Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 10 av 20
    Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7
    Tackad 7 gånger i 6 inlägg

Standard Högsta vikt för racer ?

Har sålt min Yosemite Distance för 900kr och köpte en Intersport från 1970 för 200kr. Alltså ligger mina cyklar i budgetkategorin.

Nu när solen skiner och värmen stiger så vill jag köpa racer igen, men budgeten är tight.

Det som styr priset på racercyklar är vikten. Då undrar jag vilken den högsta tolererbara vikt må vara för en racer utan att det ska bli löjeväckande tungt.

Såg en Yosemite Tioga till ett bra pris, men cykeln vägde 13kg. Tyckte det var för mycket.
    På tradera säljer företaget IP-cyklar den serbiska racern Capriolo Ecklipse, säljaren skrev att cykeln väger 10.5kg, men efter en sökning på nätet hittade jag uppgifter om att den skulle väga hela 15.8kg Litar inte på det företagets uppgifter om vikt.

Har funderat länge på en budget-racer från Wiggle, den väger 11.15 kg. Biltema har också börjat sälja racer igen,deras väger 10.9kg men är 600kr dyrare.

Hur mycket kan det skilja i vikt på en aluminiumracer med ramstorlek 53 och 57 ?

Hur pass pålitliga är tillverkarnas uppgifter om vikt, stämmer alltid uppgiven vikt med verkligheten ?

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Jag föreslår att du sätter dig en stund på Youtube och tittar på några filmer av durianrider. Han argumenterar passionerat för att "billiga" cyklar räcker långt. Jag har dels en endurance-racer och så en gravelbike som båda väger strax under 10 kg. Ingen av dem är lovordad för sin låga vikt, men båda cyklar har andra egenskaper som är till deras fördel. Jag tycker väl personligen att en racer inte bör väga så mycket mer än 10 kg, men om man har extremt pressad budget så kan uppemot 13 kg kännas acceptabelt.

Med pressad budget så finns det andra aspekter som jag skulle "oroa" mig för. Du hade tittat på en biltemacykel och den är försedd med Tourney från Shimano. Visserligen kostar cykeln "bara" 4 kkr, men jag tycker inte det känns särskilt prisvärt. Samma gäller för Wiggle-cykeln. Jag skulle i första hand tittat på begagnat. För samma pengar som nämnda nya cyklar så finns ganska många intressanta objekt som är långt mer prisvärda. Tänk på att det är vanligt att den som vill sälja sin cykel ofta kan ha en ganska optimistiskt uppfattning om cykelns värde. Jag anser att man för en 4-5 år gammal cykeln inte ska behöva betala mer än ca 1/3 av nypriset.

Gällande vikt så är min erfarenhet att tillverkarna är återhållsamma med att ange vikt (skulle tro att det hänger ihop med producentansvaret). De rekommenderar att man ser till att få till en vägning i butik. En annan källa till information är webforum där cyklister redovisar vikten på den egna cykeln. Ytterligare ett alternativ är säljarens påstående. Det sista känner jag mig kanske mest skeptiskt till.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7

Standard

Har faktiskt sett lite på durianrider på youtube. Han gör inspirerande filmer Trodde han hade dyra racercyklar.

Vad jag aktar mig för är att köpa en racer som inte är nån riktig racer utan snarare en vanlig herrcykel med bockstyre. Vad är det för fel på Shimano Tourney ? Har haft det på min Yosemite Distance och tyckte att de växlarna var helt ok. En sak som skiljer budget racers mot dyrare dito är väl att kabeldragningen går utanpå ramen på de billigare cyklarna?

Min budget är 3-4000kr. Problemet med beg. racer är att de cyklarna är känsligare än vanliga herrcyklar, racercyklar har smala sköra hjul och är de hårt körda blir de gärna skeva. Har kollat mycket på blocket här i Östergötland och utbudet är skralt, sen ska storleken ska passa också. De flesta vill 5000kr eller mer för sina moderna märkesracercyklar.

Förra året köpte jag en 1970-tals stålracer för 850kr med aningen skevt bakhjul, försökte justera det, men det blev aldrig riktigt bra, till sist drog jag av en eker på bakhjulet. Fick aldrig loss navkransen som satt som berget, så den cykeln sålde jag i delar och fick nästan tillbaka pengarna.

Ska grunna vidare och det står mellan wiggle och 1970-80 tals stålracer.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joner Visa inlägg
    Min budget är 3-4000kr.
    Det är en väldigt begränsande budget.

Om du bor i Sthlm, eller i närheten, finns Decathlons TRIBAN 100 B'TWIN för 3000:-
    https://www.decathlon.se/landsvagscy...d_8377732.html
    Men den skall väga över 11kg och har väldigt simpel utrustning
    Decathlon har även dyrare modeller, men förutom priset är det inget som verkar bra med dem.

Om du i stället sparar lite mer kan du för under 9000:- få en helt OK cykel Canyon Endurace AL 5.0
    https://www.canyon.com/sv/road/endur...ce-al-5-0.html
    Den har en annonserad vikt på under 9kg
    Tillkommer gör pedaler och frakt

Men visst är det så att låg vikt är långtifrån det enda som är viktigt(!) för att en cykel skall bli bra.
    För att få en riktigt lätt cykel blir det dessutom löjligt dyrt, kolla Canyon Ultimate CF EVO 10.0 SL
    https://www.canyon.com/sv/road/ultim...o-10-0-sl.html

Om du i stället vill att cykeln ska kännas lätt, kvick och snabb så är det viktiga hjul och däck
    Att byta dem kan göra otroligt stor skillnad på hur cykeln upplevs
    Visst måste cykeln vara bra från början, tex Decathloncyklarna är det inget att hämta på
    Men Canyonen kan bli mycket bättre med bättre hjul, om du väljer rätt hjul kan du även använda dem när du byter cykel,
    de flesta cyklar för upp till 20-25000 kommer tyvärr med onödigt enkla hjul och däck
    https://www.bikester.se/mavic-ksyriu...rt-465485.html
    https://www.bikester.se/mavic-ksyriu...rt-465486.html

5. Denna medlem säger tack till CoolHydrat för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Aug 2012
    Tack
    36
    Tackad 95 gånger i 90 inlägg
    Blog Entries
    2

Standard

Vad är det för fel på Shimano Tourney ? Har haft det på min Yosemite Distance och tyckte att de växlarna var helt ok.
    Tourney är Shimanos enklaste grupp. Problem som jag stött på med dessa är att kassetten börjar rosta snabbt, reglagen går sönder (har i och för sig bara erfarenhet från MTB/hybrid-reglagen här) och att vajrar/höljen geggar ihop. Jag upplever materialkvaliteten som genomgående sämre och livslängden är inte imponerande, särskilt om cykeln står utomhus en del av tiden. Fick förra året ett erbjudande av en granne att ta över två cyklar för att renovera och sälja. Båda i generellt hyggligt skick, men det föll på att växelsystemen i alla delar (Tourney i båda fallen) var slut och behövde bytas).

Om du är noga med att vårda ditt Tourney-system så kommer det att klara sig bra. Och särskilt om cykeln slipper stå ute i sol och regn.

Angående begagnad racer så håller jag med om att det är lite svårt med utbudet. Jag anser dock att man med lite tålamod kommer att kunna hitta en cykel i bra skick till rätt pris. Det är en sak att någon vill ha 5 kkr en annan sak vad du är beredd att betala. Var inte rädd att förhandla och läs på så att du kan ha med dig bra argument.
    Cyklar: Nishiki cityhybrid, HP Velotechnik el-konverterad trike, Giant Anyroad, Cube HT MTB, Cannondale komfortracer, Optima liggracer, Dahon vikcykel (tjänstecykel)

7. Denna medlem säger tack till mugge för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7

Standard

Citat Ursprungligen postat av CoolHydrat Visa inlägg
    Det är en väldigt begränsande budget.

Om du bor i Sthlm, eller i närheten, finns Decathlons TRIBAN 100 B'TWIN för 3000:-
    https://www.decathlon.se/landsvagscy...d_8377732.html
    Spelar tydligen ingen roll var man bor. De har fri frakt. 3000kr är ok pris för den racercykeln.

Dock lägger jag nog 300kr till och får Wiggle-racern som är 150g. lättare och har växelreglage i handbromshandtagen vilket Triban-cykeln saknar.

Standard

Dock lägger jag nog 300kr till och får Wiggle-racern som är 150g. lättare och har växelreglage i handbromshandtagen vilket Triban-cykeln saknar.
    Det är mycket som är dåligt med deacthloncykeln, inte enbart vikt och växelreglage, och visst verkar wigglecykeln bättre.
    Men jag tycker ändå att du bör försöka spara ihop lite mer pengar så att du kommer upp till nivån för canyoncykeln
    https://www.canyon.com/sv/road/endur...ce-al-5-0.html
    Men tänk på att de är populära och att det därför kan vara lång leveranstid på dem.

Men innan du vare sig köper en ny cykel, eller börjar spara till en Canyon tycker jag att du bör försöka prova några olika racercyklar,
    har du inte några kompisar/bekanta/kollegor i din storlek som cyklar och har bra cyklar?
    Ett sämre alternativ är att gå till en välsorterad cykelhandlare för att åtminstone få titta och klämma,
    och kanske även provcykla, men då bör ha moral nog att även köpa cykeln där.

Vad jag menar är att du inte kan veta hur stor skillnad du upplever mellan olika cyklar utan att ha provat själv.
    Vad kräver du av en cykel för att du skall bli nöjd?
    Det är ju du som både skall betala och använda cykeln!

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Om du bor nära en XXL-butik så rear de ut Merrida Ride 90 nu för under 4000kr. Inte den lättaste eller exklusivaste cykeln, men enligt XXL så är det under 10kg i alla fall. https://www.xxl.se/merida-ride-90-cl...118759_1_style

Har man tur så kan rätt storlek finnas i butik så man kan klämma lite på den, även om det sällan ger så mycket då man behöver prova lite längre sträckor.
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

Reg.datum
    Jan 2014
    Tack
    7

Standard

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Om du bor nära en XXL-butik så rear de ut Merrida Ride 90 nu för under 4000kr. Inte den lättaste eller exklusivaste cykeln, men enligt XXL så är det under 10kg i alla fall. https://www.xxl.se/merida-ride-90-cl...118759_1_style

Har man tur så kan rätt storlek finnas i butik så man kan klämma lite på den, även om det sällan ger så mycket då man behöver prova lite längre sträckor.
    Jag såg också den i deras reklamblad. Mycket prisvärd cykel, tyvärr börjar de ta slut för det finns bara storlek 52, 50 och 47 kvar.

Sen är det där med pengarna.
    Lägg till lite pengar och du får en lite finare cykel, frustrerande om man har en tight budget. Jag letar vidare.

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    294
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

för 4000 kan du hitta en mycket bättre beg cykel

Liknande ämnen

1. Får inte in högsta växeln
    By BLID in forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-28, 11:44
  2. Knakande, tickande högsta växeln?
    By Cykelbjörnen in forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 20:52
  3. Få ner vikt på cykeln
    By Anber22 in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 14:53
  4. OT: lindans på högsta nivå
    By jonja in forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 09:41

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!