när man slickar vägrenen så har man gjort sitt för att undvika olyckor...
    Nu är cyklisten avliden. Jag har själv cyklat mycket landsväg och de flesta bilister är noga med att hålla ut när de kör om cyklister. Det räcker dock med att en bilist inte gör det för att olyckan ska vara framme. Kan direkt säga att vissa bilister behandlar cyklister som luft. En svart merca smekte förbi mig på en 90-väg och det var väldigt obehagligt. Den bilen var utlandsregistrerad från Lettland eller Litauen, i de länderna och andra öststater har bilister dålig respekt för cyklister.

Påkörning är en riskfaktor och det kan drabba den bäste av cyklister. Jag försöker alltid att välja 70-vägar framför 90-vägar, jag cyklar helst på tider när det är lite trafik, gärna söndag fm. I slutändan får man kanske inse att livet är riskfyllt och att man inte kan skydda sig mot allt. I värsta fall får man väl sälja cykeln och köpa sig ett par löparskor istället.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 57 gånger i 47 inlägg

Standard

Ja, man får vara glad så länge man klarar sig från påkörningar.

Jag har ibland funderat på att gå över till MTB och cykla i skogen. Men jag misstänker att åtminstone jag kommer att råka ut för fler olyckor då med omkullkörningar. Så det känns inte som ett bra alternativ för mig.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Apr 2007
    Tack
    0
    Tackad 3 gånger i 3 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Fråga: Är det bättre i Stockholm?
    Svar: NEJ!

Jag tillbringar minst en vecka varje sommar i Varberg. Där saktar bilister in före cykelpassager och de stannar om det kommer någon cyklist.
    I Stockholm använder bilister cykelbanorna som genvägar av och trottoaren som extra parkeringsplats.
    Dessutom vet mycket få fotgängare vilken sida av vägen man skall gå på.

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7
    Tackad 7 gånger i 6 inlägg

Standard Ny cykelolycka 2 allvarligt skadade

Två cyklister har blivit påkörda av en bilist i Ärla utanför Eskilstuna. Den ena, en kvinna i 60-årsåldern, är svårt skadad. Hon får intensivvård för en blödning i bröstkorgen, meddelar Mälarsjukhuset. Den andra, hennes make, har fått lindriga skador.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 92 gånger i 87 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Är det bättre i Stockholm?
    Citat Ursprungligen postat av mikebike Visa inlägg
    Svar: NEJ!
    Min upplevelse av stockholmstrafiken är inte särskilt positiv. Jag uppfattar många som oerhört självupptagna oavsett om de går, cyklar eller åker bil. Jag anser det definitivt inte är bättre i Stockholm än någon annanstans. Stockholm har för mig jumboplatsen, men om det kan vara till någon tröst är man förmodligen inte ensam "där nere". Bland de orter där jag har lite mer erfarenhet av att cyklar är det kanske ingen som konkurrerar, men vad man kan läsa sig till av andra cyklister så finns en och annan konkurrent till titeln "staden där cyklister är värst utsatta".
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Det bästa med "Stockholmare" är att de kommer ifrån hela landet... så det verkar vara något som ställer till det i huvudet på folket när de flyttar hit. Vet inte om man tror att man måste vara på ett visst sätt för att smälta in eller vad det beror på.

Positivt är att vi har en herre inom politiken som tänker bort bilen där den egentligen inte behöver vara bilar och ger plats åt både gångare och cyklister. Bara en så enkel sak där det är tvåfiligt kortare sträckor, att man tar ett körfält och anlägger breda fina cykelbanor där alla typer av cyklister får plats. Tycker det flyter på bättre för bilisterna på den sträckan nu eftersom de inte behöver bestämma vem det är som ska köra först när vägarna blir en. För cyklisternas del så kan man hålla olika tempon på sträckan utan att snudda vid varandras styren och bilars backspeglar.

Men det finns mycket att jobba med för att nå en hållbar standard som funkar för alla, både i Tjockholm och övriga landet.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!