Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 43
    Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Smile Gasreglage på el-cykel

Hej alla cyklister!
    Hoppas att allt är bra med Er. =)

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp angående att montera gasreglage på en el-cykel.

Min mamma har köpt en el-cykel som har lite långsam reaktion innan motorn "aktiveras" och hjälper henne framåt. (pga. att den är utan torque-sensor?)
    Detta gör att hon blir rätt vinglig innan hon får upp farten om marken sluttar lite uppåt.
    Vi har hört att man kan montera en sak på handtaget och när man använder den så startar motorn på en gång.

Jag har sett olika namn för detta:
    Tumgashandtag, tumgasreglage, gashandtag, gasreglage, vridgasreglage...

1. Är allt det namn för samma sak?

2. Är det lagligt att själv montera, eller få det monterat, på sin el-cykel?

Här är länk till cykeln som min mamma har:
    http://outl1.se/elcykel-dam-28-fotbroms

3. Vill Du kika på länken ovan och se om den cykeln är "förberedd" för gasreglage?

4. Kan man montera själv? Jag får göra det i så fall och jag tar mig väl fram rätt så bra med bra instruktioner när det gäller sånt här. Jag såg i en YouTube-video att en kille letade upp en kontakt i den högra "helical cable tube", då cykeln inte var "förberedd".
    ( youtu.be/zW6RPzeai30 )

5. Vad kan det kosta att montera sånt hos en verkstad, om dom nu gör sånt? (olagligt?)

6. Var köper man det, några tips? (gärna billigt) Jag kan leta själv efter det billigaste, men jag behöver få hjälp med VAD jag ska leta efter. =)

7. Jag har sett att det säljs i olika volt, vet Ni hur mycket volt det ska vara till cykeln i länken ovan? 36V, eftersom cykeln är 36V?

Stort tack på förhand, och jag önskar Er en härlig vår! =)
    Vänligen, Sandra

Senast redigerad av CykelS den 2017-05-04 klockan 06:42

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Några korta svar "från höften":
    Det ska finnas ett lagligt utrymme för "gasreglage" om det är verksamt upp till en viss maximal hastighet (jag tror det är 6 km/h), Det är svår att ha någon uppfattning om hur det ska göras på en specifik cykel utan att man fördjupar sig i vad det är för el-system. Jag kan tänka mig att det kan vara betydligt enklar om man gör en "olaglig" modifiering som endast innebär att motorn startas manuellt. Det är detta med att få med hastighetsbegränsningen som jag inte är så säker på.

Jag skulle säga att el-cyklar och tillbehör är lite djungel. Går man på färdiga system från de stora tillverkarna (Bosch, Shimano, Panasonic, Yamanha) så bör det vara hyggligt lätt att få hjälp med anpassningar. För den cykel det gäller så kan det vara värre. Så tyvärr så har jag svårt att erbjuda så mycket mer tips just nu.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

3. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    Några korta svar "från höften":
    Det ska finnas ett lagligt utrymme för "gasreglage" om det är verksamt upp till en viss maximal hastighet (jag tror det är 6 km/h), Det är svår att ha någon uppfattning om hur det ska göras på en specifik cykel utan att man fördjupar sig i vad det är för el-system. Jag kan tänka mig att det kan vara betydligt enklar om man gör en "olaglig" modifiering som endast innebär att motorn startas manuellt. Det är detta med att få med hastighetsbegränsningen som jag inte är så säker på.
    Jag skulle säga att el-cyklar och tillbehör är lite djungel. Går man på färdiga system från de stora tillverkarna (Bosch, Shimano, Panasonic, Yamanha) så bör det vara hyggligt lätt att få hjälp med anpassningar. För den cykel det gäller så kan det vara värre. Så tyvärr så har jag svårt att erbjuda så mycket mer tips just nu.
    Hej och tack för svar, mugge!
    En modifiering så motorn startas manuellt; du menar inte via gasreglage, utan på annat vis?

Jag mejlade säljaren mina frågor och dom svarade så här:

"Jag kan inte ge er några detaljer om vilken tillverkare som Lyfco köper in produkterna ifrån. Tror visserligen inte heller att denna information skulle vara er till nytta."

"Det som gör att cykelns motor aktiveras är en liten magnetsensor som sitter innanför det främre drevet. Denna känner då av när man trampar. Varje gång sensorn passerar en magnet så ger den en puls till motorn. Ni behöver alltså ett reglage som kan pulsera en signal. Alternativt, en enklare lösning - är att montera flera magneter som sensorn reagerar på. På så sätt bör ni få en snabbare aktivering av motorn (mer assistans)."

Då funderar jag på om det är vanliga magneter då...ska man superlimma fast dom... och är det verkligen en sådan bra idé att jag grejar med detta när jag är okunnig. Och våran lokala cykelverkstad hjälper bara till med elcyklar av märken som dom själva säljer.

EDIT:
    Jag hittade någon magnet-pryl: https://boxbike.dk/sv/reservdelar-ti...i-oplader.html

Tack igen & trevlig kväll! =)
    Senast redigerad av CykelS den 2017-05-04 klockan 20:31

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Problemet som jag tror blir med att sätta fler magneter är att den kommer bli kvickare vid uppstart och dra iväg snabbare om den bestämmer hastigheten utefter hur fort du trampar. Ett problem med detta är om man behöver göra en 180-graders sväng cyklandes då motorn kommer att både bli kvickare och sparka igång snabbare när man trampar långsamt. Svärmors kompisar har inte modifierat med gasreglage, men de fick bygga om deras cyklar med en switch som stängde av motorn i dessa lägen när de behövde vända. Så att innan du börjar modifiera med fler magneter, provcykla och gör en 180-graders sväng normalt. Nästa steg är att prova fästa en extra magnet med häftmassa (enbart under test) och göra samma sak med en 180-graders sväng och se om antalet magneter påverkar farten. Går det för fort med en magnet eller felra, så bör man inte sätta på flera utan hitta andra alternativ på problemet. Även om man tror att man alltid kommer att hoppa av och leda cykeln runt, så vad händer om man glömmer bort sig en gång och motorn kickar igång?

Min mor (över 70,) har problem att hennes elcykel går för fort, så nu har hon slutat köra den och tar vanliga istället. Hon har en switch vid vevpartiet som hon kan välja el-assist eller gasreglage, så att mestadels så körde hon enbart med gasreglage.

Nu har jag ingen aning om vad det är för kontakter som finns på den cykeln ni har. Söker man "Throttle for electric bikes" så finns det diverse olika alternativ, t.ex. http://www.ebay.com/itm/Universal-El...-/151878233638

Gå igenom och titta hur alla kontakter ser ut på cykeln och om någon liknar den på bilden. Följ kabeln ifrån sensorn vid vevpartiet upp till elektronikboxen och se om det sitter en kontakt. Vet inte om gasreglaget ersätter magnetsensorn helt. Magnetsensorn är troligtvis är någon form av HALL-sensor. HALL-sensorn har 3st ledningar... plus, minus och signal. Gasreglaget i länken har tre trådar och har man tur så är det samma uppsättning som din sensor, är det samma kontakt så är det säkerligen bara att plugga i. Snyggast hade varit om man kunde sätta en switch (eller hittade en swtichbox/kabel som man kan sätta mellan) som kopplar om mellan gas och tramp. Om strömmen är tillräcklig så är det bara signaltråden som ska switchas mellan pedal och gasreglage, in i elektronikboxen. Då kan man gasa upp till en viss fart och sen slå över, om man placera switchen uppe vid styret.

På firman som du länkade till så finns även https://boxbike.dk/sv/reservdelar-ti...cykel-kit.html och https://boxbike.dk/sv/reservdelar-ti...kel_m_navmotor men går man på e-bay så hittar man saker för halva priset. Dock så kan det vara en bra kanal att eposta med och lyssna efter vad de tror.

Vad det senare handtaget gör och fungerar har jag ingen aning om, tänker om det är en switch för att stänga av motorn när man håller in handbromsen. Men det står att med deras prylar så kan man kombinera med gas och vevpartisensor...
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Min "erfarenhet" av den här sortens modifiering är främst genom en bekant som mixtrat ihop några olika (inte nödvändigtvis lagliga) el-konverteringar. För dessa har han just installerat sådant gashandtag, men det förenklar väsentligt att han då köpt alla delarna av samma handlare. I det läget är ju allt i produktserien känt och det är komponenter som är tänkta att kombineras.

Själv har jag ungefär samma system som beskrivs ovan med roterande skiva med magneter som läser av om jag trampar. Till detta har jag en styrbox och en manöverenhet (display och knappar för av och på samt för att välja olika effektlägen). Om jag inte är helt ute och cyklar nu så ska det finnas en inställning i mitt system så att jag med ett tryck på displayen kan få den att gå i upp till 6 km/h. Alltså i princip det du är ute efter. Jag har inget intresse att aktivera den funktionen så jag kommer nog inte att fördjupa mig i hur man gör detta.

Om man går tillbaka till grundproblemet med att din mor har svårt att komma igång så tänker jag att ett annat system med torque-sensor borde vara tryggare att använda. Det blir en bättre koordinationsmässig logik att cykeln vill dra iväg när man börjar trampa istället för att man ska samkoordinera med handgrepp. Annars tycker jag den mest rationella lösningen på problemet är att din mor tränar starter. Bland annat teknik för att snabbare komma upp i fart på muskelkraft, att ställa cykeln och även pedalerna i gynnsamt läge, att försäkra sig om att starta på 1:an, att kanske inte försöka starta i de svåraste motluten, utan kanske åka ner för backen eller börja med att gå upp till krönet.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale Synapse, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Låter lite konstigt det där, jag köpte ett s.k. kit och där följde "gashandtaget" med. Men för att koppla in det måste det ju finnas en därför avsedd kontakt i styrboxen annars har man ingen nytta av ett gashandtag. Om cykeln levererades utan gashandtag så är det ju inte särskilt troligt att det finns en sådan kontakt.

Om det går för fort är det lätt att åtgärda, det finns bromsar och bromshandtagen har en sladd som direkt stänger av motorn eftersom det är en viss eftersläpning på den, den går ett tag efter att man slutat trampa. Är det nån slags billig-version det är frågan om eftersom dessa faciliteter tydligen saknas?!

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Uppdatering!

Jag har nu öppnat den lilla luckan på "batteri-fästet" på pakethållaren, och där i låg styrboxen/kontrollboxen/elektronikboxen (osäker på vad det heter).
    Sickar några foton (uppdelat i detta inlägg + de 2 inlägg efter detta pga max 5 bilder per inlägg).

Jag har googlat länge för att få fram en bild på denna "elektronikbox" med namn på vad de olika kontakterna är till för, men utan framgång.
    Däremot har jag hittat liknande, och jag misstänker att gashandtag-kontakten har dom varit lite roliga och klippt av...! Kanske går det att göra en kontakt av den ändå...

Tankar kring det, och bilderna? =) Tack!

Text på boxen i 1a bilden här under:

Intelligent Brushless Electric Bike Controller
    CHANGZHOU CHAOFAN ELECTRIC CO. LTD
    Model: XL-LED
    Power: 250W
    Rayed voltage: 36V
    Under protection voltage: 28V
    Commutation angle: 120°
    Peak protection current: 12A
    Function:1 Power Assistance
    Three-speed
    Batch: 2016/05
    .
    1. Namn på el-boxen.jpg__________2. 2 vita ej inkopplade sladdar - ev. nåt m självlärning.jpg__________3. 5 sladdkopplingar m grön plasttub om.jpg__________4. AVKLIPPTA - Gul Blå Röd Grön.jpg__________5. AVKLIPPTA - Svart Vit Röd.jpg
    Senast redigerad av CykelS den 2017-05-06 klockan 23:53

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

De sista bilderna:

11. Översikt.jpg__________ 12. Översikt.jpg __________ Kontrollpanel.jpg

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Så att innan du börjar modifiera med fler magneter, provcykla och gör en 180-graders sväng normalt.
    Hej MacTommy och tack för svar!
    Jag pratade med min mamma om fler magneter och vad det skulle innebära, och hon är inte intresserad (snarare tvärtom) av att cykeln ska vara pigg och dra hela tiden i princip. Hon önskar bara hjälp när hon är stilla med cykeln och precis ska sätta sig på den och börja åka. Det är enbart där hennes problem är, så ett gashandtag känns ju bäst.
    Jag kikade på mammas cykel på den där runda saken med magneterna på, och det sitter rätt så bra med magneter där redan. Hur som helst, fler magneter är inte intressant för henne. Men tack för tips, och vad bra att din svärmors vänner kunde lösa det med en switch. =)

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Gå igenom och titta hur alla kontakter ser ut på cykeln och om någon liknar den på bilden.
    Jag gjorde detta igår och bilder finns i de 3 inlägg ovan detta. =) Det är svårt att följa kabeln då kablarna är dragna genom ramen. Men jag tror jag hittade det jag är ute efter (eventuellt är sladdarna jag behöver avklippta tyvärr...se bilder).
    -
    Tack för länkarna! Ja, jag är också aningens förvirrad över olika handbromsar jag sett. Måste man ha någon speciell handbroms när man har gashandtag? Har sett "speciella" handbromsar lite här och var när jag kollat runt efter gashandtag... Min mammas cykel har både handbroms och fotbroms. Tack igen och hoppas att du har en fin helg!
    Senast redigerad av CykelS den 2017-05-06 klockan 21:43

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!