Visar resultat 1 till 2 av 2

Standard Funderar på race-hybrid, city-hybrid eller city.

Går i tankarna om ny cykel men alla dessa olika sorter förvirrar en verkligen.

Så här använder jag min nuvarande, fallfärdiga cykel:
    Jag cyklar mestadels på bra vägar men händer att man ibland hamnar på grus.
    Jag tar alltid cykeln till matvarubutiken och har kassar på styret på vägen tillbaka.
    Jag cyklar så fort jag kan utifrån omständigheterna.
    Händer att jag ibland tar en långtur på flera timmar men det är ingen hobby.

I just den cykelbutik jag tittar i just nu så finns det cyklar från dessa tre segment i samma prisklass. Av dessa tre klasser så känns city och city-hybrid i princip likadana förutom att city-hybrid alltid har, i just denna butik, minst 7 växlar medan city har 0-7 växlar. Race-hybrid känns det som att jag mer betalar för minimalism, möjligen bättre kvalite på komponenterna och slimmade däck (kanske inte klarar två fulla påsar med mat, men vad vet jag.)

Stämmer mina fördomar kring de olika typerna och utifrån detta vad skulle du föreslå?

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Begreppen är nu inte så kristallklart definierade, men jo, city och cityhybrid är mer orienterat mot att vara cyklar som kanske är lite mer "tåliga" och färdiga för vardagsbruk. De är färdigt rustade med lampor, skärmar osv, men å andra sidan görs avkall på hur snabba och lätta de är.

Race-hybriden är väl lite mer orienterad som motionsredskap och pendlarcykel för lite längre sträckor (>milen).

Gränserna mellan city-hybrid och race-hybrid är väl lite luddiga. Du kan hitta en pigg city-hybrid och du kan anpassa en race-hybrid så att den lämpar sig för alla dina behov.

Jag har själv en city-hybrid som går kortare sträckor till vardags och jag kan tänka mig att en sådan vore ett bra val för dig.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Liknande ämnen

1. Bike city guide
    By Runtruntrunt in forum Södermanland
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-28, 18:49
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 12:45
  3. Pedalarmsavdragare för en Cyclepro City 4
    By Apeshaft in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 20:55
  4. Köpråd: Nishiki City Hybrid 608 / Skeppshult STC Edition / STC Pro?
    By finansvalp in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-17, 16:20

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!