Visar resultat 1 till 7 av 7
    Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8
    Tackad 8 gånger i 7 inlägg

Standard Crescent City Concept - Stabil elcykel

Har fått låna en elcykel från jobbet. Första gången jag prövar en elcykel. Det är en Crescent damcykel.

Mina intryck: Crescent har gjort en stabil kvalitetscykel, det känns som om den kommer att hålla i många år.

Dock verkar elmotorn inte alltid gå i gång när den ska. Igår skulle jag cykla uppför en backe, jag hade högsta motorstyrka inkopplad, men fick ingen kraft alls ur motorn, först när jag stannat till och sen fått upp fart igen gick motorn igång. Det är lite "ketchup-effekt" på motorn, ibland känns det knappt som den fungerar för att sen i nästa ögonblick dra på så mycket att man rycker till i sadeln.

Det är bekvämt och snabbt att cykla elcykel, men det blir lite bökigt att ta loss det stöldbegärliga batteriet varje gång man ska parkera cykeln, när batteriet är fulladdat räcker det i ca 13 mil enligt färddatorn, men jag har märkt att uppgifterna om räckvidd är något överdrivna och de gäller nog cykling på plan mark.

Skulle jag köpa elcykel ? Nej. Dels är priset på 17.200kr mycket för en cykel, batteriet har begränsat livslängd, det är omständigt att ta ur och ladda, och tungt att bära med. Utöver det blir man lat och vill knappast sätta sig på en vanlig cykel igen. Dock är det kul att ha provat.

Senast redigerad av Joner den 2017-05-24 klockan 09:58

2. Denna medlem säger tack till Joner för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 98 gånger i 93 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

City Comfort är väl den vanliga omotoriserade modellen? Jag tror det är en ELIN som du provat.

Du har en viss poäng med att behöva ta loss batteriet vid parkering. Jag tycker dock mer att problemet ligger hur vårt samhälle förhåller sig till klåfingrighet. Utifrån hur det ser ut så är det ofta att man inte kan räkna med att få ha sin cykel i fred. På sina håll så är ju även de mest oansenliga objekten stöldbegärliga. När jag klev in genom dörren på jobbet idag och stegade upp för trappen med cykeln i handen så gjorde jag reflektionen att de av mina kollegor som liksom jag cyklar en lite längre sträcka på en lite bättre (dyrare) cykel alla förvara cykeln inne på sina kontorsrum. På arbetsplatsen finns simpla cykelparkeringar utomhus och en fåtal platser i låsta cykelrum. Ingetdera av dessa är "miljöer" som känns hälsosamma för en dyr cykel. Det jag tror behövs och som också finns i långsamt tilltagande omfattning är cykelvänliga arbetsplatser med ändamålsenlig förvaring. Alla större arbetsplatser borde ha reglerätta cykelgarage, eventuellt med enskilda låsbara bås för varje cykel. Det ska vara lätt att komma in i och parker och man ska smidig tillgång till dusch och ombyte. En enklare "verkstad" vore också på sin plats med möjlighet att spola av sin cykeln och tillgång till verktyg.

Tycker du verkligen att batteriet livslängd är av central betydelse? Jag har en elcykel som gått en bit över 1000 mil. För mitt batteri är angivet att det ska klara 500 laddcykler och jag har väl hunnit med 100 av dessa (en del nyare batterier ska klara 1000 cykler). Så jag tänker att ett batteri för i mitt fall 6000 kr som räcker till närmare 5000 mils cykling är en struntsumma i sammanhanget. För en elcyklist som kanske cyklar 3-500 mil om året så bör batteriet hålla i 10-20 år.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    City Comfort är väl den vanliga omotoriserade modellen? Jag tror det är en ELIN som du provat.

Du har en viss poäng med att behöva ta loss batteriet vid parkering. Jag tycker dock mer att problemet ligger hur vårt samhälle förhåller sig till klåfingrighet.

Jo, cykeln heter ELIN och City Concept inte Comfort. Som du skriver finns det risk för att någon klåfingrig sabbar cykeln om man ställer ifrån sig den på stan, färddatorn tex. Batteriet är låsbart, men om det nu kostar 6000kr, så vill man inte ta risken att låta det sitta kvar i cykeln när man går iväg, speciellt inte om man bara lånar cykeln som jag gör. Antar att framhjulet med motorn också är stöldbegärligt och lättstulet. Det finns ju försäkring, men det blir ju en extra kostnad om man inte nöjer sig med hemförsäkringen och den täcker nog inte mycket om man blir av med en cykel för 17.000kr. Jag har i vanliga fall en gammal sliten herrcykel jag köpte för 200kr. Det bästa med den är att jag får ha den ifred.

Alla större arbetsplatser borde ha reglerätta cykelgarage, eventuellt med enskilda låsbara bås för varje cykel. Det ska vara lätt att komma in i och parker och man ska smidig tillgång till dusch och ombyte. En enklare "verkstad" vore också på sin plats med möjlighet att spola av sin cykeln och tillgång till verktyg..
    Håller med. Just infrastrukturen för cyklister hänger inte med i utvecklingen. Det byggs cykelvägar och cykelparkeringar, men låsbara cykelgarage saknas. Finns säkert i mer cykelvänliga länder som Danmark och Holland. Alltså som ett automatgarage, en dörr öppnas och man ställer in cykeln, dörren låses man får ett kort som man sen använder för att öppna dörren när man har betalat.

Tycker du verkligen att batteriet livslängd är av central betydelse? Jag har en elcykel som gått en bit över 1000 mil. För mitt batteri är angivet att det ska klara 500 laddcykler och jag har väl hunnit med 100 av dessa (en del nyare batterier ska klara 1000 cykler). Så jag tänker att ett batteri för i mitt fall 6000 kr som räcker till närmare 5000 mils cykling är en struntsumma i sammanhanget. För en elcyklist som kanske cyklar 3-500 mil om året så bör batteriet hålla i 10-20 år.
    Att batteriet håller i 10-20 år håller jag för tveksamt. Tänker på batterier till bärbar pc som tappar rejält med kraft redan efter 3-4 år. Batterikostnaden är ett hinder som får många att tveka inför köp. 6000kr är mycket för ett batteri, mer än 1/3 av vad cykeln kostar ny. Likadant med elektriska hybridbilar som har ett tveksamt andrahandsvärde pga dyrt batteribyte. Hoppas att utvecklingen med batterier gör dem billigare och effektivare. En idé vore att montera ett uppladdningsbart batteri på elcykeln som du laddar upp med muskelkraft när du cyklar.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joner Visa inlägg
    Att batteriet håller i 10-20 år håller jag för tveksamt. Tänker på batterier till bärbar pc som tappar rejält med kraft redan efter 3-4 år. Batterikostnaden är ett hinder som får många att tveka inför köp. 6000kr är mycket för ett batteri, mer än 1/3 av vad cykeln kostar ny. Likadant med elektriska hybridbilar som har ett tveksamt andrahandsvärde pga dyrt batteribyte. Hoppas att utvecklingen med batterier gör dem billigare och effektivare. En idé vore att montera ett uppladdningsbart batteri på elcykeln som du laddar upp med muskelkraft när du cyklar.
    6000 kr gäller det batteri som jag valde när jag konverterade en cykel för 5 år sedan. Jag skulle tro att 3000 kr ett mer typiskt pris för exempelvis cykeln ELIN. Mitt batteri har som sagt varit med i 5 år och kanske 100 laddcykler (en bit över 1000 mil) och fungerar som det ska. Jag ser inget som talar emot att det skulle hålla minst 10 år till (förutsatt jag jag använder det i samma omfattning). Jag tror man vet ganska väl från datorer och telefoner hur många laddcykler man kan få ut. Sedan är det en väsentlig skillnad med datorer och telefoner där användarna kan hinna med flera hundra laddcykler inom ett år. Då är det inte konstigt om batterierna är slut efter 2-3 år.

Batteribytet i sig kan mycket väl kännas dyrt, men här handlar mycket om att användarna behöver lära sig att se kostnaderna utslagna över tid (eller sträcka). Man kan lite hypotetiskt jämföra kostnad för elcykel med kostnad för andra transportalternativ. Det kan vara lite klurigt att hålla rätt på allt (investering, drift, bränsle osv), men man kan få en god uppfattning. För min egen del har kalkylen sett ut ungefär såhär (det handlar om pendling till och från jobbet):
    Egen bil: Ca 25000 kr/år (drygt 30 kr/mil för värdeminskning, bränsle, skatt, försäkring, reparation, service osv, siffror som räknats ut av biltidningar, motorbilagor osv i oändlighet)
    Elcykel: Ca 4750 kr/år (inköp 17200kr som vi skriver av på 5 år för enkelhets skull =3440 kr/år, el ca 200 kr, slitdelar som däck, kedja mm 1000 kr/år)
    Kollektivtrafik: Ca 12000-15000 kr/år för det billigaste upplägg av biljetter som jag kunde få till.

Just insikten enligt ovan om att elcykeln vid en totalkalkyl visar sig så mycket billigare som transportlösning är något som många börjat inse och något som många elcyklister framhåller. En särskild tillgång hos just elcykeln i förhållande till en rent muskeldriven cykel är att cyklisten inte blir lika benägen att låta cykeln såt vid sämre väder eller om man känner sig lite ur slag.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    8

Standard

Just insikten enligt ovan om att elcykeln vid en totalkalkyl visar sig så mycket billigare som transportlösning är något som många börjat inse och något som många elcyklister framhåller. En särskild tillgång hos just elcykeln i förhållande till en rent muskeldriven cykel är att cyklisten inte blir lika benägen att låta cykeln såt vid sämre väder eller om man känner sig lite ur slag.
    Nu har jag lämnat tillbaka elcykeln. Det var intressant att prova den, men jag tillhör inte den kategori av personer som skulle köpa den. Jag känner inte att jag har behov av den.

Fördelen är att man kan cykla långt utan att bli trött. Jag cyklade en runda på ca 7 mil utan att känna mig speciellt sliten. Elcykeln är lite som en elmoped med fördelen är att man slipper försäkring.

Jag kan tänka mig att den passar personer som pendlar längre sträckor till jobbet, dvs avstånd som är för tröttsamma och tidsödande att cykla på vanlig cykel. Själv har jag bara 1.5km till jobbet och med elcykeln sparade jag bara ca 1-2min.
    Å andra sidan tog det extra tid med att sätta dit/ta loss batteriet och att låsa cykeln som har 3st lås. Just oron för cykelns värde var också ett stort minus. Jag upplevde nog att man måste ha ett väldigt stort cykelbehov för att det ska väga upp det höga inköpspriset och "krånglet" med laddning, låsning och stöldrisken.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Jo, elcykeln är inte så intressant för den som redan kan lösa sina kortare transporter med cykel. Den är mer en möjlighet för den som anser att den vanliga cykeln inte räcker till. Jag vill minnas att den genomsnittliga distansen som bilpendlare har till jobbet är under 25 km. Därmed skulle man kunna säga att kring hälften av alla bilpendlare mycket väl skulle kunna sadla om till cykel.

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Tror att många skulle må gått med en elcykel, oavsett fabrikat och pendlingslängd eftersom man kan använda den till mer när man väl har den. Har en kollega som köpte en ny elassisterad cykel och nu har han blivit lite biten av att cykla och lite smått sur emellanåt när elassisten drar igång, på väg till och från jobbet.

För mig personligen så är det fusk med elassist, även om jag skulle önska det under vinterhalvåret för att "cykla" mer, eftersom jag oftast ligger i högre farter än 25km/h där man får hjälp. Jag ahr få sträckor som skulle kunna hjälpa mig och här pratar man några få minutrar på min pendlingssträcka på över 15km, tills man kommer till vinterhalvåret då det är segt med vinterdäck.

Dock skulle jag hellre se en statlig subvention på elassisterade cyklar, än subvention på miljöbilar. Allt för att få bort så måna bilar som möjligt ifrån gatorna. En bil tar sin plats och kräver sitt utrymme för förvaring. Bilköer i staden försvinner inte för att alla byter till en "batteribil".

Ang. förvaring så finns bra låsbara cykelboxar i två nivåer som man borde kunna tala om för fastighetsägarna/företaget/kommunen att införskaffa till personalen/medborgaren att hyra. Stockholm Parkering hur ut sådana i Stockholm för 100kr/månad, så att det behöver inte kosta skjortan. Jag betalar 300kr för mitt låsbara velomobilgarage, även det är billigare än busskort varje månad.

Elassisten för mig är en utjämningsfaktor på hur fort man kan cykla och hur långt man orkar. Genom att kunna låna en ifrån jobb/kommun under en period och få en bra kalkyl hur mycket man tjänar så är nog risken ganska stor att man skaffar en själv om man är prismedveten. Kan företaget/fastighetsägare/kommunen fixa bra låsbara boxar nära arbetsplatsen och hemmet så slipper man tänka på att ta bort batteriet hela tiden när man parkerar sin cykel. Gäller att se möjligheter och tipsa omgivningen...
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

9. Denna medlem säger tack till MacTommy för detta bra inlägg:

Liknande ämnen

1. Scott SUB 20 Comfort
    By Mjölksyra in forum Stadscyklar / Hybrid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-07-16, 17:04
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 12:45
  3. Pedalarmsavdragare för en Cyclepro City 4
    By Apeshaft in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 20:55
  4. Sugen på stabil hybrid - vad ska jag ha?
    By sang in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 22:02
  5. Lurad av cykel city.
    By bebbe in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 02:04

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!