Visar resultat 1 till 8 av 8
    Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gånger i 48 inlägg

Standard Hur mycket ska man dricka?

Vissa cyklister tror att de måste dricka en viss mängd, som de i förhand har räknat ut. Som ska intas med ett viss mellanrum, som det också "vet" i förväg. Detta oavsett om de är törstiga eller inte. Det intressant är att det även "vet" hur detta schema ser ut oavsett hur vädret är, i vilken kondition de själva har, eller andra faktorer.

Forskning säger att finns inga som helst belägg för att det gör någon som helst nytta, att dricka mer än vad din törst säger till dig att dricka.
    Se vidare: http://traningslara.se/hur-mycket-va...ampaign=buffer

Jag själv trodde också på denna myt förut. Skulle jag på en långtur förut var jag överlastad med alla flaskor som skulle med, om det inte fanns påfyllningsställe efter vägen. Eftersom jag "visste" och kunde i förväg räkna ut hur många liter jag behövd ta med. Enkel matematik bara!

Numera dricker jag när jag känner jag behöver det och inte annars, och jag har mer än halverat vätskepåfyllningen, och cykling går lika bra för det. Om temperaturen är under +10, klarar jag mig med mindre än 1/2 liter på 2 timmars cykling. I går då det var +25 här och jag hade med 1 liter vatten, och allt gick åt under 2 timmars cykling. Men naturligtvis är detta individuellt. Ju mer man cyklar desto bättre uppfattning får man om hur mycket vätska man behöver ta med beroende på omständigheterna.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Den där myten om att man "måste" dricka en massa vätska är ju även utbredd utanför cyklingens värld, man ser ju redan på tunnelbanan hur unga, mest flickor, sitter och klunkar ur en medhavd flaska. Det enda dom åstadkommer med detta är ju att dom får springa oftare på toa.
    Själv klarar jag mig med min Camelbak flaska fast åtminstone hälften är kvar när jag kommer tillbaka oavsett om det är en längre tur.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

För mig så blir jag mindre sötsugen om jag dricker vatten under dagen och det märks direkt när jag varit dålig på det. Har dock ingen indoktrinerad mängd som jag måste hiva i mig, varken på eller utan cykel.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag tvivlar inte på att det blir tokigt om man okritiskt låter sig ledas till att dricka på ett visst sätt eller enligt ett visst mönster. Men man måste ha klart för sig att det där med att "dricka när man är törstig" kan bli precis lika fel som att följa ett visst schema. Omvänt skulle man kunna säga att de flesta rekommendationerna eller "idéerna" som finns bygger på en logik som inte behöver vara fel.

Problemet är väl att många har ett sådant behov av att låta sig ledas och bli tillsagd vad man ska göra och hur. Titta på utbudet av magasin om träning och vilket upplägg många av dessa tillämpar: "såhär gör du för att bli bättre - drick enligt mombasametoden". Läsaren vare sig vill eller orkar tränga ner på djupet av en sådan artikel och än mindre försöker man kontrollera källor och alternativa idéer. Istället tar man till sig de 20% av artikelns som var lättast att förstå. Dvs faktarutan som föreskriver att man ska drick x liter i timmen.

Den gångna helgen hade de trakter jag vistades i ett typiskt sådant väder där tumregeln "dricka när man är törstig" kan bli direkt farlig. Hög värme och blåsigt som det var kan vara särskilt lömskt. Jag har i över 30 år väldigt konsekvent samma erfarenhet från motsvarande vädersituationer. De gånger jag druckit efter törst så har jag råkat ut för vätskebrist medan de gånger jag varit mer proaktiv med att dricka så har jag klarat mig mycket bättre. Det jag vill säga här är att man inte ska lita blint på vad andra säger utan istället ta in och bygga upp egen kunskap. Varje individ (cyklist) har sina unika förutsättningar. Det som är rätt och funkar för den ene kan vara fel för någon annan.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Jun 2013
    Tack
    67
    Tackad 17 gånger i 14 inlägg

Standard

Jag har råkat ut för vätskebrist när jag varit ute på långturer. Det är fasen inte roligt. Det är bokstavligen som att "cykla in i en vägg" :P Hög värme kombinerat med för lite vätska innan cyklingen var förmodligen boven. Har lagt in en signal i min smartphoneapp (endomondo) att var 5'e km ska jag ta en klunk vatten. Har fungerat hittils
    Crescent Atto 304 2013 samt Felt Z95 Sora STi 2014

Heja Sverige!

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gånger i 48 inlägg

Standard

"...det där med att "dricka när man är törstig" kan bli precis lika fel som att följa ett visst schema..."

Artikeln jag länkade till visar på den aktuella forskningen kring ämnet. Visst kan det visa sig att dessa forskningsresultat är fel, men det är den bästa kunskapen vi har för tillfället.

Om man ignorerar att dricka när man känner törst får man skylla sig själv. Även om man "inte känner törst" så är det väldigt enkelt att ta "slurk" när man känner för det. Om kroppen är behov av vätska känner alla att det smakar gott, och man tar några klunkar till.

Om man dricker något för mycket är inte det skadligt. Däremot går det faktiskt att ta livet av sig genom att dricka vatten, även om det är ovanligt.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    29
    Tackad 34 gånger i 29 inlägg

Standard

Att under lång tid dricka onödigt mycket kan faktiskt vara skadligt. Man lakar ur salter ur kroppen. Naturligtvis inte för att man dricker ett glas extra, men långt under gränsen då man dör av vattenförgiftning.

Något jag borde tänka på själv. Jag okynnesdricker. Dels har att dricka alltid varit mitt "godis". Förr hade jag alltid en tekopp bredvid mig. Nu har jag övergått till vatten. Tillstött muntorrhet har inte gjort saken bättre.

Det lustiga är att när jag är ute och cyklar eller går i skogen dricker jag mindre än när jag sitter hemma framför datorn. Och jag ransonerar inte. Det är väl bara det att okynnesdrickandet faller bort. Plus att bli torr och klibbig i käften är något man både förväntar sig och lättare står ut med när man anstränger sig.

Tror det stämmer det du sa att om man dricker en klunk så känner man suget om man verkligen behöver vatten. Har märkt det med mig själv. Har som kanske framgår av ovanstående ibland svårt att avgöra om jag verkligen är törstig, eller bara torr i munnen eller "sugen".

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av MarkkuS Visa inlägg
    "...det där med att "dricka när man är törstig" kan bli precis lika fel som att följa ett visst schema..."

Artikeln jag länkade till visar på den aktuella forskningen kring ämnet. Visst kan det visa sig att dessa forskningsresultat är fel, men det är den bästa kunskapen vi har för tillfället.

Om man ignorerar att dricka när man känner törst får man skylla sig själv. Även om man "inte känner törst" så är det väldigt enkelt att ta "slurk" när man känner för det. Om kroppen är behov av vätska känner alla att det smakar gott, och man tar några klunkar till.

Om man dricker något för mycket är inte det skadligt. Däremot går det faktiskt att ta livet av sig genom att dricka vatten, även om det är ovanligt.
    MarkkuS, artikeln du länkade till adresserar ett sammanhang som vi kanske ska kalla normal aktivitet. Eller kanske att man kan kalla det "till vardags". Så jag kanske misstolkade dig lite. Jag tycker att artikelförfattaren och de studier han länkar till ganska tydligt visar att man till vardags inte behöver bekymra sig mer om drickandet än den uppenbara och enkla tumregeln att dricka när man är törstig.

Vad som inte behandlas närmare i vare sig artikeln eller referenserna är sammanhang där man svettas mer än vanligt såsom vid en lång cykeltur med hög intensitet eller vid hög värme allmänt. Vätskebrist i sådana sammanhang är en välkänd risk. Bland dem som råkat ut för vätskebrist så finns givetvis en andel som låtit blir att dricka trots att de var törstiga, men en annan inte obetydlig andel drabbade har druckit efter törst och mer därtill. Problemet vid hård ansträngning och hög värme är att man förlorar vätska snabbare än vad kroppen hinner med att signalera plus att det tar tid att återställa till normala nivåer. Vid kortare period av kraftig ansträngning (uppemot ett par timmar) så blir detta knappast något problem. Då tar man normalt igen sig efteråt och man har god tid på sig att återställa vätskebalansen (liksom energi- och saltbalans). Är man däremot ute i många timmar eller hela dagar som inte är så ovanligt bland cyklister så blir det en annan sak. Då utsätter man sig mer påtagligt för risken för vätskebrist (och energibrist och i vissa fall saltbrist).

Jag har själv råkat ut för förhållandevis svår vätskebrist vid några tillfällen. Gemensamt för dessa händelser var att "törsten" inte fungerade särskilt bra efter någon timme i sadeln. Hade jag druckit efter törst så hade jag nog slutat dricka efter en timme. Sedan uppstår för mig och många andra problem med att alls kunna dricka. Nästan oavsett dryck så kväljs man av varje klunk. För sådana sammanhang behöver man en medveten strategi för att förhindra vätskebrist.

Jag tror att detta med okynnesdrickande har utvecklats från sammanhangen är människor faktiskt råkar ut för vätskebrist. Sammanhang för vilka det också finns tydliga och vetenskapligt underbyggda rekommendationer från hälsomyndigheterna. Rekommendationer som går ut på att proaktivt motverka vätskebrist (såsom att dricka även om man inte för tillfället känner sig törstig). I händerna på hälsomagasinen blir sådan information snabbt förvrängd, för att inte tala om hur magasinens läsare kan röra till det.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Hur kan det skilja så mycket?
    By BorgBiker in forum Köpråd och märken
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 15:29
  2. Tränar jag för mycket?
    By Dea in forum Träning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 18:17
  3. Dricka-flaska
    By Heff in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 13:25
  4. Hur mycket kostar...
    By hiigaran in forum Köp & Sälj
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 10:00
  5. Hur mycket ska man tollerera?
    By DanielC in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 08:41

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!