Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Visar resultat 21 till 22 av 22
    Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 59 gånger i 49 inlägg

Standard

Om smörjning av kedjan kan göras som Sageborn beskriver i föregående inlägg, och att det är fullt tillräckligt, så varför lägga ned en massa tid på att smörja varje länk för sig? Hur många mil längre livslängd blir det så, om ens något? Om man inte vill ha oljan direkt i handen, så påminner faktiskt metoden med oljespray om den. Den sprutas på flödigt, och sedan torkning med trasa efteråt. Och jag får ut normala livslängder på både kedja och kassetter. Kostnaden för "slöseriet" med oljan är försumbar.
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

Reg.datum
    Aug 2015
    Tack
    0
    Tackad 0 gånger i 0 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Såg för några år sedan hur "Team SKY" och hur deras Mekaniker smorde kedjor. Droppade olja rakt ner i handen. Roterade vevpartiet baklänges 3 varv. Kände snabbt efter ojämnheter med fingrarna efter ojämnheter över sidolänkarna. Torkade blixtsnabbt med 2 olika trasor. Allt klart!

Hela förloppet, tog förmodligen under 10 sekunder. Men för mig blev det en AHA-upplevelse!

Kunde det verkligen vara så enkelt med service på en kedja som gått under sådana extrema omständigheter som världens största TOUR, om än inte många etapper. Med denna noggrannhet, på så kort tid?

Nåja! Efter att ha rengjort en kedja, har jag sedan dess alltid använt mig av samma teknik.

Ps Det går ju att ha en engångshandske på handen!

Nä! Det tar för mig inte 10 sekunder, utan minst femdubbla tiden!
    Finns videon att hitta på Youtube? Hur ofta rekommenderas det att ta bort den gamla oljan innan man sätter på ny? Jag har hört att man egentligen bör göra det varje gång och har oftast gått på den regeln.

Liknande ämnen

1. Rengöra kedja
    By HannesSP in forum Cykeldelar och tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 11:40

Tags for this Thread

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!