Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Visar resultat 21 till 25 av 25
    Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 60 gnger i 50 inlgg

Standard

Om smrjning av kedjan kan gras som Sageborn beskriver i fregende inlgg, och att det r fullt tillrckligt, s varfr lgga ned en massa tid p att smrja varje lnk fr sig? Hur mnga mil lngre livslngd blir det s, om ens ngot? Om man inte vill ha oljan direkt i handen, s pminner faktiskt metoden med oljespray om den. Den sprutas p fldigt, och sedan torkning med trasa eftert. Och jag fr ut normala livslngder p bde kedja och kassetter. Kostnaden fr "slseriet" med oljan r frsumbar.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2015
    Tack
    0
    Tackad 0 gnger i 0 inlgg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Sg fr ngra r sedan hur "Team SKY" och hur deras Mekaniker smorde kedjor. Droppade olja rakt ner i handen. Roterade vevpartiet baklnges 3 varv. Knde snabbt efter ojmnheter med fingrarna efter ojmnheter ver sidolnkarna. Torkade blixtsnabbt med 2 olika trasor. Allt klart!

Hela frloppet, tog frmodligen under 10 sekunder. Men fr mig blev det en AHA-upplevelse!

Kunde det verkligen vara s enkelt med service p en kedja som gtt under sdana extrema omstndigheter som vrldens strsta TOUR, om n inte mnga etapper. Med denna noggrannhet, p s kort tid?

Nja! Efter att ha rengjort en kedja, har jag sedan dess alltid anvnt mig av samma teknik.

Ps Det gr ju att ha en engngshandske p handen!

N! Det tar fr mig inte 10 sekunder, utan minst femdubbla tiden!
    Finns videon att hitta p Youtube? Hur ofta rekommenderas det att ta bort den gamla oljan innan man stter p ny? Jag har hrt att man egentligen br gra det varje gng och har oftast gtt p den regeln.

Reg.datum
    Jul 2013
    Tack
    33
    Tackad 43 gnger i 39 inlgg

Standard

Spraya p Break cleaner fldigt p kedja o drev. Lt st en kort stund och torka av med en trasa. Spraya sedan med kedjespray. Done. Funkar jttebra med break cleanern🙂.

Standard

Vad som kan hnda nr man vare sig gr rent eller smrjer kedjan visas hr

Cykeln r inkpt 2017
    Ls mer hr: https://happyride.se/forum/read.php/1/3348276

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    426
    Tackad 331 gnger i 266 inlgg
    Blog Entries
    1

Standard

Personligen anser jag att cykeltvtt ur miljskl, r i det nrmaste frsumbart. Frmodligen svinar en cykel inte ner vr atmosfr mer under hela sin livslngd, n vad en pendelbil gr under 1 dag!

Men om vi nd skall titta p problemet:

Efter att ha krt i regn, r det enklast att bara spola av cykeln i vatten. Den smuts som d finns ifrn vgarna innehller det mesta av det vi inte vill ha i vr mat. S d handlar det om att flytta tungmetaller mm ifrn punkt A- till punkt B.

Vad gller smutsindrnkta fettsyror, blir det mer problematiskt. Kan dock rekommendera EKO-avfettningsmedel baserat p rapsolja. D detta tminstone r baserat p vxtolja, ingr i kretsloppet och r frnyelsebar energi!

Men som sagt vad! Allt mnniskan gr med kemikalier r skadligt fr miljn och skriver, som ovan. I frhllande till alla miljoner ton, som rligen tillts parasitera p vr planet, r cykelns miljpverkan minimal!
    Senast redigerad av Sageborn den 2018-05-24 klockan 18:44

Liknande ämnen

1. Rengra kedja
    By HannesSP in forum Cykeldelar och tillbehr
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 11:40

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se r ett svenskt forum och mtesplats fr cyklister. Oavsett om du cyklar p en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel r detta forum fr dig. Stll eller svara p frgor, ls tips, f/ge kprd, lr dig mer om trning, hitta cykellopp att stlla upp i och mycket mycket annat hittar du hr p CykelForum.se, Vlkommen!