Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Visar resultat 21 till 30 av 43
    Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Att experimentera med att koppla ihop kablar kan innebära att man eldar upp något i styrlådan. Det kan även ske om man köper en pinal och kopplar in den på ett felaktigt sätt. Gäller överallt och i mina ögon ett val hur mycket man vill lägga på att behöva köpa nya saker med hur mycket man vill experimentera.

Det man kan göra är att prova ladda ner andra manualer från olika tillverkare och se om det finns någon koppling mellan färgerna/kontakter de använder mot funktion. Finns det en någorlunda röd tråd i vilka färger/kontakter de använder så kanske det finns en större sannolikhet att gå på rätta kablarna för att få snurr på gasreglage. Styrlådan kan finnas på marknaden under annat namn, tidigare vanligt förekommande att man köper pallar med en produkt märkt med eget namn och monterade in. Det kan vara så att information på kretskortet inuti kan hjälpa till att hitta rätt tillverkare, ett nummer som går att spåra mot en reservdelskort på Ebay eller om de varit så kloka att det märkt kortet med vilka in och utgångar det är för att det ska vara lättare att löda in kablarna rätt. Vissa kan även ha satt en klisterlapp på insidan av locket, men det är inte så vanligt.

Man kan även tänka att du kontaktar mindre firmor som säljer kit och frågar vad de har för färger/konatker in i styrboxen för deras gasreglage för att jämföra med din mammas. Det borde ge större möjligheter att kunna lyckas själv.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Hej igen MacTommy och tack för ditt svar! =)

Jag började pilla med boxen och den gick INTE att öppna "som en ask" utan det var bara kortsidorna som gick att plocka av, resten av boxen var i ett stycke. Och kretskortet gick inte att glida ur boxen. Jag försökte skruva upp 3 skruvar på ena långsidan, men 2 av 3 gick inte att rubba. Satt som berget. Så det enda jag kunde göra var att lysa med en ficklampa in i boxen för att se om där fanns några etiketter eller så, men icke.

bättre sent än aldrig spårade jag sladden från motorn och har nu identifierat den. Kors i taket. Jag bifogar bild där jag ringat in sladdarna från motorn. Sladdarna är dragna igenom ramen så dom har känts svåra att spåra, men nu tog jag och drog i sladden som går från motorn i framhjulet, och in igenom ramen mot pakethållaren och då var det fasen en sladd som rörde på sig - just den som jag misstänkt har med gashandrag att göra.

Bifogar bild där jag ringat in sladdarna från motorn.

Visst måste det vara till dessa 3 kapade sladdar som man kopplar ett gashandtag om man vill ha det?
    Jag tänker mig det här: (länk till produktsida) http://www.ebay.com/itm/Universal-El...-/262346004007

Färgerna matchar ju också - så kopplar man väl röd mot röd, vit mot vit, svart mot svart? Då får man bara skala av sladdarna osv och köpa JST-SM kontakter? Guide här: https://www.ebikes.ca/documents/GrinConnectorGuide.pdf

Då bör väl inget brinna upp....... :')

// Trevlig långhelg! =)
    .
    .

12. MOTORSLADD.jpg

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Hej igen!
    Innan jag skriver detta inlägg har jag inte öppnat "el-box"-facket och kollat efter igen, men...
    Jag har förstått att det verkar som att sladdarna som ett gasreglage ska kopplas till, ska komma ur "el-boxen". Och om det är på det viset, så av mina bilder och mitt minne att döma så kan det nog enbart vara sladdarna i bild 9, dvs. en röd, en grönblå och en svart sladd kopplat till en ensam svart sladd. Det som händer när jag kopplar isär detta är att framlyktan inte fungerar. Kanske kan det vara så att dom kopplat framlyktan till gasreglage-sladdarna? :S Hur som helst... jag slog slag i saken och beställde hem detta gasreglage (länk till produktsida): http://www.ebay.com/itm/Universal-Th...-/151965071380
    Det var så billigt så det är värt ett försök iallafall, tänker jag. Kommer dock dröja ca 1 månad innan det kommer till mig.

En pinsam fråga bara: Kopplar man röd mot röd, grönblå mot blå, och svart mot svart? Om ni vet

Så här står det i objektsbeskrivningen
    Wiring:
    Black: Negative
    Blue: Signal
    Red: Positive

Många tack och ha det fint!

Throttle.jpg
    Senast redigerad av CykelS den 2017-05-29 klockan 23:46

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Blog Entries
    9

Standard

Inom elektroniksvängen så har man generellt svart som minus till batteri. Röd går alltid som + till/från batteriet. Ibland så har man även orange som +, fast med annan spänningsnivå. Beror lite på vilken skola man följer.

Om du tar ditt mätinstrument och ställer det på "DC V 50V" och kopplar den röda tråden mot + och den svarta till -, så bör nålen röra på sig om instrumentet fungerar. Troligtvis så måste man ha slagit igång cykeln. Hjulet på sidan på mätinstrumentet borde bara vara för att kalibrera vid motståndsmätning och har inget med spänningsmätning att göra.

Så att om jag hade kopplat in den så hade jag kopplat färg mot färg, om "Kina"-styrningen ger mig en spänning mellan rött och svart.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    .
    Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    .
    Citat Ursprungligen postat av starhawk Visa inlägg
    .
    Hej och god morgon allesammans och stort TACK från mig och min mamma för er fina hjälp, nu verkar "mysteriet" vara löst!!!

Efter era tips och instruktioner testade jag att mäta med multimätaren och till min glädje landade visaren på 5V vilket ju ska betyda att jag hittat rätt gäng sladdar, så jag mätte mellan grön och röd och då fick jag ingen reaktion från mätaren vilket också verkar vara normalt, så då petade jag ut den gröna och röda sladden från kontakten och höll dom mot varandra en snabbis och DRA MIG BAKLÄNGES så drog motorn igång! (videoklipp här http://makeagif.com/i/8C9Mww ) Det var nästan ett hallelujah-moment...lol.

I nuläget är ju framlyktans sladd kopplad till dessa 3 "gasreglage-sladdar". Det gör väl inget att ha framlyktans sladd urkopplad och att den sladden bara ligger lös där inne i el-box-hålan? Jag har en batteridriven framlampa jag kan montera på styret så det är ingen fara med det.

Tyvärr klantade jag mig med en sak... När jag skulle peta ut den gröna sladden ur kontakten så blev hylsan lite böjd och konstig, så jag skulle pilla den rätt igen, och då gick den givetvis sönder (bifogar bild), så det blir till att köpa en ny sådan och klämma fast så gott jag kan med diverse verktyg för givetvis har jag inget crimp-verktyg...! Får köpa några stycken och ge det några försök men går det inte så får vi ju inhandla ett sådant verktyg.
    Hela 1:50 kronor för en crimphylsa SM AWG28-22 (länk: https://www.electrokit.com/crimphylsa-sm-awg2822.54515 )
    .
    Paj.jpg
    .
    .
    Jag kan ju slänga in en uppdatering när min mamma provkört sin moppe....ehrm el-cykel!

Tack återigen allesammans! Jag hade inte lyckats så här smärtfritt och relativt snabbt utan er fina hjälp här i forumet, så stort tack från mig & min mamma som ser fram emot att ha smidigare cykelturer i framtiden!

Cykla lugnt & ha det fint så länge!

Senast redigerad av CykelS den 2017-05-31 klockan 07:26

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Blog Entries
    9

Standard

Strålande...

Var bor cykeln i landet? Tänkte på om man har några kontakter som har crimpverktyget, eftersom det tar någon minut och fixa det hela, mot någon kaffelängd eller något.

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Strålande...

Var bor cykeln i landet? Tänkte på om man har några kontakter som har crimpverktyget, eftersom det tar någon minut och fixa det hela, mot någon kaffelängd eller något.
    Hej igen MacTommy! Ja, det är toppen och tack vare er!
    Tack för erbjudandet men jag slängde upp en fråga på facebook härom dagen angående om någon kan låna mig ett crimpverktyg och jag fick napp så det kommer ordna sig! Dock har jag inte beställt crimphylsorna än för jag blev lite fundersam om jag hittade rätt där på hemsidan, så jag öppnade cykeln igen och tittade på kontakterna för att se om det stod något på dom, och det gjorde det. Jag bifogar en bild på det. Har googlat lite men utan att bli klokare... Dom måste ju passa i kontakterna liksom. Eller kanske är det universalt... :S Vet du något om detta?

Här är alla de olika som hemsidan electro-kit har:
    (direktlänk) https://www.electrokit.com/productse...thandle=search

Stort tack på förhand & trevlig helg! =)

.
    9. Text på.jpg

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

* Raderat då jag råkade posta dubbelt *

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Strålande...
    Hej igen! Uppdatering...

Jag har förstått att man kanske inte behöver ha crimphylsor m.m. utan att man kan köpa någon slags "klämma" istället så slipper man crimpverktyg, köpa rätt hylsor, kontakter, löda...och det verkar ju väldigt käckt!

Jag har aldrig sett eller hört talas om sånt här förut så du får ursäkta ev. dumma frågor men bättre det än att göra fel :-)

Vad tror du om det här, det är ju 3 sladdar på var sida som ska kopplas ihop:
    Wago 221 Öppningsbar snabbklämma (för upp till 4 mm² kabel), 3 anslutningar, 14:90 kronor.
    (direktlänk: https://www.kjell.com/se/sortiment/e...tningar-p36999 )

Då tar man ju 2 stycken antar jag, och det här med hona och hane, är det inte relevant med såna här klämmor?

Om den jag länkat till är fel, vet du vilken av de här kan jag ta då?
    - De olika Clas Ohlson har: (direktlänk) http://www.clasohlson.com/se/b/El/El...gskl%C3%A4mmor
    - De olika Kjell & Company har: (direktlänk) https://www.kjell.com/se/sortiment/e...tingStyle=grid

~~ Stort tack! ~~

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Blog Entries
    9

Standard

Det finns en uppsjö olika Crimp-hylsor och tyvärr så kan man ibland även behöva koncentrera sig på fabrikatet i själva kontakthusen som de sitter i. När vi få dessa problem så köper vi nya crimphylsor och kontakthus för att vara säkra på att inte hylsorna åker ur. På de lite större fabrikaten så brukar det stå i plasten vilket fabrikat och ett nummer som gör att de går att komplettera med nya crimphylsor.

Om du har plats så går det att använda dessa Wago´s. De finns i två storlekar. Den "vanliga" gråa och den nyare 221 som är mindre. Eftersom du hade en tråd till lyset, den svarta så skulle jag köpt 1st med plats för 3st kablar och satt på de svarta kablarna och 2st 2r för att koppla ihop den gröna kabeln och en för den röda. Du behöver alltså 3st eftersom du måste koppla ihop en färg i varje Wago. Dock ser det ut som du bara har tillgång till 3 och 5r på Kjell och Clas, så ta 3st 3r. Var nog när du skalar kabeln, både att du tar bort tillräckligt mycket plast och att du inte kapar allt för många koppar kardeler i kabeln. Vissa av mina kollegor brukar misslyckas med att skala plasten och då får de inte kontakt under den lilla låsarmen när man stoppat in kablarna.

Om man tror sig få ev. problem med fukt så kan man annars använda sig av http://www.clasohlson.com/se/Skarvkl...ok-UY2/32-5283 med viss risk att dina kablar är för stora. Fanns tidigare på Kjelle oxå.

Finns även "vulktejp" man kan köpa och om man får ett framtida fuktproblem. Skala om kablarna, ev. byt ut Wago:sarna och sen tar man vulktejpen och lindar in allt med. Den är elastiskt som en gasbinda och när man "drar" ut den och lägger ihop två bitar så "smälter" de sig samman och minimerar fuktgenomträngning om man gjort rätt.

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!