Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 11 till 20 av 20
    Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Några begagnatexempel:

https://www.blocket.se/ostergotland/....htm?ca=14&w=1
    Ser ut som Crescent Nano och jag gissar på årsmodell 2013. Nypris är 9000, flera butiker säljer ut tidigare årgångar för 7000 just nu. Begärt pris 5000 anser jag mycket optimistiskt. Cykeln ser ut att vara i prima skick, men med tanke på ålder och vad man får ge för en ny av samma modell så anser jag att 3000, högst 3500 är ett skäligt pris.

Visserligen äldre (kanske 2000-2005), men då en av märkets toppmodeller. Priset är inte helt orimligt, men jag tycker att den ska gå att få loss för 4000 eller kanske mindre ändå.

Svår att identifiera, men till synes en äldre stålracer i bra skick. Rimligen finns en del prutmån på angivna 3800

MVH Mugge
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

2. Dessa 2 medlemmar säger tack till mugge för detta inlägg:

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    294
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7
    Tackad 7 gånger i 6 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av MR Craft Visa inlägg
    för 4000 kan du hitta en mycket bättre beg cykel
    Min budget ligger närmare 3000 än 4000. Wiggle-cykeln på 11kg är aningen tung och Shimano Tourney sitter även på vanliga herrcyklar men det är kompromisser man får ta för det låga prisets skull. Det finns inget som slår känslan av att sätta sig på en ny cykel som ingen annan svettats på, ramlat med, kört på trottoarkanter med, en cykel med 100% raka hjul och perfekta pålitliga bromsar.

Om jag inte väljer Wiggle-cykeln får jag köpa begagnat och då får jag snarare kika på en veteranracer med växelreglage på ramen än en på modernare begagnad cykel med kombinerat broms/växelreglage. Min förra racer var en 70-talare med växelreglage på ramen och jag känner att man tappar tid på att släppa ena handen från styret när man ska växla. Skulle vara kul att kunna slå lite personliga strava-rekord med en bättre cykel.

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

joner, som jag försökt förmedla så tycker jag att du faktiskt kan ha lite högre förväntningar på begagnatmarknaden. Jag tycker du överskattar risken för att en begagnad cykel skulle var "misshandlad" med trottoarpåkörning eller krascher.

Om vi säger 3000 kr så ska det vara ett skäligt begagnatpris för en Claris- eller Sora-rustad aluminiumracer som är 4-5 år gammal (nypris för en sådan cykel är väl 6-9000 kr). För det priset ska cykeln dessutom vara i ganska bra skick. Jag tycker också att din oro för skeva hjul är lite överdriven eller kanske missriktad. En cykel i denna prisklass (och för den delen också cyklar för ungefär det dubbla nypriset) är rustad med budgethjul och än mer gäller detta för en cykel som ny kostar 3000 kr. Det finns förstås nyanser av "budget" och man kan möjligen hävda att man får vad man betalar för. Min egen färska erfarenhet är att jag i höstas fick kassera bakhjulet på min racer som kostade ca 12 kkr ny. I mitt fall var det i och för sig navet som hade skurit och det trista där var att det inte gick att få fram reservdelar alternativt ett nytt nav till rimligt pris. Hjulen hade gått mellan 500 och 1000 mil vid det laget. Jag kan också nämna att jag kollade dessa hjul i riktstället ganska kort (max 100 mil) efter jag fått hem cykeln, detta föranlett av vanligt förekommande foruminlägg om att nya budgethjul dels kan vara lite skeva redan vid leverans och dels att de efter en tid kan tappa formen lite. Mycket riktigt så behövdes en del smärre justeringar.

Jag vet att du har lite dåliga erfarenheter av att rikta hjul, men jag vill här påpeka att byggande och riktande av ett cykelhjul är ett hantverk som tar lite tid att lära. Jag har själv också gjort några misslyckade försök innan jag tog tag i saken och skaffade bra verktyg och läste in mig på litteratur. Sedan var det några timmar av tålamod och ömma fingrar innan det började lossna.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

6. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    416
    Tackad 329 gånger i 264 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Om man betänker att en racerhoj, förlorar sitt inköpsvärde med 50%, efter 2, max 3 år. Bör man också ta i beaktande varför, prisbilden ser ut som den gör idag!

"Mugge" påpekar, hur situationen om instegshjul ser ut och har helt rätt i att även om hjulen är nya, lär dessa behöva service efter intervallet 100mil, sedan vidare efter 300mil. Vad det då först handlar om, är att spänna ekrarna, kontrollera att hjullagren slitits in rätt, balansen på hjulen, samt vid behov justera navens lagerspel.

Skulle dessutom starkt rekommendera att vid köp av nya hjul, alltid ta isär navkonorna och kontrollera att kullagren badar i fett. För gör naven inte det, (vilket dom absolut inte alltid gör), kan det vara rena "mordet", för hjulens framtida livslängd!

Instegshjul, som sköts rätt, kan i princip hålla hur länge som helst. Har ex ett par Mavic Acsium, som säkert rullat, åtminstone 4000 Mil! Dessutom, köpt på numera nedlagda Bikebuster år 2009 på rea för 750SEK paret och rullat på olika hojar året runt.

Vill dock inte på något sätt, påstå att dessa är bättre än andra inom budgetsegmentet. Men jag är helt övertygad om att A o O, är vikten av att kontrollera hjulens status med jämna intervaller. För detta lär bli helt avgörande för hjulens livslängd!

Vidare vad det handlar om begagnade hojar och inte rör sig om krascher/krockar, (avstå isf från köp), så handlar det nästan alltid om rena slitdelar, i form av: däck, kedja, ev kassett, obalanserade hjul, taskig styrlinda, (om man nu får nämna detta, efts det alltid drar ner hojens utseende, samt ibland skvallrar om hur hojen blivit omhändertagen).

Skulle dessa negativa faktorer, enligt ovan, samverka, (vilket dom sällan gör), så räkna med ett merpris på ca 2000SEK, för din beg hoj. Men märk samtidigt väl att detta är en struntsumma mot nyinköpt hoj för ca 15.000SEK, som kanske förlorar 50% avsitt värde, efter 12 månader. Vidare kommer garanterat din hoj att rulla, minst lika länge, som en fabriksny!

Vill också passa på att tipsa om att aldrig köpa "mediokra", grupper beg. Här är nästan alltid det säkraste kortet att satsa på grupper inom mellansegmentet och strax över detta som :Shimano 105 alt Ultegra. Campagnolo Centaur alt Chorus. SRAM Rival alt Force.

Säkert håller många inte med mig om detta! Men väljer man att köpa beg, blir det ofta en bonus att kunna köpa en bättre grupp, till ett betydligt lägre pris än marknadens billigaste, (läs sämsta), även det kommer krävas slitdelar.

Sköts hojarna sedan på rätt sätt. Kommer förmodligen dessa, för avsevärd tid framåt, ses som kvalitetshojar. Vilket lär ge små förluster, med tanke på inköpspris och framtida ev försäljning!
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-05-09 klockan 19:14

8. Denna medlem säger tack till Sageborn för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7

Standard Merida racer inköpt

Kunde inte motstå erbjudandet från XXL, de hade kampanjpris på Merida Claris, den kostade blott 3999+frakt á 4198:-

Lite över min budget, men cyklarna sålde snabbt slut och idag kostar samma hoj 7000kr.

Cykeln väger 9.6kg och har framgaffel av kolfiber. Däcken är slicks, dvs de har knappt något däckmönster.

Har aldrig haft racer med kombinerat växel/broms reglage, ser fram emot att slå lite egna strava-rekord snart. Merida-racern är ett lyft för mig som tidigare cyklade på en 27 tums Dawes racer med suntour-växlar från 1977 (och skevt bakhjul)

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Kul! Alltid lika skoj och se bilder på cyklar som fått ny ägare, oavsett om den är beggad eller ny och oavsett komponentgrupp på cykeln. Komponenter går alltid att byta i framtiden, om behovet finns.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Blog Entries
    2

Standard

Mycket stort grattis joner!

Jag tror det blev ett mycket bra köp. Jag tror faktiskt att XXL går med förlust på dessa erbjudanden, men det finns ändå en viss logik i deras agerande.

Se nu till att alltid kolla att du har rätt tryck i däcken (ska nog vara 7 bar eller t o m lite mer). Jag tycker jag brukar ha bra koll på detta, men förra helgen fick jag äta upp att jag inte kollade innan avfärd. I det fallet var det på ;MTB:n och jag kom i och för sig ganska långt innan den förargliga punkan.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joner Visa inlägg
    Kunde inte motstå erbjudandet från XXL, de hade kampanjpris på Merida Claris, den kostade blott 3999+frakt á 4198:-

Lite över min budget, men cyklarna sålde snabbt slut och idag kostar samma hoj 7000kr.

Cykeln väger 9.6kg och har framgaffel av kolfiber. Däcken är slicks, dvs de har knappt något däckmönster.
    Grattis till ditt köp, hoppas att du blir nöjd med cykeln.

Några kommentarer:
    PD_M520 är bra pedaler, jag har haft sådana på en av mina MTB. Men pedalen är lite och kräver skor med styv sula för att fungera bra, åtminstone för mig. Shimano har ett styvhetsmått på sulorna för sina skor och för mig krävdes det (minst) 8 för att skorna skulle fungera utan problem, kolla här http://www.shimano-lifestylegear.com...fw_outsole.php

Kassetten. Enl specen skall cykeln ha en kassett på 11§-32, de´n är enl mig, nästan oanvändbar för landsvägscykling. Men den är enkel att byta, en lämpligare utväxling är 13-26 som kostar under 150:- här https://www.rosebikes.se/artikel/shi...ette/aid:44179

Däcken. De däck som sitter på cykeln är riktigt usla. Visst fungerar de, men de riskerar att göra din cykling onödigt trist och tråkig. Bättre däck är
    Michelin Power Competition https://www.rosebikes.se/artikel/mic...re/aid:2667460
    Schwalbe ONE Evolution https://www.rosebikes.se/artikel/sch...17/aid:2670193
    Conti GP4000SII https://www.rosebikes.se/artikel/con...yre/aid:709344
    Självklart bör du välja (minst) 25mm, Personligen föredrar jag Schwalbe, men alla är bra
    Du bör samtidigt även byta till bättre slangar, med bra däck kan även de göra stor skillnad på cyklingsupplevelsen, bra slangar är Schwalbe SV20 https://www.rosebikes.se/artikel/sch...yre/aid:789588

Däckstryck. Det är troligen inte sant att du bör cykla med 7 Bar i däcken, åtminstone inte både bak och fram. En bättre metod är att anpassa däckstrycket efter däckets bredd och vilken tyngd det är på det. Läs mer här https://janheine.wordpress.com/2016/...ure-take-home/
    Då behövs förstås en bra pump, en sådan behöver inte vara så dyr. Jag har sedan flera år en som jag är nöjd med. Den här
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...mp-2000018124/

Slutligen hoppas jag än en gång att du blir nöjd med din cykel

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7

Standard Rekordbillig Merida Claris på XXL

Såg att priset på Meridas instegsracer sjunkit med ytterligare 500kr !! Nu får du Merida Claris för 3500kr på XXL !! Synd att man inte väntade.

Skillnaden är att Claris road 17 för 3500kr är svart/vit istället för den svart/gröna Ride 90 Claris road 16-modellen jag köpte för 4000kr.

En annan skillnad är uppgifterna om vikten. 3500kr-cykeln väger 9.7kg istället för den jag köpte som väger 9.6kg. Tror dock inte att det skiljer något alls i vikt eftersom cyklarna är 100% identiska förutom färgen.

Liknande ämnen

1. Får inte in högsta växeln
    By BLID in forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-28, 11:44
  2. Knakande, tickande högsta växeln?
    By Cykelbjörnen in forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 20:52
  3. Få ner vikt på cykeln
    By Anber22 in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 14:53
  4. OT: lindans på högsta nivå
    By jonja in forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 09:41

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!