Visar resultat 1 till 10 av 10
    Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    413
    Tackad 328 gånger i 263 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard Fixa en platt mage inför sommaren

Fixa en kagge, som börjar puta ut, är allt annat än enkelt!

Består den sedan av kilovis med fett, har man garanterat ett problem!

Själv väger jag fn 69kg och mäter 183cm i strumpblästen. Vikten har jag hållit, genom träning hela vintern. Men det går inte att slappna av och vila på lagrarna! Nu när grillarna börjar komma fram, (och för många vinet), lurar livsfarliga faror bakom knuten. Det hjälper inte om man tex är LCHF:are!
    Effekterna kommer ändå. Vinet innehåller en, närmast ändlös lista med giftiga ämnen. Mer eller mindre specificerade. Tips: (Googla)!

Begreppet: "Unna sig", är helt i det närmaste helt livsfarligt i matsammanhang! Ordet "UNNA", inbegriper nästan alltid att "MISSUNNA" kroppen, ifrån det den behöver.

Jodå, visst kostar det ibland på! Visst, vem har lust att leva likt en puritan? Men vi som äter allsidig kost med intelligens, (baserade på våra egna kroppsvikter), kommer ändå garanterat stå som segrare i finalen"!!

Detta är åtminstone mina erfarenheter, efter många års laborerande med olika aspekter på vettig kost och en mångårig gedigen cykelkarriär. Tänk därför noga på vad du stoppar i dig. En del av eländet gör sig kroppen av med och förbrukar omgående inom ett dygn, eller så. Men absolut inte allt!

Tips: kläm en EKO-öl och må bra!
    Senast redigerad av Sageborn den 2017-04-27 klockan 19:35

Reg.datum
    May 2009
    Tack
    6
    Tackad 227 gånger i 182 inlägg
    Blog Entries
    9

Standard

Platt mage... var ska man då ställa ölen?
    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion." Johan Teandersson, Sebastian Pemsel eller ?...

Fotoalbum på WAW Velomobil som rullar i Stockholm... http://velocity.h-by.se

3. Denna medlem säger tack till MacTommy för detta bra inlägg:

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 63 gånger i 57 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Platt mage... var ska man då ställa ölen?
    Inget problem för mig, öl ingår inte i min kost, men var skall man då vila temuggen?
    Den här platta magen är lite åldersrelaterad, säkert bra för ungdomar men det har ju visat sig att när man passerat 43 årsgränsen så är det dom som enligt BMI-skalan är överviktiga som är friskast och lever längst!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sageborn Visa inlägg
    Nu när grillarna börjar komma fram, (och för många vinet), lurar livsfarliga faror bakom knuten. Det hjälper inte om man tex är LCHF:are!
    Riktiga LCHFare dricker inte vin, eller alkohol i någon annan form.
    Alkohol är en kolhydrat och är därför förbjudet för dem.

Men visst äter de mycket kött, ofta och i stora mängder.

Reg.datum
    Mar 2007
    Tack
    1
    Tackad 58 gånger i 48 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av starhawk Visa inlägg
    när man passerat 43 årsgränsen så är det dom som enligt BMI-skalan är överviktiga som är friskast och lever längst!
    Det finns undersökningar som visar att personer med BMI något över normal-BMI (22-23), så lever dessa längre, än det som ligger under det normala. Vad detta beror på, har jag inte sett någon undersökning som visar varför.

Övervikt (https://www.1177.se/Orebrolan/Tema/H...-vikt/?ar=True) är negativt för hälsan och livslängden.

Men vad som är "normalvikt" beror på olika faktorer. Exempelvis förskjuts bmi för normalvikt när man blir äldre. Om man håller på med styrketräning (och har mycket muskler) blir också normal-bmi högre.

Om en person har en något för hög bmi, men är fysisk aktiv, så är det (troligtvis) mindre farligt, än en person med samma bmi, men som är fysisk inaktiv.

Om man är ärlig mot sig själv, vet man nog ganska väl hur man ligger till.
    Senast redigerad av MarkkuS den 2017-04-29 klockan 09:07 Anledning: Ny text
    mvh
    Markku
    http://msaweb.se/Cykel/

7. Denna medlem säger tack till MarkkuS för detta bra inlägg:

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    294
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

kul tråd med dumma inlägg lev livet lite det är mängden mat som är boven inte lchf eller alkoholen allt handla om hur mycket du lägger på tallriken och nej det har inte visat sig att när man passerat 43 årsgränsen så är det dom som enligt BMI-skalan är överviktiga som är friskast och lever längst
    bara korkat att påstå något sådant !

Reg.datum
    Oct 2011
    Tack
    60
    Tackad 63 gånger i 57 inlägg

Standard

Citat Ursprungligen postat av MR Craft Visa inlägg
    kul tråd med dumma inlägg lev livet lite det är mängden mat som är boven inte lchf eller alkoholen allt handla om hur mycket du lägger på tallriken och nej det har inte visat sig att när man passerat 43 årsgränsen så är det dom som enligt BMI-skalan är överviktiga som är friskast och lever längst
    bara korkat att påstå något sådant !
    Och nu kan du sälla dig till personerna som kommer med dumma inlägg, Följande är skrivet av Jacob Gudiol som ju verkar vara lite av din husgud:

"BMI och livslängd hos äldre

2014-03-27 av Jacob Gudiol Lämna en kommentar

De senaste åren har det dykt upp en hel del studier och nyheter kring att det skulle vara bättre för hälsan att ha en BMI mellan 25-30 än att ha en så kallad normal BMI mellan 18-25. Strax efter nyår förra året kom det till exempel en studie som fann detta resultat och tidningarna var inte sena med att hänga på. Aftonbladet hade till exempel en rubrik som sa ”Sluta späka dig – och lev längre”. Andra rubriker var i ungefär samma stil och det är ju inte så konstigt då media älskar saker som går emot det man tidigare sagt och när något sådant dyker upp så struntar man i att försöka sätta studierna i någon form av perspektiv utan det är stora feta rubriker som gäller.
    Att jag inte direkt håller med i de slutsatser som dragits från många av de här studierna är nog ingen hemlighet för dig om du brukar läsa det jag skriver. Det finns helt enkelt ingen egentlig bra fysiologisk förklaring till varför övervikt skulle vara skyddande på något sätt. Istället finns det gott om väl kända effekter av övervikt som påverkar hälsan negativt.
    Men det är ju ingen tvekan om att datan visar det som den visar. Att om du tittar på äldre personer, typ 65+, så tenderar personer med BMI mellan 25-30 att leva längre än personer med BMI mellan 18-25. Så resultatet behöver ju en förklaring."

43 årsnoteringen kommer från en tidigare rapport som jag tyvärr inte minns var jag läste.

Senast redigerad av starhawk den 2017-05-01 klockan 14:12 Anledning: tillägg

Reg.datum
    May 2013
    Tack
    294
    Tackad 34 gånger i 33 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

det är väll ingen som må bra av över vikt eller?

Reg.datum
    Nov 2009
    Tack
    413
    Tackad 328 gånger i 263 inlägg
    Blog Entries
    1

Standard

Fyllde idag en gammal ryggsäck med tegelstenar, (fick justera med småstenar). Den sammanlagda vikten stuvades till 14kg. Min fru såg på och var med och vägde ryggsäcken. Vi båda är barnsligt förtjusta i att laborera och pröva saker, som kanske inte alltid är självklara.
    Detta var lika med den övervikt, jag kvalade in på, när jag vägde som mest. Känslan var helt otrolig!

Hsh jag cyklar ibland, (racer), med ordentlig tung vikt i ryggsäcken. Men sällan, (eller aldrig), med 14kg i bagaget. I mitt fall, eftersom det blir plågsamt, efter 30km.

Ändå! Så cyklade jag med denna extravikt under flera år, utan att ha en susning, om hur galet var. Finns det verkligen någon här på Cykelforum, som försvarar övervikt?

Reg.datum
    Mar 2013
    Tack
    17
    Tackad 11 gånger i 10 inlägg

Standard

Även om jag förstår ditt experiment: det går ju förstås inte riktigt att jämföra 14 kg i plötsligt påhängd ryggsäck på axlarna, med 14 kg utsmetade på kroppen över tid, då är ju kroppen liksom förberedd/medveten om vad den väger. Muskulatur etc är ju då (åtminstone inom rimliga viksklasser) tillräckliga för att bära upp kroppen (väldigt få är så tunga att de är sängliggande pga vikten). Det är ju liksom inte så konstigt att min kompis som väger 100+ kg klarar 100+ kg i benpress, det gör ju hans ben varje dag, varje steg.
    Däremot vore det ju intressant om man kunde hastigt ändra/sänka sin kondition "i studiesyfte", att få känna vilka fördelar det är att vara lite bättre tränad! Ork, andhämtning, mjölksyra, etc.

Liknande ämnen

1. Häng med runt Bottenviken sommaren 2016?
    By stroeller in forum Långfärdscykling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-12, 10:28
  2. cykal på sommaren
    By Danne_Cykel in forum Pendling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-04-15, 10:30
  3. Lite frågor ang cykelköp till sommaren
    By Lindapinda in forum Köpråd och märken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 08:44
  4. Cykelsemester i Österrike sommaren -12.
    By Simris in forum Långfärdscykling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 18:12
  5. Cykellopp i slutet av sommaren?
    By AHofflander in forum Motionslopp
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 14:58

Regler för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Om CykelForum.se
CykelForum.se är ett svenskt forum och mötesplats för cyklister. Oavsett om du cyklar på en Racer, Mountainbike, BMX, Stadscykel eller annan typ av cykel är detta forum för dig. Ställ eller svara på frågor, läs tips, få/ge köpråd, lär dig mer om träning, hitta cykellopp att ställa upp i och mycket mycket annat hittar du här på CykelForum.se, Välkommen!