Visar resultat 1 till 4 av 4

Standard Hjälp med första hybridcykel

Jag tänker börja träna på cykel och vill ha en som jag kan köra på landsväg och grusväg. Prisklass 8-10000kr. Tips mottages tacksamt! Carola

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Kan du bedöma procentuell uppdelning mellan grus och asfalt som det kommer vara? Hur är standarden på grusvägarna?

Det finns aldrig en cykel som funkar maximalt i alla lägen, i de lägena så anpassar man modellen efter underlaget man mest kommer att cykla på. Det är mycket roligare att ha en "pigg" cykel som rullar bra på asfalt om det är där man mestadels kommer vara och cykla, än att anpassa cykeln efter 10% grusvägskörning där man får slita onödigt när man kommer upp på asfalten.

Är det dålig och mycket grusväg så kanske man ska lägga sig på en dämpad framgaffel, som gärna är låsbar från styret, Är det en mindre del gropigt så funkar det för mig att ta en med stel framgaffel för att det ska snurra på bra när man kör på asfalt.

Oavsett typ av cykel så är det aldrig bra att köra ner i hål i vägen, utan att prova cykla runt hålen. Lätt att man förstör hjulen, med eller utan dämpad framgaffel.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

De senaste åren har det skett en intressant utveckling med en typ av cyklar som bland annat brukar benämnas "gravelbike". Det är en cykel som vid första anblicken liknar en racer, men med lite bredare däck. Tittar man lite närmare så är det dock ganska mycket som skiljer från en racer. Det är cyklar mer mer inriktning på komfort och praktisk användning. Tidigare så sade man att cykeltyper är kompromisser och bra på just sin specialitet, men ganska dåliga för vissa andra användningsområden. Sedan uppfanns hybriden och elaka tungor säger att hybriden är en kompromiss som inte är bäst på något och halvdan på det mesta.

Gravelbike eller adventure eller om man nu ta någon av de andra benämningar som används är ett "brott" mot den gamla gängse uppfattningen. Med dessa cykeltyper har man visat att det går att paketera in allt det man försökte skapa med hybriden, men med långt mindre kompromissande på egenskaper. Mitt första råd är alltså att läsa på lite om dessa cyklar och gärna att du försöker få prova någonstans. Prismässigt ligger dessa cyklar från ca 7000 så det bör passa din budget. En cykel som fått mycket positiva omdömen är GT Grade och vore jag ute efter en ny cykel av denna typ så vore detta en het kandidat för mig.

http://road.cc/content/buyers-guide/...bikes-are-home

http://www.cyclingabout.com/complete...re-road-bikes/
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Standard

Tack den ska jag kolla upp!

Liknande ämnen

1. Hjälp mig att bestämma första el cykel!
    By prettyflacko in forum Köpråd och märken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-30, 09:46
  2. Hjälp första racer hoj :)
    By ash2life in forum Köpråd och märken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-02, 11:25
  3. Hybridcykel för 2m man?
    By Clee in forum Köpråd och märken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 12:40
  4. Ännu en hjälp en nybörjare tråd (första racern)
    By xp2002 in forum Landsväg / Racer / Cross
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 10:36
  5. Ny hybridcykel?
    By Stina in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 11:48

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!