Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Visar resultat 11 till 20 av 43
    Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av mugge Visa inlägg
    Min "erfarenhet" av den här sortens modifiering är främst genom en bekant som mixtrat ihop några olika (inte nödvändigtvis lagliga) el-konverteringar. För dessa har han just installerat sådant gashandtag, men det förenklar väsentligt att han då köpt alla delarna av samma handlare. I det läget är ju allt i produktserien känt och det är komponenter som är tänkta att kombineras.

Själv har jag ungefär samma system som beskrivs ovan med roterande skiva med magneter som läser av om jag trampar. Till detta har jag en styrbox och en manöverenhet (display och knappar för av och på samt för att välja olika effektlägen). Om jag inte är helt ute och cyklar nu så ska det finnas en inställning i mitt system så att jag med ett tryck på displayen kan få den att gå i upp till 6 km/h. Alltså i princip det du är ute efter. Jag har inget intresse att aktivera den funktionen så jag kommer nog inte att fördjupa mig i hur man gör detta.

Om man går tillbaka till grundproblemet med att din mor har svårt att komma igång så tänker jag att ett annat system med torque-sensor borde vara tryggare att använda. Det blir en bättre koordinationsmässig logik att cykeln vill dra iväg när man börjar trampa istället för att man ska samkoordinera med handgrepp. Annars tycker jag den mest rationella lösningen på problemet är att din mor tränar starter. Bland annat teknik för att snabbare komma upp i fart på muskelkraft, att ställa cykeln och även pedalerna i gynnsamt läge, att försäkra sig om att starta på 1:an, att kanske inte försöka starta i de svåraste motluten, utan kanske åka ner för backen eller börja med att gå upp till krönet.
    Hej igen mugge! Tack för svar.
    Uppdatering angående magneterna; Jag pratade med min mamma om fler magneter och vad det skulle innebära, och hon är inte intresserad (snarare tvärtom) av att cykeln ska vara pigg och dra hela tiden i princip. Hon önskar bara hjälp när hon är stilla med cykeln och precis ska sätta sig på den och börja åka. Det är enbart där hennes problem är, så ett gashandtag känns ju bäst.
    Jag kikade på mammas cykel på den där runda saken med magneterna på, och det sitter rätt så bra med magneter där redan. Hur som helst, fler magneter är inte intressant för henne. Men tack för tips!
    Jag har även lagt upp bilder på "elektronikboxen" i inläggen här ovan ifall du vill kika på det. Även en bild på min mammas cykel "kontrollpanel". Det finns nog tyvärr inte den inställningen du ev. har på din hoj. Och angående det sista du skrev om, att min mamma ska öva på starten; det var bra tips och vi har gjort detta men hon är en osäker cyklist rent generellt, och hon har tyvärr även ont i höft och knän så det har hjälpt lite men inte tillräckligt, så min jakt fortsätter, hehe. Tack för svar & tips, och hoppas att du har en trevlig helg! =)
    Senast redigerad av CykelS den 2017-05-06 klockan 22:12

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Citat Ursprungligen postat av starhawk Visa inlägg
    Låter lite konstigt det där, jag köpte ett s.k. kit och där följde "gashandtaget" med. Men för att koppla in det måste det ju finnas en därför avsedd kontakt i styrboxen annars har man ingen nytta av ett gashandtag. Om cykeln levererades utan gashandtag så är det ju inte särskilt troligt att det finns en sådan kontakt.
    Om det går för fort är det lätt att åtgärda, det finns bromsar och bromshandtagen har en sladd som direkt stänger av motorn eftersom det är en viss eftersläpning på den, den går ett tag efter att man slutat trampa. Är det nån slags billig-version det är frågan om eftersom dessa faciliteter tydligen saknas?!
    Hej starhawk och tack för ditt svar!
    Ja nog är det Kina-grejer allt. Jag har nu lagt upp bilder på "elektronikboxen" i 3 inlägg här ovan ifall du vill kika på det. Även en bild på min mammas cykel "kontrollpanel".
    Jag är lite förvirrad över de olika handbromsar jag sett. Måste man ha någon speciell handbroms när man har gashandtag? Har sett "speciella" handbromsar lite här och var när jag kollat runt efter gashandtag... Min mammas cykel har både handbroms och fotbroms, går det inte bra att bromsa med dom? Annars blir det ju ytterligare en grej att klura ut hur/var man ska koppla in... =)
    Tack igen starhawk, och hoppas att du har en fin helg!

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag tänker såhär: Den här sortens elektronik är en svåröverskådlig djungel. Mycket av produkterna kommer från Kina och det är svårt att spåra eller få tag på det kopplingsschema som du skulle vilja ha i detta läge. Om det inte går att få tag i ett sådant tillbehör du är ute efter av säljaren så blir det genast lite komplicerat. Inte minst i garantifrågor för om du modifierar något så kommer du knappast få någon hjälp om något går sänder.

Med det sagt så skulle jag prova följande experiment. Kort först bara, de kablar du säger är avklippta är nog snarare bara ändar som inte är använda. Spåra var signalerna från pedalsensorn går in i styrboxen. Med lite tur så finns där 2-3 ytterligare (eller fler) kablar som går in. Förmodligen kan två av dessa kopplas ihop med en brytare så att motorn går igång direkt när man slår till brytaren. För att lista ut vilka så behöver du ställa upp cykeln med drivhjulet fritt. Sedan är det bara att prova vilket par som funkar. Jag skulle sedan förbinda kablarna med en enkel tryckbrytare (eller vad det kan heta), dvs en brytare där strömmen sluts när man trycker och strömmen bryts när man släpper. Denna knapp skulle jag försöka montera på styret nära högra handtaget så att man lätt kommer åt den med tummen.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 64 gånger i 58 inlägg

Standard

Jag tänker såhär: Den här sortens elektronik är en svåröverskådlig djungel. Mycket av produkterna kommer från Kina och det är svårt att spåra eller få tag på det kopplingsschema som du skulle vilja ha i detta läge.
    Precis så tänkte jag också! mitt kit kommer också ursprungligen från Kina men jag såg till att köpa det från en firma som är svensk och har en butik i Stockholm, på det sättet kunde jag direkt gå till dom om det var något problem. Jag fick alltid den service jag behövde från dom.

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Jag tänker såhär: Den här sortens elektronik är en svåröverskådlig djungel. Mycket av produkterna kommer från Kina och det är svårt att spåra eller få tag på det kopplingsschema som du skulle vilja ha i detta läge. Om det inte går att få tag i ett sådant tillbehör du är ute efter av säljaren så blir det genast lite komplicerat. Inte minst i garantifrågor för om du modifierar något så kommer du knappast få någon hjälp om något går sänder.

Med det sagt så skulle jag prova följande experiment. Kort först bara, de kablar du säger är avklippta är nog snarare bara ändar som inte är använda. Spåra var signalerna från pedalsensorn går in i styrboxen. Med lite tur så finns där 2-3 ytterligare (eller fler) kablar som går in. Förmodligen kan två av dessa kopplas ihop med en brytare så att motorn går igång direkt när man slår till brytaren. För att lista ut vilka så behöver du ställa upp cykeln med drivhjulet fritt. Sedan är det bara att prova vilket par som funkar. Jag skulle sedan förbinda kablarna med en enkel tryckbrytare (eller vad det kan heta), dvs en brytare där strömmen sluts när man trycker och strömmen bryts när man släpper. Denna knapp skulle jag försöka montera på styret nära högra handtaget så att man lätt kommer åt den med tummen.
    Hej igen mugge och tack för ditt svar! =)
    Ja det vore toppen om man fick tag på kopplingsschemat. Jag har googlat runt på det som står på boxen "CHANGZHOU CHAOFAN ELECTRIC CO. LTD" i olika varianter, men utan framgång. Det bästa vore ju om man kunde få tag på dom och be om kopplingsschemat.

Säljaren av cykeln kan tyvärr inte hjälpa med det jag vill göra. Det är väl så att ingen vill hjälpa till eftersom det jag vill ha hjälp med tyvärr är olagligt, och det får man ju förstå.
    Ja, garantin ryker ju, men den var bara på 1 år, och det har gått 1 år nu i Juli, så vi tar den risken.
    Och angående de "avklippta" kablarna, så kontaktade jag säljaren om det, och dom skrev att dom har INTE klippt några sladdar, så det kan ju vara så som du säger att dom är oanvända helt enkelt.

Det är svårt att spåra några sladdar då alla sladdar är dragna genom ramen. Tack för tips men i ärlighetens namn känner jag att jag TYVÄRR inte har tillräckligt med kunskaper om el m.m. för att känna mig trygg i att testa att koppla sladdar för att se vad som händer, men jag är tacksam för dina och alla andras tips ändå. =)
    EDIT: Jag har hört detta tips från flera håll nu, så OM jag testar på det, exakt hur ska jag göra då? Skala av lite grann och hålla trådarna emot varandra? Och vilka färger ska jag göra så med?
    Tack för svar och ha en fin kväll!
    Senast redigerad av CykelS den 2017-05-10 klockan 17:35

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 101 gånger i 95 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Det är onekligen lite svårt att resonera såhär på distans. Kablar som inte är anslutna (som du tolkade som avklippta) kommer sannolikt från motor (få kablar) och från display/kontrollenhet (fler kablar).

De två vita kablarna (bild 2) ser ut att kunna kopplas ihop. Prova vad som händer då. Ha cykeln uppställd så att motorhjulet kan snurra och slå på strömmen när du kopplat ihop dessa. Jag gissar att motorn kommer att börja snurra i "full" fart. Eller i bästa fall så snurrar den med 6 km/h. I så fall ska du se till att få in en strömbrytare mellan dessa.

Annars: Finns det andra kablar som kommer ut ur kontrollboxen som inte är anslutna till något?

Om inte så skulle jag ge mig på kablarna från kontrollenheten (kabelknippet med flest lösa, inte inkopplade kablar). Där skulle jag kolla spänningsskillnader mellan kablarna (mäta två och två) och utifrån resultatet försöka få en uppfattning om vad som kan vara vad. Men vi kan återkomma till det efter du testat enligt ovan.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 228 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Jag är servicetekniker och lagar elektronik dagligen, jag rekommenderar inte att du experimenterar med att koppla ihop kablar såvida du inte vill byta ut elektronikboxen. Visserligen så kan det vara en väg att gå för att få till gasreglage att elda upp den gamla och köpa en ny med gasreglage.

Kollade på kopplingsschema på nätet och jämförde med ett hjul som jag har liggandes. Verkar som att svart, röd och grönt användes till gasreglage på de jag hittat. Så bild 9 skulle jag chansat på med risk att bränna upp något, eftersom det finns flera gröna kablar.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

8. Denna medlem säger tack till MacTommy för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Det är onekligen lite svårt att resonera såhär på distans. Kablar som inte är anslutna (som du tolkade som avklippta) kommer sannolikt från motor (få kablar) och från display/kontrollenhet (fler kablar).

De två vita kablarna (bild 2) ser ut att kunna kopplas ihop. Prova vad som händer då. Ha cykeln uppställd så att motorhjulet kan snurra och slå på strömmen när du kopplat ihop dessa. Jag gissar att motorn kommer att börja snurra i "full" fart. Eller i bästa fall så snurrar den med 6 km/h. I så fall ska du se till att få in en strömbrytare mellan dessa.

Annars: Finns det andra kablar som kommer ut ur kontrollboxen som inte är anslutna till något?

Om inte så skulle jag ge mig på kablarna från kontrollenheten (kabelknippet med flest lösa, inte inkopplade kablar). Där skulle jag kolla spänningsskillnader mellan kablarna (mäta två och två) och utifrån resultatet försöka få en uppfattning om vad som kan vara vad. Men vi kan återkomma till det efter du testat enligt ovan.
    Hej igen mugge och tack för ditt svar!
    Ja, inte är det lätt inte =) Tacksam för er som svarar här i forumet!
    Alla "avklippta" sladdar kommer från cykeln (sladd-knippet som är draget igenom ramen mot el-boxen och batteriet).

Nej, det finns inga andra kablar som kommer ut ur kontrollboxen som inte är anslutna till något. Bara de 2 vita.

Jag har nu testat att koppla ihop de 2 vita, och även lite andra "tester", se se resultat längst ned i detta inlägg.

Jag hittade en gammal mätare här hemma (se bild, ej digital) med tillhörande sladdar (ej klämmor, ej på bild).
    Ska jag göra något med den för att klura ut vilka sladdar det är som är till gashandtag?
    Jag har läst att man kan sticka mätarsladdarnas vassa spets ner genom en sladds "hölje" för att komma i kontakt med trådarna och göra mätningen. Stämmer detta, och vilken inställning på mätaren ska jag ha och vilken "strömkraft" ska jag leta efter? Och så funderar jag på vad hjulet på högersidan är till för. Eller så kan vi återkomma till detta, som du skrev.

Stort tack på förhand och ursäkta besväret!

1 (8).jpg

*
    *
    *

Jag har nu kopplat isär en "snäpp"koppling i taget (4 stycken, enligt bilder) och även kopplat ihop de 2 vita.
    Totalt 5 test, och här är resultatet:

Bild 7:
    Lilabrun + Svart kommer från boxen.
    Gul + Grön från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
    ---> När jag kopplade isär hände nog ingenting vad jag märkte.
    Kopplade ihop igen.

Bild 8:
    Rosa + Svart + Grå + Röd kommer från boxen.
    Blå + Svart + Grön + Röd kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
    ---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motor stilla) och inte heller kontrollpanelen (helt släckt).
    Kopplade ihop igen.

Bild 9:
    Röd + Grönblå + Svart kommer från boxen.
    Den ensamma svarta från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
    ---> När jag kopplade isär så går inte framlyktan att tända längre.
    Kopplade ihop igen.

Bild 10:
    Svart + RosaOrange + Gul kommer från boxen (om jag inte antecknade fel).
    Svart + Röd + Grön kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen (om jag inte antecknade fel).
    ---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motorn drog inte igång framhjulet när jag vevade pedalerna).
    Kopplade ihop igen.

Bild 2: De 2 vita som inte är kopplade.
    ---> När jag kopplade ihop dessa hände nog ingenting vad jag märkte. (EVENTUELLT gick motorn långsammare men det kan vara en felnotering)
    Kopplade isär igen.

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Jag är servicetekniker och lagar elektronik dagligen, jag rekommenderar inte att du experimenterar med att koppla ihop kablar såvida du inte vill byta ut elektronikboxen. Visserligen så kan det vara en väg att gå för att få till gasreglage att elda upp den gamla och köpa en ny med gasreglage.

Kollade på kopplingsschema på nätet och jämförde med ett hjul som jag har liggandes. Verkar som att svart, röd och grönt användes till gasreglage på de jag hittat. Så bild 9 skulle jag chansat på med risk att bränna upp något, eftersom det finns flera gröna kablar.
    Hej igen MacTommy och tack för ditt svar!
    Servicetekniker; åh om cykeln ändå var i dina händer istället för i mina! =)
    Du skriver att du inte rekommenderar att man experimenterar med att koppla ihop kablar, vilket låter som ett bra råd, men då undrar jag om du "bara" syftar på att koppla ihop kablarna med varandra, eller om du även syftar på att köpa och koppla cykeln till ett gasreglage? Trots att man inte är 100 säker på till vilka sladdar det ska kopplas. Är det också riskabelt, menar jag?

Jag tänker att: fungerar det, så har man gjort rätt och är ofarligt att låta sitta kvar/använda.
    Och fungerar det inte, så har man gjort fel och ska inte låta det sitta kvar.
    Kan den teorin stämma? =)

Röd, grön och svart sladd i bild 9 tror du. Dom är ju kopplade till en ensam svart sladd. Är det okej att ta isär denna koppling då och bara strunta i vad den sladden är till för... Kanske kan jag testa att ta isär den kopplingen och se om något, t.ex. PAS, slutar fungera. Det kan väl inte vara farligt tro? UPPDATERING: Jag har nu gjort detta, se resultat längst ned i detta inlägg.

Jag hittade en gammal mätare här hemma (se bild, ej digital) med tillhörande sladdar (ej klämmor, ej på bild).
    Ska jag göra något med den för att klura ut vilka sladdar det är som är till gashandtag?
    Jag har läst att man kan sticka mätarsladdarnas vassa spets ner genom en sladds "hölje" för att komma i kontakt med trådarna och göra mätningen. Stämmer detta, och vilken inställning på mätaren ska jag ha och vilken "strömkraft" ska jag leta efter? Och så funderar jag på vad hjulet på högersidan är till för...

Stort tack på förhand och ursäkta besväret!

1 (8).jpg

*
    *
    *

Uppdatering:
    Jag har nu kopplat isär en "snäpp"koppling i taget (4 stycken, enligt bilder) och även kopplat ihop de 2 vita.
    Totalt 5 test, och här är resultatet:

Bild 7:
    Lilabrun + Svart kommer från boxen.
    Gul + Grön från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
    ---> När jag kopplade isär hände nog ingenting vad jag märkte.
    Kopplade ihop igen.

Bild 8:
    Rosa + Svart + Grå + Röd kommer från boxen.
    Blå + Svart + Grön + Röd kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
    ---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motor stilla) och inte heller kontrollpanelen (helt släckt).
    Kopplade ihop igen.

Bild 9:
    Röd + Grönblå + Svart kommer från boxen.
    Den ensamma svarta från sladd-knippet som är draget igenom ramen.
    ---> När jag kopplade isär så går inte framlyktan att tända längre.
    Kopplade ihop igen.

Bild 10:
    Svart + RosaOrange + Gul kommer från boxen (om jag inte antecknade fel).
    Svart + Röd + Grön kommer från sladd-knippet som är draget igenom ramen (om jag inte antecknade fel).
    ---> När jag kopplade isär fungerade inte PAS (motorn drog inte igång framhjulet när jag vevade pedalerna).
    Kopplade ihop igen.

Bild 2: De 2 vita som inte är kopplade.
    ---> När jag kopplade ihop dessa hände nog ingenting vad jag märkte. (EVENTUELLT gick motorn långsammare men det kan vara en felnotering)
    Kopplade isär igen.

PS. Alla "avklippta" sladdar kommer från cykeln (sladd-knippet som är draget igenom ramen mot el-boxen och batteriet).

Reg.datum
    Apr 2017
    Tack
    3

Standard

*Bumpar upp tråden* =)

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!